רק לפני פחות מחודשיים נפתחו מחדש בתי הקפה והמסעדות. אחרי סגר שנמשך הרבה יותר מדי זמן, נכנסו המסעדנים חנוקים אל תוך הקיץ: חלקם פתחו באיחור וחלקם עדיין לא פתחו את המסעדות שלהם עד עצם היום הזה - כמו מסעדת חדר האוכל בתל אביב, שהודיעה השבוע לספקים שהמסעדה לא תיפתח בקרוב בעיקר בשל אי פעילות המתחם שבו היא שוכנת.
5 צפייה בגלריה
  מסעדת חדר האוכל: הודיעה לספקים כי הפעילות לא תימשך כל עוד מתחם התיאטרון סגור
  מסעדת חדר האוכל: הודיעה לספקים כי הפעילות לא תימשך כל עוד מתחם התיאטרון סגור
מסעדת חדר האוכל: הודיעה לספקים כי הפעילות לא תימשך כל עוד מתחם התיאטרון סגור
(צילום: יח"צ)
המסעדנים שכן פתחו, בדיוק החלו לראות התאוששות קלה בחודש אוגוסט, אבל אז קיבלו את הבום: סגר נוסף החל מיום שישי ועד לתקופה של שלושה שבועות, מינימום. במהלך הסגר יתאפשרו משלוחים אך לא תתאפשר ישיבה במקום וטייק אווי. חלק מהמסעדנים החליטו לקרוא תיגר על ההחלטה: "כמסעדן אני קובר את הראש בחול. בסגר הראשון עשינו כבוד למהלך כי פחדנו מהקורונה, והתארגנו ברצינות לסגר, אבל כרגע אני בשלב שבו אני מנסה להיערך להפרת הסגר", אמר לנו הבוקר מסעדן שביקש להישאר בעילום שם.
באיזה מצב אתה מגיע לסגר השני?
"לי יש עסק חזק ויציב, אבל אם הסגר הנוכחי יימשך חודש, אני בוודאות לא שורד אותו. הגעתי צולע ומדדה אחרי הגל הראשון, ועוד שלושה שבועות כאלה במינימום - העסק שלי לא ישרוד. אני צריך לנהל את הצעדים שלי ולקחת את ההימור הנכון, ואולי ההימור הנכון זה לעבוד נגד החוק".
נגד החוק?
"כן. כי אם בית כנסת מותר לפתוח, ללכת למקווה גם אפשר, ולמכור את ארבעת המינים מותר, אז למה לעבור לקחת טייק אאוי ממסעדה אסור?"
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה - כיסאות
אילוסטרציה - כיסאות
"אהפוך את המסעדה לבית תפילה"
(צילום: shutterstock)
ואם הפרה של הסגר תגרור אחריה סנקציות? מה תעשו אם יבואו לאכוף את ההנחיה?
"אני נפגש היום עם עוד מסעדנים והמטרה שלנו היא למצוא דרכים להפר את הסגר. אני לא מאמין לסגר ואם צריך אני אעשה כל מה שאני יכול בשביל לא לסגור. כרגע אני עסוק במרד. היום העסק שלי עומד על תפוסה של 30 אחוז. היום למשל, הצוות עובד והמקום ריק. לא נעים לי לשלוח את העובדים הביתה כי הם באו בבוקר לעבוד וגם הם צריכים לשלם שכר דירה. כרגע דופק לי המונה של שכר העובדים, אבל כסף לא דופק בקופה. כנראה שגם מחר זה יהיה המצב. אז כרגע המצב הוא שאנחנו סופרים שעות לעובדים".
ואתה מאמין שזה פוליטי?
"אני גאה במנהיגים החרדים שהצליחו לשמור על הערכים שלהם ואני מתבאס על המנהיגים שלנו - זה פוליטי, אין לי ספק בזה. אני לא מאמין להם יותר, זה המצב".
5 צפייה בגלריה
 בית תפילה בבני ברק
 בית תפילה בבני ברק
בית תפילה בבני ברק
(צילום: EPA)
אז איך אתה מתכוון להפר את הסגר?
"המסעדה שלי תחולק לאזור תפילה, כך שמי שרוצה להתפלל יוכל לעשות את זה. אם יבוא שוטר הוא יראה שאני מוכר את ארבעת המינים ומתפללים אצלי. היום נקבל החלטות. אם נחליט שאנחנו לא מצייתים להנחיות החדשות אז נמצא את הפתרונות ונעשה תרגילים בשביל להמתיק את המכה. רק ההוצאות הקבועות שלי הן 70 אלף שקל בחודש, וסגר כזה ממית עלי אסון. אני יושב פה ויורדות לי דמעות מעצבים ומתסכול".
ביניים
השף חיים כהן, שפתח מחדש את מסעדת דיקסי רק לפני שבוע בדיוק, ייאלץ מחרתיים (שישי) לסגור אותה שוב, פעם שנייה בחצי שנה. "העובדה שלא מצליחים לעשות סגר דיפרנציאלי תהיה בכייה לדורות", אומר כהן. "ראש הממשלה אמר שאין פתרון טוב אחד לכולם והוא צודק, אבל גם לא צריך להיות פתרון רע לכולם".
5 צפייה בגלריה
התמונה של חיים כהן
התמונה של חיים כהן
חיים כהן: "דימוי האקורדיון יפה לאוזן, אבל סגירה ופתיחה של מסעדה עולה הרבה כסף"
(צילום: יובל חן)
למה?
"כי הסגר הוא לא מוחלט בגלל לחצים פוליטיים. אין חצי הריון, והיה טוב אם הממשלה היתה מפרסמת מה התוכנית שלה לאחרי הסגר. דימוי האקורדיון של ראש הממשלה הוא יפה לאוזן, אבל במציאות סגירה ופתיחה של העסקים עולה המון כסף. אני גם מרגיש שיש ייאוש של עובדים שכבר לא רוצים לחזור לענף".
אבל לפחות יש להם חל"ת.
"ההתעקשות של האוצר להישאר במתווה הנוכחי של החל"ת גורם לכך שאנשים מעדיפים לקבל חל"ת מהמדינה ולהמשיך לעבוד להשלמת הכנסה בשוק השחור".
אתה בדעה שזה פוליטי? "השרים שאחראים על המגזרים השונים הפעילו לחץ ללא אחריות על מדינת ישראל, ותכף יגיעו התמונות מהקניות בשווקים ומבתי התפילה, ויהיה ברור לכל שלא תהיה ירידה בתחלואה. אז מה הלאה? העיר אילת שיכולה לשלוט בנכנסים וביוצאים נשארת מקופחת מול בתי מלון ביוון ובקרואטיה, לשם ישראלים נוסעים ומבלים, בתי המלון שם מלאים אבל למלונות באילת, עיר ש-80 אחוז מהתושבים בה עובדים בתיירות, סוגרים את הכל, מה ההגיון?"
ביניים
הבוקר התארח באולפן ynet קרי בלה, מבעלי מסעדת חליל ברמלה, שפרסם אמש בטוויטר בקשה קורעת לב: "תנו לנו לעשות טייק אווי". בציוץ שלו, כתב בלה כי הוא בכלל לא בטוח שיוכל לשרוד.
5 צפייה בגלריה
מסעדת חליל ברמלה (מימין לשמאל: מיכאל וקרי בלה)
מסעדת חליל ברמלה (מימין לשמאל: מיכאל וקרי בלה)
בעלי מסעדת חליל ברמלה (מימין לשמאל: מיכאל וקרי בלה)
(צילום: יריב כץ)
למה כל כך חשוב שהיה לכם טייק אווי? "כי לטייק אווי יש נתח לא מבוטל מהרווחים שלנו, וברגע שמורידים את הטייק אווי זה מוריד את ההכנסות. במיודד בתקופה הזאת כשאנשים מפחדים להיכנס ולשבת במסעדות, יש הרבה שלוקחים טייק אווי והולכים הביתה".
נפגעתם מהסגר הקודם? "נפגענו באחוזים די גבוהים יחסית, ואנחנו בדיוק מנסים להתאושש והנה עוד פעם הגבלות".
יש לכם בכלל מערכך משלוחים? "כרגע אין לי, העובדים שלי הם אלה שעושים משלוחים, למרות שפנינו לחברות גדולות כמו תן ביס וסיבוס אבל ללא מענה. המלצרים שלי עובדים בתור שליחים, אבל בשביל זה צריך גם ניסיון וגם מערך משלוחים. לאט לאט אולי נצליח לעשות משלוחים בכוחות עצמנו".
יכול להיות שתצטרך לסגור את העסק ולהוציא אנשים לחל"ת? "זה מה שעשינו פעם שעברה, אבל הפעם אנסה יותר. במקום חל"ת לעובדים הם יעבדו בתור שליחים ואוציא משלוחים לאזורים קרובים".