תלונתה של האישה שנעצרה אחרי שקראה לעבר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "פרשת משפטים בושה" נמצאה מוצדקת. כך הודיע הבוקר (יום א') נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
התיק נסגר אחרי כשמונה חודשים. מנדלבליט
(צילום: עמית שאבי)
האישה, עורכת דין דתייה ושכנתו של מנדלבליט, נעצרה לפני כתשעה חודשים לאחר שסיננה לעבר היועמ"ש ברחוב "פרשת משפטים בושה". מעט לפני כניסת שבת, עצרה לידה ניידת ושני שוטרים ביקשו ממנה להתלוות אליהם בשל חשד לפגיעה בפרטיות. בחודש שעבר נסגר תיק החקירה נגדה.
לאחר סגירת התיק התלונן עו"ד פנחס פישלר לנציב התלונות רוזן, כי עוכבה לחקירה בשבת על ידי שני שוטרים שאיימו עליה לעיני ילדיה, הוסעה בשבת לתחנת משטרה בניידת, נחקרה ואף נפתח נגדה תיק פלילי, רק בגלל שלוש המילים שאמרה ליועמ"ש. בתלונה נטען עוד כי תיק החקירה הועבר מהמשטרה לפרקליטות והטיפול בו התעכב במשך חודשים רבים, וכתוצאה מכל נגרם לה עינוי דין.
בהתייחסות הפרקליטות לטענות ציינה פרקליטת המחוז כי הטיפול בתיק נגרר עקב תקלה טכנית בממשק הדיגיטלי אשר הופעל על ידי תחנת המשטרה כפיילוט להעברת תיקים, ולאור ריבוי התקלות הוחלט על הפסקת השימוש בו. כמו כן, פרקליטת המחוז ציינה כי עם חשיפת המקרה היא ביקשה לקבל את התיק מהמשטרה לפרקליטות ומשהובא לפתחה, הורתה על גניזתו בעילה של "היעדר עבירה פלילית".
2 צפייה בגלריה
תמונת דוד רוזן
תמונת דוד רוזן
"התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים". נציב התלונות רוזן
(צילום: שאול גולן)
הנציב קבע בהחלטתו, כי התלונה באשר לעיכוב ההליכים ומשך הזמן שעבר מאז התרחשות המקרה, מוצדקת, הגם שמדובר בעיכוב לאורך חודשים רבים הנובע מתקלה טכנית, הרי הפרקליטות נתייצגה כאן כמי שדוממת על מקומה, ונסתם הגולל על טיפולה. בהתאם לכך, הנציב מצא להמליץ בפני המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) לבחון את הנושא ולקבוע נהלים מחייבים שיהיה בהם למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.
עוד ציין הנציב בהחלטתו כי באשר לטענות נגד היועמ"ש ופרקליטות המדינה, הרי שהיועץ הבהיר בהתייחסותו כי הוא לא הגיש תלונה נגד עורכת הדין, לא התבקש למסור עדות ולא היה מעורב כלל בטיפול באירוע, אשר נוהל על ידי המשטרה והפרקליטות.
הנציב התייחס גם להתנהלות המשטרה באירוע, אף שלא נדרש לכך משום שבהתאם לחוק המשטרה אינה חוסה בצל ביקורת הנציבות. הוא ציין כי "הובלת אזרחית נורמטיבית בשבת לתחנת משטרה ברכב משטרתי, כשלא עשתה דבר וחצי דבר בניגוד לחוק, הינה התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים". אי לכך, העביר הנציב את הנושא לטיפול ממלא מקום המפכ"ל.