נתונים נוספים מעידים עד כמה גבוהה יעילות החיסון של פייזר נגד קורונה: קופת חולים מכבי מפרסמת ממצאים המבוססים על 602 אלף מחוסני הקופה, לפיהם יעילות החיסון עומדת על 95% שבוע אחרי מתן המנה השנייה של החיסון. הממצאים תואמים את המחקר שערכה חברת פייזר עצמה. נתוני יעילות גבוהים הגיעו גם ממחקר של קופת החולים הכללית שפורסם בתחילת השבוע:
על פי ממצאי אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי, עולה כי נכון ליממה האחרונה נדבקו 608 אנשים בלבד מבין 602 אלף איש שחלף יותר משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השנייה. מכבי מדווחת כי מבדיקה שנערכה בקרב הנדבקים, רובם המוחלט סובלים מתסמינים קלים בלבד או כלל לא חווים תסמינים. מתוך 608 הנדבקים, רק 21 נזקקו לאשפוז בבית חולים, מתוכם שבעה עם תסמינים קשים, שלושה עם תסמינים בינוניים ו-11 עם תסמינים קלים.
במקביל לנתונים על הנדבקים בקרב המתחסנים, נערכה בדיקה בקרב קבוצת ביקורת המונה כ-528 אלף חברי מכבי שטרם התחסנו ולא נדבקו בנגיף בעבר. בקרב קבוצה זו נמצאו באותה תקופה 20,621 חולים מאומתים פעילים, המהווים 3.9% מסך כל הלא מחוסנים. מדובר בעלייה משמעותית בשיעור החולים המאומתים ביחס לאלו שנמצאו בקבוצת הביקורת בבדיקה שנערכה בשבוע שעבר, אז הכמות עמדה על 2.9%.
נכון ליממה האחרונה נדבקו 608 אנשים בלבד מבין 602 אלף איש שחלף יותר משבוע מאז קיבלו את מנת החיסון השנייה. מכבי מדווחת כי מבדיקה שנערכה בקרב הנדבקים, רובם המוחלט סובלים מתסמינים קלים בלבד או כלל לא חווים תסמינים. מתוך 608 הנדבקים, רק 21 נזקקו לאשפוז בבית חולים
מהשוואת הנתונים בין הקבוצות ובחישוב המידע עולה כי יעילות החיסון בישראל עומדת על 95% לאחר שבעה ימים מהשלמת המנה השנייה. יעילות זו תואמת את היעילות שדווחה בניסוי שערכה חברת פייזר, מפתחת החיסון.
1 צפייה בגלריה
מתן חיסון קורונה
מתן חיסון קורונה
"אנחנו רואים שיעורי תחלואה נמוכים מאוד בקרב קבוצת הצעירים שחוסנו, כבר לאחר שבעה ימים מהמנה הראשונה של החיסון", אומרים במכבי
(צילום: קובי קואנקס)
המחקר של שירותי בריאות כללית, שפורסם בתחילת השבוע, כלל כמיליון ו-200 אלף מבוטחי כללית, מהם כ-600 אלף שקיבלו את חיסון פייזר, ועולה ממנו כי נרשמה ירידה של 94% בשיעור ההדבקה התסמינית וירידה של 92% בשיעור המחלה הקשה, בהשוואה ל-600 אלף מבוטחים שלא התחסנו.
החוקרים סקרו נתונים של כ-600 אלף מתחסנים בני 16 ומעלה, מהם כ-170 אלף בני 60 ומעלה וכ-430 אלף בני 59-16. קבוצת המתחסנים נבחנה מול קבוצת ביקורת של כ-600 אלף לא-מתחסנים שהותאמה כך שכל מתחסן נבחן ביחס לאדם לא-מחוסן הדומה לו בסדרה ארוכה של מדדים, כמו רמת הסיכון להידבק, רמת הסיכון לפתח מחלה קשה ומצב הבריאות. נתוני הכללית הצביעו על יעילות גבוהה של החיסון שבוע לאחר המנה השנייה - בין 91% ל-99%.
"יעילות החיסון בישראל נשארת יציבה וגבוהה. בשבועות האחרונים צעירים רבים השלימו את מנת החיסון השנייה", אמרה ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי, ד"ר ענת עקה זוהר. "אנחנו רואים בבירור שיעורי תחלואה נמוכים מאוד בקרב קבוצת הצעירים שחוסנו, כבר לאחר שבעה ימים מהמנה הראשונה של החיסון. אנו שבים וקוראים לכלל האוכלוסייה מעל גיל 16 למהר ולהתחסן, מבוגרים וצעירים כאחד. הנתונים מוכיחים מעבר לכל ספק שזו הדרך האפקטיבית ביותר לנצח את המגפה".