חבר הכנסת משה יעלון אישר היום (שישי) את חשיפת ynet שלפיה ייפרד בקרוב מיש עתיד ויאיר לפיד לטובת מפלגה חדשה בראשותו ובשותפות עם הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט. לפי בדיקה שנערכה, מפלגה כזו עשויה לקבל 16 מנדטים - ולפגוע בגוש של הליכוד, ימינה והחרדים.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בוגי יעלון וגדי איזנקוט
יאיר לפיד, בוגי יעלון וגדי איזנקוט
מפץ פוליטי במרכז? לפיד, יעלון ואיזנקוט
(צילום: ערוץ הכנסת, מוטי קמחי, יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט מסמך יעלון מפלגה
גדי איזנקוט מסמך יעלון מפלגה
קטע מהמסמך שנחשף ב-ynet
בריאיון לחדשות קשת נשאל יעלון על הפרסום ב-ynet שלפיו ירוץ עם איזנקוט בבחירות, והשיב בחיוב: "אני חושב שהאופוזיציה הנוכחית לא מגיעה ליותר מ-46 מנדטים, ואם מצרפים את ליברמן זה 54 - לא 60. כדי להגיע ל-60 צריך לשכנע את אלה שעוד לא החליטו, שכרגע חונים אצל בנט. צריך לשכנע גם ליכודניקים שזוכרים את הליכוד של העבר, ואני חושב שאני יכול להביא אותם". יעלון, נזכיר, היה עד שנת 2016 שר ביטחון מטעם הליכוד, לפני שהתפטר בעקבות כוונת נתניהו להחליפו ביו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.
כשנשאל מי יעמוד בראש המפלגה החדשה, אמר יעלון: "אין על זה דיון, כי איזנקוט הבין את הלקח של בני גנץ. אם הוא ייכנס הוא נכנס אליי למפלגתי, ואני מוביל. צריך לרכוש איזשהו ניסיון פוליטי-מיניסטריאלי שיש לי ואין לו. הוא איש מצוין, אבל זו זירה אחת מהזירה הצבאית".
על הפרידה מלפיד אמר יעלון: "כדי לשבור את הגושיות, כנראה שאני והוא נצטרך לרוץ בנפרד".

לפיד, נזכיר, אמר אתמול כי הוא לא יודע אם ירוץ עם יעלון. "אני מקווה שכן, הוא איש ראוי ומצוין"' אמר יו"ר יש עתיד. "אנחנו בשלב של התארגנות, לכולם יש סקרים. יש הבנה שאם אנחנו רוצים לעשות שינוי אמיתי, צריך לאחד הכול למפלגה אחת גדולה במרכז". בתשובה לשאלה אם מספר 2 בורח ממנו, אמר יו"ר יש עתיד: "אני לא חושב שזה יקרה, אני לא יודע. אני מדבר כמובן עם בוגי. יש לי זמן של התארגנות".
מעט לפני דבריו של לפיד, גורמים ביש עתיד טענו שמדובר במהלך של יעלון לשפר את מצבו ברשימה ולוודא שהמקום השני ברשימה שמור לו. לדברי הגורמים, לפיד ידע על הבדיקה שנערכת בעניינו של יעלון ולא התנגד לה. לפיד טרם החל בהרכבת הרשימה ועדיין לא ברור איך היא תיראה.

סקרים חוזים 16 מנדטים

אתמול נחשף ב-ynet כי קבוצת אנשים מוכרים, שעוסקים בייעוץ אסטרטגי ונמצאים בזירה הפוליטית שנים רבות, עובדת בתקופה האחרונה על הקמת מפלגת מרכז חדשה שבראשה יעמדו יעלון ואיזנקוט. פרופ' קמיל פוקס אישר בשיחה עם ynet כי בדק עבור הקבוצה בשלוש נקודות זמן שונות - באוגוסט, באוקטובר ובימים האחרונים - אלטרנטיבות שלטוניות או "שוברי שוויון" למצב הפוליטי, תוך דגש על משיכת קולות מגוש הימין. נבחנו גם אפשרויות שונות להוביל את המפלגה החדשה.
במסגרת הבדיקה עלה כי השילוב שימצה בצורה הטובה ביותר את הפוטנציאל מורכב משני רמטכ"לים לשעבר, איזנקוט ויעלון. הנתונים שנאספו הוצגו בפני השניים, ובהנחה שהכנסת תתפזר, אומר גורם המעורה במהלך, ניתן להעריך שזו תהיה המסגרת הפוליטית שלהם.
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
מפלגה בראשותו ובראשות יעלון מורידה את המנדטים של לפיד וימינה. איזנקוט
(צילום: דנה קופל)
לסקר האחרון שנערך השבוע קדמו שניים דומים, שנערכו בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד. הם כללו שלושה תרחישים, אחד מהם כלל את אותה מפלגה - "בראשות יעלון ועם איזנקוט, יפעת שאשא ביטון, מירב בן ארי ומנהיגי המחאה" לצד שמות נוספים שאותם סירבו לחשוף בפנינו, ולא ברור אם הם שותפים למהלך.
לפי הסקר האחרון של קמיל פוקס שהזמינה אותה קבוצת אסטרטגים, מפלגה כזו אם תקום מורידה את גוש הימין ל-62 מנדטים במקום 65 מנדטים, שאותם היה מקבל אם היו נערכות הבחירות היום והחלוקה המפלגתית לא הייתה משתנה. מפלגת יעלון-איזנקוט קיבלה בסקר 16 מנדטים, שמורידים את יש עתיד של יאיר לפיד מ-18 ל-11 ואת ימינה של נפתלי בנט מ-22 ל-19.
בהמשך, כחול לבן של בני גנץ יורדת מ-9 מנדטים במצב הנוכחי ל-6 במקרה של מפלגת יעלון-איזנקוט, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן יורדת מ-8 ל-6 ומרצ מאבדת מנדט אחד על הנייר, מ-8 ל-7. הליכוד דווקא עולה מעט, מ-29 ל-30 מנדטים. לפי הסקר שיעור המתלבטים גדול מאוד, קרוב ל-30 אחוזים (חלוקת המנדטים מחושבת על בסיס המשיבים שיודעים למי יצביעו).
4 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
מפלגה חדשה תפגע בכחול לבן? גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
בתום הבדיקה גובש מזכר מסכם שכותרתו "הקמת מפלגת מרכז חדשה - היבטים אסטרטגיים-אופרטיביים" והופץ לקבוצה מצומצמת מאוד של שותפי סוד, בהם איזנקוט ויעלון. הוא כלל תיאור המצב הפוליטי הרצוי לכאורה. "בחנו ובוחנים שמות שונים ומתוך השמות שנבחנו משה (בוגי) יעלון וגדי איזנקוט הם בעלי הקרבה המיצובית (שמאל-ימין) הקרובה ביותר לממוצע מבין כל השמות שנבחנו (רון חולדאי ואהוד ברק, שנבחנו גם הם, אינם פוטנציאל למעבר בין גושי)", נכתב.
"עוד בטרם הכרזה על מסגרת משותפת, המפלגה בראשות יעלון-איזנקוט מעבירה מנדטים מגוש לגוש", נטען, "מחלישה את ימינה ומתמצבת עוד לפני ההכרזה כמפלגה השנייה בגודלה מחוץ לגוש הימין... פוטנציאל המעבר משמעותי ובעל היתכנות אלקטורלית".
אז למה המהלך מתעכב? במסמך מזכירים את הניסיון של יעלון ולפיד להחליף את נתניהו עוד בכנסת הנוכחית באמצעות "אי-אמון קונסטרוקטיבי", אך באותה נשימה מדברים על "היעדר יכולת פרלמנטרית למהלך שכזה". איזנקוט, לפי התוכנית, אמור להודיע על הצטרפותו למערכת הפוליטית רק אחרי פיזורה הסופי והמוחלט של הכנסת. במסמך נכתב כי "להבנתנו, איזנקוט שותף למסקנות המתחייבות מהניתוח האסטרטגי".
"יש בארסנל שמות נוספים, משמעותיים, בעלי ובעלות תפיסות עולם מרכזיות, שמוכנים לשתף פעולה בהרכבת רשימה שוברת שוויון תחת המנהיגות המוצעת", נכתב עוד במסמך האסטרטגיה. כאמור, בסקר שנערך הוצגו כחלק מהמפלגה התיאורטית שמות נוספים לצד יעלון, איזנקוט ויפעת שאשא ביטון.