שתף קטע נבחר

בגלל תמהיל הדירות: אין אישור לתמ"א 38/2

תוכנית ההתחדשות העירונית בגבעתיים ממתינה להפקדה. בבניין בשכונת רמב"ם נקבע כי היזמית תצטרך להתאים את הפרויקט למגבלות או להמתין

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים התנתה היתר לתמ"א 38 מסוג הריסה ובנייה בשינוי תמהיל הדירות בפרויקט. ערר שהגישו היזמית "אוראקל" ובעלי דירות בבניין שבשכונת גבעת רמב"ם נדחה לאחרונה בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בהחלטה נקבע כי התוכנית של היזמית לא עומדת כרגע במגבלות התכנוניות שהוטלו על פרויקטים של תמ"א 38 עד להפקדת תוכנית ההתחדשות העירונית החדשה שעליה עומלים מוסדות התכנון. לפיכך לעוררים יש שתי אפשרויות: להמתין להפקדת התוכנית החדשה או לתקן את הבקשה להיתר.

 

ב-2016 פרסמה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב הודעה על גיבוש תוכנית התחדשות עירונית כוללת בגבעתיים. בד בבד פורסמו גם תנאים מגבילים לפרויקטים הרחבות ותמ"א 38 ברחבי העיר, במטרה למנוע סיכול של התוכנית החדשה על-ידי בנייה שלא תהיה תואמת לתנאים שייקבעו בה.

 

ביולי האחרון אישרה הוועדה המקומית בקשה להיתר שהגישה היזמית "אוראקל" לתמ"א 38/2 בבניין שברחוב רחל בגבעת רמב"ם בכפוף לתנאים שכוללים בין היתר ביטול מרפסות והקטנת הדירות כך שיעמדו בתנאים שקובעים כי 30% מהיחידות צריכות להיות בשטח של 75 מ"ר והיתר כ-85 מ"ר בממוצע.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בערר שהגישו היזמית ובעלי הדירות בבניין הם ביקשו לאפשר סטייה מהתנאים בנוגע למרפסות ולתמהיל הדירות בטענה שהתוכנית שלה מתאימה לתנאים של התוכנית המתגבשת שעומדת לפני הפקדה, כך שהחריגה לא תפגע בה. היזמית הוסיפה כי אם תיאלץ להקטין את גודל הדירות הפרויקט לא יהיה אפשרי מבחינתה.

 

הוועדה המחוזית והמועצה הארצית טענו שהיזמית צריכה להמתין להפקדת התוכנית בחודשים הקרובים, שכן חריגה מהתנאים בשלב הנוכחי עלולה לבלבל את הציבור, מה גם שלל לא ידוע אם התוכנית תופקד בדיוק במתכונתה הנוכחית.

 

חברי ועדת המשנה של המועצה הארצית שבראשות עו"ד שמרית גולן החליטו לדחות את הערר פה אחד. בהחלטה נקבע כי העוררים מבקשים להחיל על הבקשה שלהם תנאים שנקבעו בהחלטה להפקדת תוכנית ההתחדשות העירונית החדשה בכל הנוגע לתמהיל יחידות הדיור אלא שהדבר בלתי אפשרי. צוין כי לא ניתן לאשר תוכנית שגובשה בהתאם לתכנון לא סופי שעדיין אין שום ודאות שיאושר במתכונת שעליה הסתמכה היזמית.

 

חברי הוועדה ציינו כי בדיון שנערך בפניהם עלה כי מוסדות התכנון לא אחידים בדעתם בסוגיית תמהיל הדירות ולכן בהחלט ייתכן שהתוכנית של היזמית לא תהיה תואמת לתנאים שייקבעו בסופו של דבר בתוכנית החדשה. לפיכך, אין כל הצדקה להחריג את הבקשה בשלב הזה מהתנאים המגבילים.

 

בנסיבות אלה קבעו חברי הוועדה שעומדים בפני העוררים שתי אפשרויות: להמתין להפקדת התוכנית ולאשר את הבקשה כמו שהיא גם ככל הנוגע לתמהיל הדירות וגם לגבי המרפסות או להתאים את הבקשה לתנאים הנוכחיים. במידה שתיבחר האפשרות השנייה נקבע כי סוגיית הגזוזטראות תועבר להכרעה מחודשת של הוועדה המקומית בשל חסר שהתגלה בתנאים בעניין זה, שכבר נקבע בהחלטות קודמות שעסקו בנושא.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא - לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ העוררים: גדי זילברברג, עו"ד תמ"א 38
  • ב"כ הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז תל-אביב: עו"ד דרורי שפירא ואדריכלית שירי לנצנר
  • ב"כ הוועדה מקומית לתכנון ובנייה גבעתיים: עו"ד מיכל שפירר
  • ב"כ המועצה הארצית להתחדשות עירונית: ד"ר איריס פרנקל-כהן
  • עו"ד אודליה נמיר עוסקת בתמ"א 38
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד אודליה נמיר
מומלצים