האם מכירת כרטיס לוטו היא עניין חיוני בימי סגר הדוק? לדעת מפעל הפיס, "חיוני מאוד". לדעת בכירים במשרד האוצר, "העניין מעורר תמיהה. נקווה שהם פועלים בהתאם לחוק".
מפעל הפיס פרסם בסוף השבוע הודעה, לפיה "בהתאם להנחיות הממשלה המעודכנות, מכירת מוצרי מפעל הפיס תימשך במקומות שפתיחתם מותרת על פי התקנות. בשלב זה זכיות ישולמו בנקודות מכירה אלו על פי הסכומים שבסמכותם לשלם".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הדוכנים ברחוב עדיין לא יפתחו. דוכן של מפעל הפיס
הדוכנים ברחוב עדיין לא יפתחו. דוכן של מפעל הפיס
הדוכנים ברחוב עדיין לא יפתחו. דוכן של מפעל הפיס
(צילום: אסף מגל)
בסגר הראשון לא ניתן היה לקנות כרטיסי פיס, חיש-גד ולוטו בשום מקום. בסגר השני נטען תחילה כי כרטיסי ההגרלות ניתנים לרכישה במקומות המוכרים מוצרים חיוניים, אולם מתברר עתה שגם בסגר השני לא נמכרו כלל כרטיסי הגרלה במקומות שהיו פתוחים לקהל.
הפעם, דווקא בסגר השלישי המהודק מקודמו, מפעל הפיס החליט להפעיל את נקודות המכירה, בחנויות ובמרכולים הפתוחים למכירת מוצרים חיוניים. פתיחת דוכני פיס ברחוב אסורה על פי חוק ומי שיפתח דוכן כזה צפוי לקנס של 5,000 שקל.
"נראה לי מעט תמוה שאי אפשר לקנות מוצר חשמלי, או שולחן למחשב, אבל אפשר להמר בעיצומו של הסגר", אמר היום (ראשון) ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר, שהדגיש עם זאת, כי "את הדוכנים אסור לפתוח ומותר להפעיל רק חנויות המוכרות מוצרים חיוניים בעת הסגר. אנחנו מקווים שהמשטרה אוכפת את ההיתרים והאיסורים גם בהקשר למכירת כרטיסי הגרלה".

יו"ר מפעל הפיס: "עדיף שיבואו אלינו במקום להימורים לא חוקיים"

התגובה במפעל הפייס שונה לחלוטין: "אנחנו פועלים לפי חוק. החלטנו הפעם למכור כרטיסי הגרלה, כי הכסף הזה הולך למטרות חשובות מאוד", אמר ל-ynet יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, שמונה לתפקיד לאחר שהיה ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר ובעברו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה וחבר כנסת.
2 צפייה בגלריה
אביגדור יצחקי
אביגדור יצחקי
יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי
(צילום: כפיר סיון)
על הטענה כי מפעל הפיס מוכר כרטיסי הגרלה דווקא בימי סגר, כשיש קרוב למיליון מובטלים בשוק ומחקרים מראים שמרבית הרוכשים הם דווקא מהשכבות החלשות, אומר יצחקי: "אנחנו עושים פעמיים מצווה בעניין הזה. ראשית, הכספים מועברים למטרות חשובות ביותר, בעיקר בימים האלה. שנית, יש לנו תוצאות של מחקר שמראה מה קרה בימי הקורונה בתחום ההימורים הלא חוקיים".
לפי יצחקי, "כמות ההימורים הלא חוקיים במדינה עלתה מתחילת משבר הקורונה ב-60%. ושם זה לא מפעל הפיס. שם באים לאנשים הביתה, גם בקורונה, לגבות חובות מההימורים. לא עדיף שאנחנו נהיה בשטח עם מכירת כרטיסי הגרלה, שמוסדות המדינה נהנים מההכנסות מהם?"
אז למה לא פתחתם בסגר הראשון והשני? יצחקי: "בסגר הראשון זה באמת לא נראה לנו מתאים. כולם עוד היו בהלם מהמצב. בסגר השני היו החגים והחלטנו שזה לא המקום למכור כרטיסי הגרלה. הפעם המצב אחר לחלוטין, וכאמור, אנחנו נרוויח מזה כסף לעזור לאזרחים, במיוחד בתקופת הקורונה הקשה. והשנה תהיה גם ירידה מסוימת ממילא בהכנסות שלנו".
איך זה יתבטא כספית? יצחקי: "אנחנו נגיע השנה להכנסות של שבעה מיליארד שקל במקום שמונה מיליארד שקל שחזינו. לכן, גם חשוב שההכנסות יגדלו ונוכל לחלק עוד כספים למטרות חשובות מאוד, שכבר חילקנו להן השנה".
לאלו מטרות כבר חילקתם ובכמה כסף? יצחקי: "חילקנו לרשויות המקומיות סיוע בהיקף של 180 מיליון שקל; נתנו 40 מיליון שקל לבתי החולים להקמת מחלקות קורונה; העברנו לרשויות המקומיות 60 מיליון שקל כדי לעזור למשפחות במצוקה; נתנו 15 מיליון שקל למד"א כדי לבצע בדיקות קורונה בבתים; העברנו 50 מיליון שקל לבתי הספר של הקיץ, מה שהממשלה לא נתנה, והעברנו חמישה מיליון שקל עבור הקמת בית נוער בקדימה-צורן שיפעל ככפר ראשון לבעלי מוגבלות מעל גיל 21. אז זה לא חשוב יותר מלתקוף אותנו שאנחנו מוכרים כרטיסי הגרלה בזמן הסגר השלישי?"
אבל זה נשמע סכומים זעומים לעומת הכנסות של 7 מיליארד שקל. יצחקי: "בשנת 2020 כולה העברנו 1.6 מיליארד שקל, בין השאר לתרבות ולאמנות, ל-32 אלף מלגות לתלמידים וסטודנטים, לבניית כיתות לימוד ולגני ילדים. זה כסף גדול".
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet: "למרות כל זאת, אפשר היה להתאפק ולכבד את הסגר הזה, כדי שיהיה האחרון, ולמנוע מאלפי אנשים מלהגיע במיוחד למקומות המכירה, כדי להשתתף בהגרלות. כרגע המלחמה במחלה חשובה יותר".
בתוך כך, כבר לפני כשבועיים פנתה ח"כ מרב מיכאלי לשר האוצר בבקשה לבטל את היתר ההפעלה מפעל הפיס בתקופת הסגר השלישי. במכתב ששלחה לו כתבה בין השאר: "פעילות ההימורים של מפעל הפיס מהווה מנגנון מיסוי עקיף, פוגעני ולא שוויוני, השואב את כספי המכורות והמכורים להימורים. זהו ניצול ציני ואכזרי של המדינה כלפי מאות אלפי אזרחיות ואזרחים המצויים במצוקה כלכלית.
"הפעילות המזיקה הזאת מזיקה שבעתיים בימי משבר בריאות, כלכלי וחברתי, שבו איבדו רבות ורבים את מקור הכנסתןם. ברור שבתקופה כזאת גדל פוטנציאל הנזק של מפעל ההימורים, ומכאן שבתקופה הזאת אסור לקיים אותם. לא ייתכן שהאוצר יראה בסכנות החמורות האלה מקור הכנסה ויצפה מהחוליה החלשה ביותר בחברה הישראלית לפרנס את אוצר המדינה באמצעות הימורים. אני קוראת לאדוני לגלות אחריות מדינתית וסולידריות חברתית ולאסור על פעילות ההימורים של מפעל הפיס, למעט ההגרלות השבועיות, כפי שנעשה בימי הסגר הראשון והשני".