ח"כ איילת שקד (ימינה) תקפה הבוקר (יום ב') את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת חברי הממשלה על השארת נתב"ג, שער הכניסה המרכזי לישראל, פתוח לכניסה ללא דרישה להצגת בדיקה שלילית לפני העלייה למטוס. "זה חוסר ניהול, חוסר משילות ויצירתיות", אמרה בריאיון לאולפן ynet. "זו חבורת שרים שלא יודעים לנהל כלום. מסתתרים ומאשימים משפטנים. אני אומרת לראש הממשלה – מי שידע לחגוג חיסונים בנתב"ג צריך לתת דין וחשבון על המחדל בנתב"ג".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
2 צפייה בגלריה
איילת שקד באולפן ynet
איילת שקד באולפן ynet
שקד באולפן ynet. תקווה חדשה? "חלק מממשלת הכישלון"
(צילום: הדר יואביאן)
היא הוסיפה כי "זה מחדל שאי אפשר לתאר. כשהחלה הנהירה לדובאי פניתי לשר הבריאות ולגורמים בממשלה שיחייבו בדיקה בשדה ולפני העלייה למטוס לארץ. אמרו לי אז שרים בממשלה שמשפטנים לא נותנים. ניגשתי למשפטנים ושאלתי אם יש מניעה משפטית. אמרו לי לא, מה פתאום, שהשרים יבקשו, אפשר לתת או בידוד או חובת בדיקה. חזרתי לשרים, חברת כנסת מהאופוזיציה, ואמרתי להם תעשו את זה, אתם יכולים. אמרו לי בסדר ולא עשו כלום".
היא סירבה להתייחס לחשיפת ynet על המגעים לצירוף לרשימת ימינה לבחירות לכנסת ה-24 את פרופ' גבי ברבש, מנהל בית החולים איכילוב לשעבר. "כשנציג את הרשימה נפרסם את השמות לכולם", היא אמרה. "יש הרבה אנשים טובים ורציניים שהיינו מאוד שמחים אם היו מצטרפים לימינה".
2 צפייה בגלריה
ידע לחגוג, וצריך לתת דין וחשבון. נתניהו ואדלשטיין עם החיסונים בנתב"ג
ידע לחגוג, וצריך לתת דין וחשבון. נתניהו ואדלשטיין עם החיסונים בנתב"ג
ידע לחגוג, וצריך לתת דין וחשבון. נתניהו ואדלשטיין עם החיסונים בנתב"ג
(צילום: מוטי מילרוד)
את אומרת לנתניהו לתת דין וחשבון, אבל אולי עוד חודשיים וחצי יזכרו רק את החיסונים? "אני מקווה שהזיכרון של הציבור לא יהיה כל כך קצר ושהציבור יצביע בעד הנהגה חדשה. את הממשלה הנוכחית צריך להחליף. מבצע החיסונים מעולה וחשוב אבל אי אפשר לשכוח שלושה דברים מרכזיים. ראש הממשלה לא העביר תקציב משיקולים פוליטיים, הם לא הצליחו לנהל את המגפה – עירבו שיקולים פוליטיים ואין סוף מחדלים. גם הממשלה לא מתפקדת. אין מינויים. יש מפכ"ל אחרי שנתיים. זו לא ממשלה מתפקדת".
4,000 נפטרים זה מספר בלתי נתפס. יכולנו לעמוד על מספר אחר בניהול אחר? "בוודאי. מדינת ישראל היא מדינת אי. אין לה 100 כניסות ויציאות, אלא אחת. אם את משווה את כמות המתים למדינות אי אחרות – בקפריסין 167 מתים ובניו זילנד מספרים בודדים. יכולנו להיות אחת המדינות המצטיינות בעולם. לא הייתה הנהגה שיודעת לנהל ולציבור לא היה אמון בהנהגה, ולכן הוא לא ציית להנחיות".

סמוטריץ' אמר שבנט איבד את הערכים. רק הימין החדש תרוץ תחת ימינה? "בצלאל החליט להתפצל. החלטנו על הפסקת אש, אני מכבדת אותה, אני מצפה שגם הוא יכבד אותה. אני לא מתכוונת להתייחס. יש לנו מה להציע לבוחרים, נבחרת רצינית ואנשים רציניים. בנט היה מנכ"ל ויזם. הוא יודע מה זה להעסיק אנשים. אנחנו הולכים למשבר כלכלי מהקשים שידענו. יש בחירות בבית היהודי מחר ואני מקווה שהם גם יצטרפו אלינו. ננסה לעשות איחודים משמעותיים".
גדעון סער אופציה ריאלית לאיחוד לפני הבחירות? "לפני הבחירות בכלל לא. אחרי הבחירות הכול פתוח מבחינת הרכבת ממשלה, אבל לפני הבחירות זה לא על הפרק. גדעון סער ואנשי תקווה חדשה היו חלק מממשלת הכישלון, הם ברחו כשהספינה טבעה אבל זה לא מוריד מהכישלון. הנדל ואלקין היו שרים, כולם היו חברי קואליציה ואנו לעומת זאת מהאופוזיציה ניסינו לדחוף את הממשלה לכיוון טוב יותר".
הנדל אמר אתמול שאיילת שקד פעלה כדי להקים ממשלת 61 ופנתה שוב ושוב. "זה שקר מוחלט. כמובן שכשקמה הממשלה אני בוודאי העדפתי ממשלת ימין, ממשלה צרה ולא ממשלת שמאל רחבה שידעתי שתהיה לא מתפקדת ומסתבר שצדקתי. לקראת סיום, ספטמבר, אוקטובר ונובמבר לא היה דבר כזה, שקר מוחלט. את נתניהו צריך להחליף, את הממשלה הזו צריך להחליף, והנדל היה חלק מאותו כישלון של אותה ממשלה".
מטעמה של מפלגת "תקווה חדשה" נמסר: "שקד שניסתה עד פיזור הכנסת להקים ממשלת 61 בראשות נתניהו, שוב מאבדת עשתונות, ויורה לכל הכיוונים. גם מי שהצהיר אמונים לנתניהו בארבע מערכות בחירות כנראה מבין היום שרק גדעון סער יכול להביא שינוי שלטון בישראל ולממשלה יציבה. למרות ההתקפות, אין לנו עניין להסלים. ימינה היא שותף פוטנציאלי לממשלה בראשות גדעון סער".