3 צפייה בגלריה
(העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי (בגרף החום) )
מספר הנדבקים היומיים בקורונה ושיעור החולים הקשים ממשיכים לטפס ולשבור שיאים חדשים, ובריכוזי החברה החרדית המצב חמור במיוחד. אם לא די באחוז הנדבקים האדיר בערים כמו ביתר עילית, אלעד ובני ברק, המככבות בראש רשימת הישובים האדומים שפרסם אגף המודיעין בצה"ל בסוף השבוע, הרי שמעבר לפינה ממתין לא רק יום כיפור המועד להתקהלויות אסורות של תפילה בציבור, אלא גם חופשת סוכות בישיבות. המשמעות: אפשרות שאלפי תלמידים צעירים ששהו ב-40 הימים האחרונים במוסדות התורה במתווה "קפסולות" מפוקח, יעזבו את המתחמים הסטריליים וישובו אל הבתים הצפופים שבערים החרדיות - חלקם לא יודעים שהם חולים.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
מעט אחרי 16:30, רגע לפני תחילת הצום, ראש "דסק החרדים" מטעם משרד הבריאות, אלוף (מיל') רוני נומה, נמסר: "בהתאם לסיכום מול הישיבות שבהסדר הקפסולות עם דסק החרדים, בוצעו בדיקות ומי שנמצאו חולים או חייבי בידוד לא ישובו לבתיהם לאחר יום כיפור, וישהו בישיבות שהוגדרו כמלוניות קורונה או 'ישיבות המשך'".
עוד לפי נומה, "הבחורים שנמצאו שליליים ישוחררו לבתיהם. בישיבות הפועלות שלא במסגרת ההסדר, אנו מתכוונים לבצע בדיקות במהלך הימים שלישי ורביעי - ועד לקבלת התוצאות אין לשחרר את הבחורים לבתיהם".
על פי דו"ח אמ"ן, המבוסס על נתוני משרד הבריאות, שיעור הבדיקות החיוביות בביתר עילית עומד על כמעט 33% (כלומר אחד מכל שלושה נבדקים מקבל תשובה כי הוא אכן נדבק בנגיף, כאשר הממוצע הארצי עומד על אחד מכל שמונה). גם באלעד המצב קשה, עם 31.5% חיוביים, ובבני ברק – יותר מ-25%. הבאות ברשימה הן מודיעין עילית, עם 24.5%, ובית שמש, עם כמעט 22%. את העשירייה פותחת נועלת ירושלים – יותר מ-15%. לשם השוואה: שיעור הבדיקות החיוביות הארצי בשבוע שעבר עמד על שיא 12.8%, וזאת בשעה שארגון הבריאות העולמי מציין עמידה של מתחת ל-5% חיוביים לאורך זמן כאחד המדדים להשתלטות על המגפה.
מנהיגי החברה החרדית לא אדישים למצב, ולמרות המאבק הציבורי והפוליטי שניהלו נגד סגירת בתי הכנסת ביום הכיפורים, הם קוראים כעת להעדיף תפילה במרחבים הפתוחים או בבתים – חלקם באופן מפורש וחלקם במרומז. כך, למשל, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, שאיים להתפטר מהממשלה אם בתי הכנסת ייסגרו, אך אמש הודיע כי הוא "קורא לכל הציבור הענק שצם ומתפלל ביום כיפור להקפיד על ההנחיות ולהתפלל בחוץ, כפי שהורו רבני ישראל".
3 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין
הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין
הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין
(צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת")
מנהיגי הציבור החרדי הליטאי, הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין, פרסמו גילוי דעת לפיו "חובה גדולה להיזהר על פי כללי הזהירות שקבעו הרופאים", והוסיפו כי "אף שקשה לקיים את כל הכללים – הרי זה ניסיון מן השמים ויש חיוב גדול לעמוד בניסיון זה". בין הוראות גורמי המקצוע שצירפו לקריאתם נכתב: "היכול להתפלל במניין שמתקיים באוויר הפתוח – ראוי לעשות כן". הדברים מצטרפים לעמדת רבנים בכירים נוספים מכל החוגים שהמליצו כבר בשבוע שעבר להימנע ככל הניתן מהגעה לבתי הכנסת.

"אי אפשר להתחכם עם הקורונה"

בזרם החרדי החסידי ישנן קהילות שככל הנראה ימשיכו להתעלם מהנחיות משרד הבריאות ולעקוף את הסגר בהתקהלויות אסורות. לעומתן, חצר גור, הגדולה בישראל, החליטה לדלל את מספר המתפללים בבית המדרש המרכזי שלה בירושלים, והודיעה לחסידים מרחבי הארץ שלא להגיע לעיר לתפילה לצד האדמו"ר כפי שעשו בראש השנה. גם בין תלמידי הישיבות של גור ששהו במקום בשבוע שעבר במסגרת מתווה הקפסולות, יותר ממחצית עזבו את המקום – חלקם למלוניות, לאחר שנדבקו בקורונה, ואחרים לבתיהם.
3 צפייה בגלריה
אמירת הסליחות בבית המדרש סאטמר בבני ברק בראשות הגרח"צ מייזליש
אמירת הסליחות בבית המדרש סאטמר בבני ברק בראשות הגרח"צ מייזליש
אמירת הסליחות בבית המדרש סאטמר בבני ברק
(טוויטר, שימי שפר)
ואולם גם הפעם, כמו בגל הראשון, נראה כי מנהיגי הציבור מגיבים מעט מדי ומאוחר מדי. גורם במשרד הבריאות אמר ל-ynet כי מתווה הקפסולות בישיבות קרס ומאות תלמידים במוסדות שונים נדבקו. "הנוסחה פשוט לא עובדת", הסביר, "למדנו בדרך הקשה שאין דרך להתחכם עם הקורונה". לדבריו, "גם הרבנים הולכים ומבינים שלא ניתן יהיה לחדש את הלימודים בישיבות אחרי החגים".
ההערכה במשרד הבריאות היא כי גם בחסידות גור, שנחשבת מהמקפידות ביותר, יש התפרצות רחבה של הנגיף – מאות אחוזים מעבר למדווח. "המצב שם קטסטרופלי", אמר הגורם, "משפחות שלמות נדבקו בעקבות אברכים שהשתתפו בתפילות ראש השנה".
היועץ הרפואי יוסי ערבליך, יו"ר ארגון "למענכם", אמר ל-ynet כי יש לטפל באופן ממוקד בתלמידי הישיבות שחוזרים לבתיהם בימים הקרובים, כי "זה ללא ספק האירוע הגדול הבא בתור". בהמשך, כאמור, פרסמו ההנחיות של נומה, וכעת יש לראות אם אמנם ימומשו, בשים לב לכך שגם בין ה"בריאים" ישנם כאלה שחלו ולא נבדקו.

"אם לא נתעשת, נמצא עצמנו בקטסטרופה"

"אם חלקים מהציבור החרדי לא יתעשתו נמצא את עצמנו בתוך ימים ספורים בקטסטרופה חסרת תקדים", טען ערבליך, "נכון, ישנה הסתה נגד המגזר, ונכון שבית הכנסת חשוב יותר מהפגנות, אבל קדושת החיים היא הערך הכי נעלה. אנחנו בדרך לראות את מראות ניו יורק החרדית בגל הראשון. וכשזה יגיע מה נעשה? נבוא לנחם את האבלים ונגיד להם שבבלפור גם יש הדבקה?? תתעוררו, העיירה בוערת!"
באשר לתפילות יום הכיפורים העריך היועץ הרפואי הבכיר כי כבר בימים הקרובים תצא הנחיה ברורה של כל ההנהגה הרבנית לפיה אנשים מבוגרים צריכים להימנע אף מתפילה בציבור במרחב פתוח ולהתפלל ביחידות בבתיהם. כבר עתה ישנם רבנים בכירים המורים כן באופן פרטני לפונים אליהם, וגורמי רפואה פועלים להוראה גורפת ברוח זו.
אבי בלומנטל, יו״ר מטה ההסברה של משרד הבריאות למגזר החרדי, אמר: ״לצערנו הוכח שהלחץ לפתיחת בתי הכנסת לא היה מוצדק, משום שגם בקהילות שהקפידו על הנחיות - ברגע שהתקיימו תפילות בחללים סגורים אירעה התפרצות. גם הקונספציה שצעירים לא סובלים מהקורונה קרסה. זה מחייב את כולנו לחשב מסלול מחדש ולהבין שבעת הזו הדבר הנכון הוא פשוט לא להתקהל בשום צורה. אני משוחח מדי יום עם בני משפחות של חולים, גם צעירים, הם עוברים גיהנום".
פורסם לראשונה: 03:27, 27.09.20