שתף קטע נבחר

המנוח השאיר מסמך בחדרו. האם זו צוואה?

אלמנה מצאה 4 עמודים שהשאיר בעלה בחדר העבודה שלו וביקשה להכיר בו. שופט קבע: מדובר בטיוטה ראשונית שלא התגבשה לכדי צוואה תקפה

בית המשפט למשפחה בראשון לציון דחה לאחרונה בקשה לקיום צוואה בכתב יד שמצאה אלמנה בחדר העבודה של בעלה לאחר מותו. השופט נחשון פישר קבע שהמנוח כנראה התכוון לערוך צוואה, אבל בסופו של דבר המסמך נותר כטיוטה ראשונית מאחר שלא חתם עליו ואין עליו תאריך.

 

האלמנה מצאה בחדר העבודה של המנוח בבית מסמך בן ארבעה דפים שכותרתו "צוואה משותפת". מופיעים עליו השמות של המנוח ושל אשתו עם מספרי תעודות הזהות אבל אף אחד מהם לא חתם עליו והושאר בו מקום לחתימות של שני עדים ועורך דין.

 

לפני כחצי שנה היא הגישה את המסמך לרשם לענייני ירושה בתל אביב וביקשה להכיר בו כצוואה ולקבל צו לקיים אותה, אבל הרשם העביר את ההכרעה לבית המשפט. ילדיו של המנוח, למעט בן אחד שביקש להישאר ניטרלי, תמכו בבקשת אימם והיועץ המשפטי במשרד האפוטרופוס הכללי השאיר את ההחלטה לגבי תקינות הצוואה לשיקול דעתו של בית המשפט.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

השופט נחשון פישר הסביר כי צוואה שנכתבה בכתב ידו של המצווה תוכר כלגיטימית אם נכתבה כולה בכתב היד שלו, ויש עליה תאריך בכתב יד וחתימה. מטרת תנאים אלה היא לוודא שמדובר במסמך שאכן נערך על ידי המנוח ומבטא את רצונו האחרון והמוחלט.

 

במקרה הנוכחי נקבע כי מעדויות האלמנה והילדים נראה כי המסמך באמת נכתב בכתב ידו של המנוח, אבל הוא לא נושא תאריך וחתימה ונראה כי מדובר בטיוטה שלא התגבשה לכדי צוואה בפועל.

 

השופט הפנה לעדותה של האלמנה שלפיה בעלה רצה לערוך צוואה אבל היא עצרה אותו משום שהאמינה שכתיבת צוואה מזרזת את המוות, ורק בדיעבד התברר לה שהעלה את הדברים על הכתב. מעדות זו, נקבע, עולה שלא מדובר בצוואה סופית, בפרט כשלא צוין עליה תאריך ואין עליה את החתימות של בני הזוג אף שמדובר בצוואה משותפת.

 

"השתכנעתי כי לכאורה בכוונת המנוח היה לחתום יחד עם אשתו על צוואה משותפת בפני עדים ובפני עורך דין. מסמך זה שנמצא בין מסמכיו של המנוח היווה במועד עריכתו טיוטה ראשונית הא ותו לא", כתב. לפיכך, לא ניתן להכשיר אותו כצוואה ובקשת האלמנה נדחתה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: אור פרבוזניק
עו"ד מיטל שמיע יוסף
צילום: אור פרבוזניק
מומלצים