תוצאות מעודדות נוספות מהחיסון לקורונה של פייזר: שבועות לאחר פרסום תוצאות הביניים של המחקר, שהראה יעילות גבוהה של החיסון של פייזר בקרב האוכלוסייה, מפרסמת הכללית תוצאות נוספות המצביעות על רמת הגנה גבוהה גם בחולים כרוניים, שבוע לאחר מתן המנה השנייה. פרופ' רן בליצר, מנהל מכון הכללית למחקר וחדשנות, מתראיין הבוקר (ה') באולפן ynet, ומסביר על חשיבות המחקר.
המחקר שעבר בקרת עמיתים, בחן נתונים של כמיליון ו-400 אלף מבוטחי הכללית, אשר הושוו בין קבוצות מבוטחים מחוסנים לבין לא מחוסנים שהיוו קבוצת ביקורת. הוא נערך בשיתוף חוקרי אוניברסיטת הארווורד ופורסם בכתב העת המוביל "New England Journal of Medicine".
השלב הקודם במחקר שעקב אחר 600 אלף מבוטחים מחוסנים מול קבוצה דומה שלא התחסנה, מצא כי שבועיים לאחר המנה הראשונה נצפתה הפחתה של 57% בתחלואה, הפחתה של 62% במחלה קשה והפחתה של 72% בתמותה. כעבור 21-27 ימים מהחיסון הראשון, תקופה שבה ניתן החיסון השני, נצפתה הפחתה של התחלואה ב-66%, הפחתה של מחלה קשה ב-80% ושל תמותה ב- 84%. לאחר חיסון מלא, כלומר שבוע לאחר מתן המנה השנייה של החיסון, שיעורי התחלואה מקורונה פחתו ב-94% ושיעור המחלה הקשה ב-92%.
גם בתוצאות מעודכנות אלו החיסון נמצא יעיל מאוד בניתוח שכלל את כלל האוכלוסייה, עם מניעה של 96% מהתחלואה התסמינית ו-95% ממקרי התחלואה הקשה. מדובר בתוצאות טובות יותר מההערכה הקודמת שהצביעה על יעילות של 94% ו-92% בהתאמה. התוצאות מדגימות גם כי החיסון יעיל במידה גבוהה בכל קבוצות הגיל, עם יעילות של 92% למניעת מחלה תסמינית גם בקרב מחוסנים מעל גיל 70.
1 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
החיסון של פייזר. יעילות גבוהה גם בחולים כרוניים
(צילום: AFP)
עם זאת, נראה כי יעילות החיסון במניעת מחלה תסמינית מעט נמוכה יותר בקרב מבוטחים עם ריבוי אבחנות כרוניות: יעילות של 88% בקרב מבוטחים עם שלוש או יותר מחלות רקע או גורמי סיכון). בקרב מבוטחים עם מחלות ספציפיות, יעילות החיסון גבוהה בחולים עם עודף משקל (96%), אך מופחתת במידת מה בקרב מבוטחים עם מחלות כרוניות ספציפיות כגון דיכוי חיסוני לרבות השתלת איברים (84%), מחלת לב (80%), מחלת כליות כרונית (80%) וסוכרת (86%).
"התוצאות העדכניות מעידות על כך שהחיסון יעיל ומגן מפני מחלה ומחלה קשה בשיעור גבוה ממה שחשבנו והינו יעיל מאוד גם בקרב חולים במחלות כרוניות", מסביר ראש צוות החוקרים, הפרופ' בליצר, "ההגנה מעט מופחתת במי שסובלים ממספר מחלות רקע משמעותיות. אלו תוצאות מאד משמחות שכן הן מצביעות על כך שרוב גדול ממקרי התחלואה הצפויה בחולים אלה יימנע על ידי החיסון למרות מחלות הרקע שלהם, אולם, עדיין, ייוותר אצלם סיכון שיורי מעט גדול יותר לתחלואה".