מתנגדי חיסוני הקורונה הצליחו לסחוף אחריהם המוני ישראלים, ואילצו את משרד הבריאות לצאת בקמפיין הסברה נגד ה"פייק ניוז", אבל נראה כי חלקם לא מאמינים אפילו לעצמם. יועץ רפואי בכיר בחברה החרדית, הנחשבת כר פורה של חדשות כזב ותיאוריות קונספירציה בנושא זה, מגלה כי קיבל לאחרונה פניות מכמה פעילים כאלה - כולל אחד הרבנים הבולטים המטיפים נגד החיסון - בבקשה כי יחסן אותם בחשאי.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב יוסי ערבליך, יו"ר ארגון "למענכם", יצא בשבוע שעבר במבצע להגדלת מספר המתחסנים החרדים, ובשיתוף עם המרכזים הרפואיים שיבא ואיכילוב פתח מוקדי חיסון בריכוזי המגזר ואף בתוך הישיבות. כעת הוא מספר, כאמור, כי בין המשתכנעים "לתת כתף" היו לא רק אזרחים מן השורה - אלא אף כאלה הפועלים יום-יום בניסיון לחבל במאמץ הלאומי למיגור המגפה.
"הייתה אליי פנייה מאחד האנשים שקוראים לעצמם רבנים", אמר ערבליך בראיון לאולפן ynet. "ראיתי כל מיני סרטונים שבהם הוא מסביר לציבור כמה גדולה הסכנה שכרוכה בחיסון הזה. ואז יום אחד אני מקבל ממנו טלפון והוא מתחיל להתייעץ איתי 'בשושו' ולשאול אותי מה דעתי על החיסון, מה אני יודע לספר ולומר לו על כך.
"אני כבר הבנתי לאן השיחה הזו הולכת, ואכן כשסיימנו, אחרי 10 דקות או רבע שעה, הוא שואל אותי: איך אתה יכול לדאוג לי לחיסון שיעבור בשקט? כשראיתי שאדם כזה, שמספר ואומר כמה חששות יש בחיסון הזה, מבקש לקבל אותו - זה נתן תמריץ לצאת עם הפיילוט הזה, ולשמחתי ההיענות הייתה בלתי רגילה".

"מביאים את החיסונים אליהם"

ערבליך מספר על אלפי "מתחסנים בשושו", ומוסיף כי מעבר לאלה שהוא מטפל בהם, ישנם ארגוני בריאות אחרים שאמצו את המודל. "לצערי הרב, כבר תקופה ארוכה שהפייק ניוז מחלחל לציבור החרדי, דרך מטיפים נגד החיסונים. לכן התחלנו, בסיוע בתי החולים איכילוב ושיבא, בשבוע שעבר, במבצע הנגשת החיסונים עד אליהם הביתה, כי אני לא רואה דרך אחרת להילחם בפייק ניוז. אך ורק להגיע אליהם ולחסן אותם.
"אנחנו נמצאים בתקופה של מלחמה", ערבליך מוסיף, "אז אנחנו צריכים לעשות את הכל על מנת לחסן כמה שיותר. ברוך ה' שבבני ברק אנחנו ב65% ציבור מחלימים ומתחסנים, ואני מאמין שנגיע ביומיים הקרובים ל70%... יש פלג קיצוני מאוד בירושלים שהצלחנו לחסן שם 400 אברכים וזה מחלחל. אי אפשר להתעלם מקריאתם הברורה של הרבנים ללכת להתחסן, וגם סיפור היולדות הצעירות, שאני מלווה אישית, שלא התחסנו והגיעו לבתי החולים במצב קריטי כשהן מוחברות בחלקן למכשיר אקמו, חלחל לציבור".
הרב ערבליך מספר כי החשש מפני פגיעה בפוריות הייתה הכר הנוח ביותר לצמיחת הקונספירציות במגזר. "היינו אצל כל מיני מנהלי מחלקות בגניקולוגיה ומיילדות, ויצא מכתב ברור שאין חשש ללכת להתחסן". לדברי ערבליך, "זה עזר והעלה את המוטיבציה בקרב נשים להתחסן... אבל בתקופה האחרונה – בשבועיים-שלושה האחרונים - ראינו ירידה מסוימת אצל הציבור החרדי, וידידי הפרופ' ברבש הציע לקחת את היוזמה ולהיכנס למוסדות החינוך לחסן שם".