שתף קטע נבחר

תביעה: כללית לא אבחנה תסמונת קשה בהיריון

הורים לבן 4 שנולד עם תסמונת עמנואל הגורמת לעיכוב התפתחותי וללקויות נוספות דורשים יותר מ-2.5 מיליון שקל בטענה לרשלנות קופת החולים

לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה לאחרונה תביעה נגד שירותי בריאות כללית, שבה דורשים הורים לבן 4 פיצוי של 2.5 מיליון שקל על מאחר שהוא סובל מתסמונת גנטית נדירה בשם "עמנואל". לטענתם, קופת החולים התרשלה במעקב ההיריון בין היתר בכך שלא הפנתה את האם לייעוץ גנטי, אף שהיא דיווחה על אוטיזם במשפחה ועל הפלות מרובות שעברה אמהּ.

 

בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד מאי מרקוביץ סיפרו ההורים שמדובר בהיריון השלישי של האם. ההיריון הראשון הסתיים בהפלה יזומה וכתוצאה מההיריון השני נולדה להם בת בריאה. לדבריהם, כבר בתחילת ההיריון מסרה האם לרופאים כי אחיין של בעלה ובן דודה של אמא שלה עם אוטיזם.

 

רופא הנשים שאל אותה אם זה מהמשפחה הגרעינית שלה, כלומר הורים, אחים, אחיות או דודות שלה, והיא ענתה שלא. עוד מסרה האישה כי לאמה היו 12 הפלות. למרות זאת, היא לא הופנתה להרחבת הבירור דרך ייעוץ גנטי ונערכו לה רק בדיקות סקר שגרתיות.

בגלל מחלת הסרטן של האב: ייעצו להורים להפיל (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בנם נולד בניתוח קיסרי. כשהיה בן חמישה חודשים הופנה לייעוץ גנטי בשל שילוב של חיך שסוע, מומי לב, ליקוי שמיעה והיקף ראש קטן. בבדיקה נמצא כי התינוק סובל מתסמונת עמנואל שבאה לידי ביטוי בהימצאות חומר גנטי נוסף מכרומוזום 11 ו-22 בכל תא וגורמת ללקויות קשות. באותו ייעוץ אובחנה האם כנשאית של המוטציה וכי כי גם אמה נשאית.

 

בהמשך בוצעה לתינוק בדיקת MRI מוח בה נמצא היקף ראש קטן וכן א-סימטריה מוחית וגולגולתית. ההורים הוסיפו כי בשל התסמונת בנם סובל בין היתר מעיכוב התפתחותי רב תחומי ניכר, טונוס שרירים נמוך ואפילפסיה.

 

בחוות דעת שצורפה לכתב התביעה נכתב כי העובדה שבמשפחה קיים אוטיזם וכי לאמה של האישה היו 12 הפלות הייתה צריכה לעורר חשד למוטציה גנטית, מה שחייב ייעוץ גנטי.

 

במסגרת הייעוץ קרוב לוודאי שהאם הייתה מקבלת המלצה לבצע בדיקת מי שפיר כולל צ'יפ גנטי בה הייתה מאובחנת התסמונת. כמו כן, אילו הייתה מתבצעת סקירת מוח לעובר ניתן היה לזהות חלק מהממצאים המוחיים שהתגלו בסקירה שנערכה לאחר הלידה. המומחה הוסיף כי לנוכח ממצאים אלה היו ההורים יכולים לפנות לוועדה להפסקת היריון שבוודאי הייתה מאשרת את הבקשה.

 

לטענת ההורים, כללית התרשלה בין היתר כשלא הפנתה אותם לייעוץ גנטי ולבדיקות נוספות לנוכח הסיפור המשפחתי וחשד שעלה במעקב ההיריון למיקרוצפליה (היקף ראש קטן). בהקשר זה יש לציין כי כבר בהריון השני הומלץ לשלוח את התובעת לייעוץ גנטי ולמרות זאת היא לא נשלחה.

 

ההורים הוסיפו כי מוקנית להם הזכות לתבוע בעילת הולדה בעוולה את נזקיהם בגין לידתו של בנם שכן אלמלא התרשלה הנתבעת הוא לא היה נולד ולא היו נכפים עליהם הקשיים הרבים הכרוכים בגידול ובטיפול בילד עם מוגבלות.

 

הם ציינו כי הנזק שנגרם להם רב. בנם יהיה תלוי בעזרת הזולת כל חייו ויזדקק לטיפולים ועזרים רבים. הוא לא יוכל לפרנס את עצמו ויהיה תלוי בהם עד יומו האחרון.

 

עוד לטענתם, נגרמו להם ויגרמו להם בעתיד הפסדי השתכרות ניכרים והוצאות רבות הנובעות מצרכיו המיוחדים של בנם. כמו כן, הנתבעת ברשלנותה גרמה להם לכאב וסבל רב ולנזק נפשי קשה ומתמשך.

 

משירותי בריאות כללית לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים