שתף קטע נבחר

בעיות בתמ"א? הכירו את הממונה על פניות דיירים

הפרויקט לא מתקדם כפי שהובטח? לא מרוצים מהתנהלות היזם או עורך הדין? לדיירים יש כתובת לפניות, והתלונה עשויה לשמש לטובתם בעתיד

 

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בעלי דירות רבים פונים אליי, כמי שעוסק בהתחדשות עירונית, ומלינים כי עבדו עליהם, רימו אותם, הבטיחו דבר אחד ונתנו דבר אחר. דיירים מספרים לי על עורכי דין שמייצגים את היזם ולכאורה גם אותם, שאיימו עליהם בתביעת דייר סרבן במיליוני שקלים ולכן החליטו לחתום, על עורכי דין שהתחדשות עירונית אינו תחום עיסוקם אבל הם קרובי משפחה של נציג הדיירים, ועוד ועוד סיפורים מטרידים יותר או פחות. ובכן, הגיע הזמן שתכירו את הממונה על פניות דיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

 

הממונה בימים אלו היא עו"ד תמר עדיאל-זכאי, והיא הגורם שמופקד על בירור פניות של דיירים בעניינים הנוגעים למיזמי התחדשות עירונית. ניתן לפנות אליה בנוגע לאי-שביעות רצון מהתנהלות מינהלות עירוניות, התנהגות יזמים, התנהגות דיירים אחרים בפרויקט ואפילו בגין טענות להפעלת לחץ בלתי סביר על דייר כדי שייתן את הסכמתו להצטרף לפרויקט. הפנייה יכולה להיעשות על ידי הדייר עצמו (או שכן שמושפע מהפרויקט), או באמצעות בא כוח מטעמם.

 

ניתן גם לפנות לממונה בגין התנהגות לא ראויה של מארגנים הפועלים בניגוד להוראות חוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות). למשל נגד מארגן שהפר את חובת ההגינות והזהירות שהוא חב לבעלי הדירות על פי החוק, לא פעל לטובת בעלי הדירות בנאמנות ובדרך מקובלת, או שלא מסר את כל המידע שבידיו בעניין מהותי הנוגע לעסקת פינוי בינוי או תמ"א 38 מסוג חיזוק.

 

במקרים שבהם היזם לא קיים את התחייבויותיו בזמן או שהסכם הארגון לא עומד בהוראות חוק התחדשות עירונית, בעל הדירה יכול לפנות לממונה ולקבל אישור שלפיו ההסכם פקע. אישור כזה יהיה מחייב בכל התנהלות משפטית עתידית.

 

גם במקרים שבהם בעל דירה חתם על עסקת פינוי ובינוי בשפה שאינה ידועה לו מבלי שהיזם או מי מטעמו הסבירו לו את עיקרי העסקה בשפתו, יכול אותו בעל דירה לפנות לממונה לשם קבלת החלטה שלפיה העסקה בטלה.

 

לאחרונה ביטלה הממונה הסכם בין דיירת לחברת בניה לאחר שהדיירת הוכיחה כי לא הבינה שהוחתמה על ההסכם עצמו אלא חשבה שמדובר במסמך התחייבות אחר.

 

מגישים אונליין

הפנייה אל הממונה פשוטה מאוד. היא נעשית באופן מקוון על ידי הדייר המתלונן בעצמו או באמצעות עורך דין שמסייע לו לארגן את תלונתו בצורה ברורה ומשפטית על מנת להקל על בירורה בהמשך.

 

אל הפנייה יש לצרף את כל המסמכים המוזכרים בה ואת אלה הדרושים להוכחת הטענות הנטענות, ובין היתר: הסכם ארגון (אם מדובר במארגן עסקאות), הסכם עסקה מול היזם, ייפוי כוח, כתב הסכמה (ככל שנחתם), נסח רישום מקרקעין (נסח טאבו) הכולל הערת אזהרה על הדירה במידה שנרשמה. יש להניח כי לממונה אין גישה לאף מסמך וכי החלטותיה יסתמכו על המסמכים שהמתלונן יגיש לה.

 

פנייה מוצדקת = ראיה לכאורה לעתיד

צריך לקחת בחשבון שהממונה מעבירה את התלונה למי שמתלוננים עליו כדי לקבל את התייחסותו. לאחר מכן, בסמכות הממונה לנהל דיונים על פי שיקול דעתה ובמידה שאין עיכובים מיוחדים היא תיתן את החלטתה תוך 90 יום.

 

החלטת הממונה על פניות דיירים שלפיה פניית דייר היא מוצדקת בשל הפרת הוראות החוק, תשמש ראיה לכאורה לנקבע בה בכל הליך משפטי. המשמעות היא שבעתיד הפונה לא יצטרך להוכיח שוב את טענותיו במסגרת הליך שיוגש לבית המשפט, למעט אם יובאו בפני בית המשפט ראיות נגדיות או יועלו טענות הסותרות את קביעת הממונה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
צילום: אורן טסלר
עו"ד דורון תמיר
צילום: אורן טסלר
מומלצים