מסוף שנות ה-50 ועד לתחילת שנות ה-70, האנושות הייתה בטירוף ירח. רגע השיא הבלתי נשכח היה כמובן נחיתת אפולו 11 וה"צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות" של ניל ארמסטרונג, אבל עוד קודם לכן לונה 2 של ברית המועצות הייתה החללית הבלתי מאוישת הראשונה שנחתה על אדמת הירח. אלא שאחרי ההתלהבות הגדולה שיגעון הירח שכך והמוטיבציה להוציא לשם חלליות דעכה, בין השאר בגלל העלויות הגבוהות. הפעם האחרונה שבה דרכה כף רגל אנושית על הירח הייתה ב-1972, עם נחיתת צוות אפולו 17 בראשות יוג'ין סרנן.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
אחרי עשרות שנים שבהן הירח לא ממש העסיק את סוכנויות החלל ברחבי העולם, בשנים האחרונות חלה פתאום התעוררות. קשה לשים את האצבע על הסיבה להתעניינות המחודשת בירח, אבל סביר להניח שמדובר בשילוב של ההתפתחות הטכנולוגית עם סוג של תגובת שרשרת: כשמדינה אחת מתעסקת במשהו, הוא מיד מעסיק גם את המדינות האחרות.
7 צפייה בגלריה
להיט ישן חדש. הירח
להיט ישן חדש. הירח
להיט ישן חדש. הירח
(צילום: shutterstock)
סין הפכה למדינה השלישית שמנחיתה חללית על הירח והראשונה שעושה זאת בצד הרחוק שלו, זה שאינו נראה מכדור הארץ. הסינים אף החזירו דגימות מהירח – הראשונות שהגיעו לכדור הארץ זה קרוב ל-40 שנה. גם החללית הישראלית "בראשית" ניסתה כמובן להגיע לירח אך נכשלה למרבה האכזבה, וכמוה גם חללית הודית.
מגמת החזרה לירח צפויה להמשיך בשנים הקרובות – ואפילו עם אסטרונואטים בשר ודם שיבקרו שם ב-2024, אחרי יותר מ-50 שנות הפסקה.
12 בני אדם דרכו על אדמת הירח מ-1969 ועד 1972, אך כולם גברים. בעוד כשלוש שנים אמורה לנחות שם האישה הראשונה. היא תעשה זאת בספינת חלל של חברה פרטית, ומי שנבחרה למשימה על ידי נאס"א היא SpaceX של אילון מאסק. עם המועמדות לתפקיד נמנית גם ג'סיקה מאיר, בת לאב ישראלי.
בהודעת נאס"א נכתב כי בחללית יהיו ארבעה אסטרונאוטים, אך רק שניים מהם יירדו בנחתת של חברת SpaceX לאדמת הירח מהחללית אוריון שתיקח אותם לשם.
7 צפייה בגלריה
ספינת החלל של spaceX
ספינת החלל של spaceX
ספינת החלל של spaceX
(צילום: spaceX)
על פי התוכנית, אחרי שבוע על אדמת הירח הם ייכנסו לנחתת ויחזרו לשני חבריהם שישהו בחללית, שתמשיך להקיף את הירח באותו זמן. סוכנות החלל האמריקנית תשלם למאסק 2.89 מיליארד דולר עבור בניית החללית שתנחת על אדמת הירח.
SpaceX כבר מנוסה בטיסות לחלל. אסטרונאוטים אמריקנים משוגרים כיום לתחנת החלל הבינלאומית בחלליות דרגון ובמשגר פלקון 9 של החברה. ביום חמישי הקרוב, אם לא יהיו דחיות של הרגע האחרון, ישוגרו ארבעה אסטרונאוטים נוספים מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה אל תחנת החלל הבינלאומית.
נאס"א בחרה ב-SpaceX
אגב, עוד לפני הנחיתה על הירח מתכננת נאס"א לשלוח אסטרונאוטים לטיסה במסלול סביב הירח, וגם להנחית חלליות בלתי מאוישות על אדמתו. SpaceX תשלח בעוד שנתיים מיליארדר יפני ושבעה בני אדם נוספים לטיסה סביב הירח.
לא רק האמריקנים חוזרים לירח אלא גם הרוסים. המשימה האחרונה של ברית המועצות לירח הייתה באוגוסט 1976, אז נחתה החללית לונה 24 על אדמת הירח וחזרה לכדור הארץ לאחר ארבעה ימים עם 170 גרם אדמה.
לפני כמה ימים הודיעו הרוסים כי בכוונתם לשגר את החללית לונה 25 לירח באוקטובר הקרוב, 45 שנה אחרי לונה 24. לונה 25 תגיע חמושה במצלמה מיוחדת שפיתחה סוכנות החלל האמריקנית, ומטרתה תהיה לחקור את המים הנמצאים במצב קפוא מתחת לקרקע של הירח. "הירח יהיה המרכז של תוכנית החלל שלנו בעשור הקרוב", הכריז לב זלני, יועץ מדעי לסוכנות החלל הרוסית.
7 צפייה בגלריה
לונה 25. ממשיכה במורשת
לונה 25. ממשיכה במורשת
לונה 25. ממשיכה במורשת
(צילום: סוכנות החלל הרוסית)
תוכנית הירח של הסוכנות הרוסית תכלול חמש משימות. ב-2023 או 2024 תשגר רוסיה את לונה 26, מקפת שתחקור את כוח המשיכה של הירח ותצלם אתרי נחיתה עבור משימות עתידיות באמצעות מצלמה עם איכות צילום גבוהה מאוד.
בשנת 2025 מתכוונים הרוסים לשגר את הנחתת לונה 27, המוגדרת כמשימה החשובה ביותר. החללית אמורה לנחות באזור הקוטב הדרומי של הירח, ובאמצעות רובוט של סוכנות החלל האמריקנית לחפור באדמת הירח. בנוסף, החללית תכיל גם מכשירים למדידת הרוחות הסולאריות, המגיעות מהשמש. לונה 28 ו-29 ישוגרו מאוחר יותר, ואחת מהן תנסה להחזיר דגימות לכדור הארץ.
ומה לגבי קוסמונאוטים על אדמת הירח? ברוסיה מפתחים חללית שאמורה על פי לוח הזמנים להיות משוגרת לירח ב-2025, עם קוסמונאוטים בתוכה, אך היא לא תנחת על הירח.
בתחילת 2019 שחררה צ'אנגה 4 הסינית רכב חלל למכתש פון קרמן שבירח, ובכך הפכה את סין למדינה הראשונה שמנחיתה חללית בצד הרחוק של הירח. צ'אנגה 5, שנחתה במונגליה עם כ-2 ק"ג של דגימות מהירח, הייתה לראשונה המביאה דגימות משם מאז אוגוסט 1976. ואם כבר גאווה לאומית, במהלך משימתה צ'אנגה 5 הציבה את דגל סין על הירח - ובכך הפכה סין למדינה השנייה בהיסטוריה אחרי ארה"ב שדגלה מתנוסס שם.
סין תרצה להמשיך בהצלחות הללו בשנים הקרובות. במקביל לניסיונה להנחית בחודשים הקרובים חללית במאדים, סין מתכוונת לשגר לירח את צ'אנגה 6 וצ'אנגה 7, ושתיהן מתוכננות להחזיר דגימות מאדמת הירח לכדור הארץ. סין גם הכריזה בחודש שעבר ביחד עם רוסיה על הכוונה לבנות בסיס על הירח. שתי המעצמות לא הכריזו מתי הבסיס יופעל, אך על פי ההערכות הדבר לא יקרה לפני שנת 2031.
7 צפייה בגלריה
דגל סין על הירח
דגל סין על הירח
דגל סין על הירח
(צילום: סוכנות החלל הסינית)
בפברואר נכנסה הגשושית "התקווה" של איחוד האמירויות למסלול סביב מאדים, וכעת בסוכנות החלל של האמירויות מציבים לעצמם יעד קרוב יותר – הירח. בשנה הבאה מתכוונים באיחוד האמירויות להנחית רכב חלל בלתי מאויש על אדמת הירח, "ראשיד" שמו. בספטמבר הכריז השיח' מוחמד בן-ראשיד אל-מכתום, המכהן כאמיר דובאי, כי היעד לשיגור הוא 2024, אך בשבוע שעבר הוקדם לוח הזמנים.
על פי התוכנית, נחתת יפנית תישא רובר (רכב המסוגל לנוע על כוכב לכת) שאמור לנחות באזורים שעדיין לא נחקרו במשימות קודמות על הירח. רכב החלל יגיע לירח באמצעות הנחתת HAKUTO-R, שנבנתה על ידי חברה פרטית ביפן. אם המשימה תסתיים בהצלחה, זה יהיה רכב החלל הערבי הראשון על הירח. הרכב, שמשקלו כ-10 ק"ג בלבד, יחקור את הסביבה שבה ינחת במשך 14 ימים, תוך שימוש במצלמה בעלת רזולוציה גבוהה מאוד. בנוסף, רכב החלל יחקור את הרוחות הסולאריות שעל הירח.
בניגוד לארצות הברית, לרוסיה ולסין, לאיחוד האמירויות אין יכולת לשגר חלליות – ולכן היא תיעזר שוב ביפן, ששיגרה את החללית שלה למאדים.
המשימות של "ראשיד"
בחודש פברואר חשף נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תוכנית חלל שאפתנית, שכולל גם משימות לירח. ארדואן אמר כי טורקיה מתכננת "קשר ראשון עם הירח" ב-2023, כשהמדינה תציין את חגיגות 100 השנה לייסוד הרפובליקה הטורקית. "בעזרת אללה, אנחנו נגיע לירח", אמר הנשיא הטורקי. "אני מקווה שמפת הדרכים הזו תישא את טורקיה אל ליגת העל של מרוץ החלל העולמי".
בשבוע שעבר ערכה טורקיה ניסוי במנוע של משגר, שאמור אולי לשאת את החללית הטורקית לירח. "אני חושב שנצליח להגיע לירח בניסיון הראשון שלנו ב-2023", העריך מוסטפה ורנק, שר התעשייה והטכנולוגיה של טורקיה.
7 צפייה בגלריה
חם על הירח. ארדואן
חם על הירח. ארדואן
חם על הירח. ארדואן
(צילום: AP)
בספטמבר האחרון הכריזה עמותת SpaceIL, באירוע בבית הנשיא בירושלים, על פרויקט בראשית 2. מדובר בשלוש חלליות, שייבנו כמו בראשית 1 בתעשייה האווירית. התוכנית תכלול מקפת ושתי נחתות.
הנחתות צפויות לנחות בשני אתרים שונים על הירח, ושם הן יבצעו ניסויים מדעיים שונים. המקפת אמורה להקיף את הירח במשך כמה שנים, ולבצע ניסויים מדעיים וגם פעילויות חינוכיות עם תלמידים בארץ ובעולם.
החללית כולה צפויה לשקול כ-630 ק"ג, ומשקל כל אחת מהנחתות יהיה כ-120 ק"ג לפני הנחיתה וכ-60 ק"ג אחרי (לפי המשקל בכדור הארץ).
כמו איחוד האמירויות, גם לישראל אין עדיין יכולת לשגר חלליות לירח, ולכן סביר להניח שהמשימה תשוגר על ידי חברת SpaceX, כמו במקרה של בראשית 1. עם זאת, מכיוון שחלק מהתקציב מגיע מתורמים ומחסויות ייתכנו דחיות בפרויקט.
7 צפייה בגלריה
הדמיה של המקפת ושתי הנחתות של spaceIL
הדמיה של המקפת ושתי הנחתות של spaceIL
הדמיה של המקפת ושתי הנחתות של spaceIL
(איור: spaceIL)
כמו ישראל, גם הודו הייתה קרובה מאוד להפוך למדינה הרביעית שמנחיתה חללית על הירח, לאחר ארצות הברית, ברית המועצות וסין - אבל בספטמבר 2019 החללית צ'נדריאן 2 לא הצליחה לנחות על אדמת הירח, והקשר עימה אבד כשהייתה 2.1 ק"מ מעל היעד. בהודו, שכבר שיגרה מקפת שחקרה את הירח, לא נחים, ובשנה הבאה הם מתכוונים לשגר לירח את החללית צ'נדריאן 3, שתנסה לנחות הפעם בהצלחה.
בהודעה של סוכנות החלל ההודית בסוף החודש שעבר נמסר כי המשימה תכלול נחתת וגם רכב חלל. למעשה ההודים רצו לשגר את החללית לירח עוד קודם לכן, אך נגיף הקורונה, שגבה את חייהם של יותר מ-177 אלף הודים, עיכב את התוכנית.
יש עוד מדינות שמביטות לירח ורוצות לגעת בו. סוכנות החלל של ברזיל מתכוונת לשגר בשנה הבאה מהודו את המקפת Garatéa-L, שאמורה להקיף במשך כחצי שנה את הירח ולחקור אותו. בתוכנית שותפות גם סוכנות החלל הבריטית, סוכנות החלל האירופית וחברות פרטיות נוספות. בין המטרות של המשימה – לחקור את הקרניים הקוסמיות, חלקיקים בעלי אנרגיה קינטית מחוץ לכדור הארץ.
דרום קוריאה הכריזה בחודש שעבר כי בכוונתה לשגר נחתת שתנחת על אדמת הירח ב-2030. "ב-2030 נגשים את החלום שלנו, כשננחת על הירח על ידי שימוש במשגר שלנו", הבטיח נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין, שאמר גם כי כל הטכנולוגיה שעל רכב החלל תהיה קוריאנית.
בנוסף ישנן יוזמות באיחוד האירופי, בין היתר של חברות פרטיות, להגיע גם כן לירח. האיחוד האירופי וגם יפן שלחו בעבר מקפות לחקר הירח, אך הן לא נחתו על אדמתו.