שתף קטע נבחר

סוכל ניסיון של עובד בית אבות לרשת דיירת

בוטלה צוואה שבה הורתה המנוחה להעביר את כל רכושה לאיש האחזקה של בית האבות. שופטת קבעה כי ניכר שהוא היה מעורב בעריכת המסמך

בית המשפט למשפחה בחיפה דחה לאחרונה בקשה של עובד בית אבות לקיים צוואה שהותירה קשישה בת 82 שבמסגרתה הורישה לו את כל רכושה. השופטת אלה מירז קבעה שהצוואה הנוטריונית לא עומדת בכללים שנקבעו בחוק ואין הסבר מדוע שינתה המנוחה צוואה שערכה רק שלושה חודשים קודם, ובה הורישה את רכושה לאחיה.

 

לאישה שנפטרה ב-2016 לא היו ילדים והיא הותירה אח אחד. לאחר מותה האח הציג צוואה ממרץ 2015 בה הורישה לו אחותו את כל עזבונה. עובד האחזקה בבית האבות שבו גרה המנוחה בשנותיה האחרונות התנגד והציג צוואה נוטריונית שנערכה ביולי 2015 ושלפיה הוא יורש את כל הרכוש.

 

האח טען כי יש לבטל את הצוואה המאוחרת על בסיס הפגמים הצורניים שנפלו בה ומכיוון שנערכה תחת השפעה בלתי הוגנת, ניצול וסחיטה של אחותו המנוחה. הוא סיפר שאחותו התאלמנה לפני שנים רבות והוא בן המשפחה היחיד שנותר לה. מילדות ועד מותה הם שמרו על קשר מתמיד, על אף עליות ומורדות. הוא ציין כי לאחר שהמנוחה התאלמנה הוא סייע לה בכל עת שנזקקה ואף סעד אותה בעת הצורך.

אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

לדבריו, ב-2007 שכל את בתו ולטרגדיה הייתה השפעה עצומה עליו. ביקוריו אצל אחותו התמעטו אך הוא מעולם לא ניתק את הקשר. בדיעבד למד כי בתקופה זו ניצל העובד את שעת הכושר כדי להתקרב לאחותו, לזכות באמונה ולנצל את כספה.

 

מנהלת בית האבות חיזקה את טענות האח ותיארה כי כחודש לפני פטירת המנוחה היא ביקרה אותה. בשיחה ביניהן טענה בפניה המנוחה כי העובד ניצל אותה, גרם לה לערוך צוואה לטובתו ולאחר מכן התנער ממנה והתחמק מלסייע לה.

 

העובד טען כי במועד עריכת הצוואה המאוחרת המנוחה הייתה צלולה והמסמך משקף את רצונה. לדבריו, הוא היה האדם הקרוב אליה ביותר באותה עת והיא לא רצתה שעיזבונה יעבור לאחיה, שדעתה עליו הייתה שלילית. לטענתו, המנוחה אהבה אותו באופן מיוחד ואמרה לו לא אחת שהיא אוהבת אותו כבן.

 

אבל השופטת אלה מירז קבעה שבצוואה שהציג יש פגמים צורניים היורדים לשורשו של עניין והוסיפה כי חקירתו של הנוטריון שערך את הצוואה הותירה רושם שלילי ביותר לגבי מהימנותו ומקצועיותו. כך, בין היתר, הנוטריון לא בירר את כשרותה המשפטית של המנוחה באמצעות תעודה רפואית, לא ניהל פנקס צוואות, לא ציין את שכר הטרחה שגבה ועוד.

 

כמו כן, חומר הראיות מעלה ספק ממשי ומשמעותי האם הצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה.

 

בנוסף, העבד לא סיפק הסבר לשינוי התהומי ברצונה של המנוחה עד כדי הדרת אחיה מעיזבונה בתוך פרק זמן קצר של שלושה חודשים וחצי. העובד גם אישר כי ידע על צוואת האח לפני עריכת הצוואה הנוטריונית.

 

השופטת ציינה כי אמנם אין ראיות ישירות המצביעות על מעורבות העובד בעריכת הצוואה אך הנסיבות המעורפלות שאופפות אותה מבססות את החשד שהוא לקח חלק בהפקתה. העובד חויב בהוצאות ושכר טרחת האח בסך 15 אלף שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד ניר ויינרמן
מומלצים