שתף קטע נבחר

אישה עיכבה את מכירת הבית – ותשלם לבעלה

זוג פרוד הסכים שאם האישה לא תרכוש את חלקו של בעלה – הנכס יימכר. אבל היא הרחיקה קונים פוטנציאליים, ובית הדין הרבני הגדול התערב

בית הדין הרבני הגדול חייב לאחרונה אישה לשלם לבעלה 50 אלף שקל משום שמזה כארבע שנים היא מעכבת את מכירת הבית המשותף ומזניחה אותו, מה שגרם להרחקת קונים ולפגיעה בערכו. פסק הדין של הדיינים הרב אליעזר איגרא, הרב שלמה שפירא והרב צבי בן יעקב, ניתן בעקבות ערעור שהגיש הבעל על כך שבית הדין הרבני פטר את אשתו מתשלום למרות התנהגותה.

 

ביוני 2016 גובש בין בני הזוג הפרודים הסכם גירושין שבמסגרתו נקבע כי האישה תרכוש את חלקו של בעלה בבית, אבל אם לא תעשה זאת בתוך שמונה חודשים - הוא יימכר בשוק החופשי. בהסכם נקבע שהאישה תשלם 950 אלף שקל לפי ערך של 3.5 מיליון שקל וכיסוי יתרת המשכנתה.

 

אלא שהאישה לא קיימה את התחייבויותיה. לא רק שהיא לא רכשה את חלקו של הבעל אלא שאף מנעה את מכירתו לאחרים. בהמשך, במסגרת ערעור שהגישה לבית הדין הרבני גדול לאחר שבקשתה להפחית את סכום הרכישה נדחתה, היא התחייבה לשתף פעולה והוסכם שאם יתברר שהיא מסכלת את המכירה היא תשלם לבעלה 50 אלף שקל ויוצא נגדה צו פינוי.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

למרות זאת, הליך המכירה לא התקדם והבעל פנה שוב לבית הדין האזורי בטענה שאשתו ממשיכה בשלה. מתווך שהגיע להעיד בדיון שהתקיים בנושא אף ציין כי אמרה לו מפורשות שחבל לו על הזמן כיוון שהיא רוצה לקנות את הבית ולא תאפשר למכור אותו לאחרים.

 

בתום הדיון הוציא בית הדין החלטה שמחייבת את האישה לשתף פעולה עם המכירה אבל פטר אותה מתשלום ה"קנס" והוסיף כי מחיר הבית וחלקו של הבעל ייקבעו לפי חוות דעת שמאית מעודכנת.

 

בערעור שהגיש על שתי קביעות אלה טען הבעל כי לא הייתה הצדקה לפטור את אשתו מהתשלום אף שהמשיכה להערים קשיים על המכירה. עוד הוא טען כי הוסכם שערך הבית הוא 3.5 מיליון שקל וחלקו יהיה 950 אלף שקל כך שאין צורך בשמאות.

 

האישה טענה לעומת זאת כי שיתפה פעולה וכי מעולם לא הסכימה שישולם לאיש סכום קבוע גם אם הבית יימכר לצדדים שלישיים.

 

אבל הדיינים קיבלו את טענת הבעל בנוגע לתשלום עבור העיכוב. בפסק הדין נקבע כי במשך זמן רב מונעת האישה את מכירת הבית. "מצב זה כשלעצמו, כשבית עומד למכירה במשך זמן רב ואינו נמכר, מוריד את ערכו ומרחיק קונים פוטנציאליים ומתווכים", נכתב.

 

הם הוסיפו שמתמונות שהציג הבעל עלה כי האישה גרמה להזנחה, נזקים והרס בבית – וגם בכך יש כדי להרחיק קונים ולפגוע בערכו. לפיכך, בהחלט יש לחייב אותה בתשלום בהתאם לקביעתו של בית הדין הגדול.

 

עם זאת, הטענה בנוגע לשמאות נדחתה לאחר שנקבע כי ערך הבית המוסכם היה רלוונטי רק למצב שבו האישה תרכוש את הדירה ולא למכירה לצדדים שלישיים.

 

לפיכך הערעור התקבל בחלקו. נקבע כי הבעל יקבל חצי מהתמורה עבור הבית לאחר קיזוז המשכנתא לא משנה באיזה מחיר יימכר, ואילו אשתו תשלם לו 50 אלף שקל מהחלק שלה בשל התנהלותה.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המערער: עו"ד יהונתן סורפין
  • ב"כ המשיבה: עו"ד זיו בייטל
  • עו"ד דורית אלעד עוסקת בדיני משפחה
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
עו"ד דורית אלעד
מומלצים