שתף קטע נבחר

שרון: שהפלסטינים יבואו בטענות רק לעצמם

בישיבת הממשלה הראשונה הבהיר שרון כי העקרונות המנחים את הממשלה הם החזרת הביטחון לתושבי ישראל והפרדה בין אוכלוסיה פלסטינית שאינה מעורבת בטרור לבין מחבלים. בנוגע להידוק הסגר הבהיר שרון כי "בידי הפלסטינים להפסיק את הטרור"

בישיבת הממשלה הראשונה שהתקיימה הבוקר (יום ב') הבהיר ראש הממשלה אריאל שרון מהם העקרונות שינחו את עבודת הממשלה מול הרשות הפלסטינית. העיקרון הראשון: החזרת הביטחון ותחושת הביטחון לאזרחי ישראל. השני: הפרדה ברורה בין אוכלוסיה פלסטינית שאינה מעורבת בפעילות טרור, "וכל רצונה להביא פת לחם הביתה", כדברי שרון, "ועליה צריך להקל ככל הניתן", לבין מבצעי טרור ומסייעיו, "לגבי אלה צריך לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להקשות את פעולתם ולהביאם על עונשם".
כשנשאל ראש הממשלה על ידי עיתונאים בישיבת סיעת הליכוד שנערכה בצהריים בכנסת לגבי טענות הפלסטינים, על פיהן הסגר גורם לתחושה שמדובר בענישה קולקטיבית, אמר שרון כי "אין לעניין הזה כל יסוד, הטענות צריכות להיות מושמעות כלפי עצמם, בידם להפסיק את הטרור. לו באמת הם היו רוצים להקל על אזרחיהם הם פשוט היו צריכים לטפל בתשתית הטרור כפי שחתמו בכל ההסכמים. האחריות היא רק עליהם".
שרון הבהיר כי הנחה את שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, לאתר מהר ככל הניתן "את האזורים ששקט שורר בהם ולהקל עליהם". מדובר על הענקת "אפשרות של תנועה, יציאה לעבודה וקבלת כל אותם שירותים שצריך", אמר שרון.
שרון הסביר כי הידוק הסגר נעשה בעקבות ידיעות על מפגעים שאמורים היו לצאת מהעיר רמאללה לישראל. "שלשום בלילה נלכדו מחבלים שעמדו לבצע פיגוע בירושלים, היה ברור לחלוטין שלא כל החוליה נלכדה ולצורך זה יש למנוע אפשרות בריחה של האנשים או אפשרות של יציאה וביצוע החבלה. כך שלכל הרעש בתקשורת לא היה מקום, המדיניות שלנו נשארה בדיוק כפי שאמרתי. מיותר להזכיר שכולנו מחויבים לשלום הבנוי על ביטחון אמיתי והדדיות".
למרות נחרצותו של ראש הממשלה, נראה שהמחלוקות בינו לבין שר החוץ, שמעון פרס, כבר באות לידי ביטוי. השר פרס אמר אמש בטרם נודע על הידוק הסגר כי "יש לבחון מחדש את מדיניות הסגר", אולם זמן קצר לאחר מכן נודע על ההחלטה להדק את הסגר. . שרון מסביר שאין כל בעיה בעבודתו עם פרס ובעדכונו כמתחייב מההסכמים הקואליציוניים של הליכוד והעבודה: "אין שום מחלוקת בנוגע לנוהלי העבודה, ברור שהשקפותינו שונות, העם בחר בדרך אחרת".
עם זאת, פרס הבהיר היום בישיבת הממשלה, כי דבריו מאמש, כאילו על ישראל לבחון מחדש את מדיניות הסגר, התייחסו לפעולות הממשלה בעבר. שר החוץ אמר אח"כ בישיבת סיעת העבודה: "שום דבר חדש לא הוחלט. פשוט התגלתה חוליה שעמדה לערוך פיגוע. דיברתי עם שר הביטחון ועם ראש הממשלה, דבר לא השתנה במדיניות".
פרס אף שיבח את ראש הממשלה ואת שר הביטחון על התבטאויותיהם: "אני אהבתי את דברי ראש הממשלה ושר הביטחון נגד ענישה קולקטיבית, זה דגש נכון בעד מתן חופש תנועה מעזה לרצועה, ובעד הקלה ניכרת בשטחים, שם הדברים הגיעו לשפל המדרגה. הבעיה איננה רק איך לטפל בטרור, הבעיה האמיתית היא איך להתייחס לשלושה מיליון פלסטינים", אמר פרס.

הישיבה הראשונה: סקירות בטחוניות

הבוקר קיימה הממשלה את ישיבתה הראשונה מאז השבעתה בשבוע שעבר. במהלך הישיבה שמעו השרים סקירה מדינית-בטחונית של ראש אמ"ן, האלוף עמוס מלכא, ושל ראש הממשלה ושר הביטחון. בן אליעזר אמר כי "אין לנו אינטרס להכביד את הנטל על האוכלוסיה הפלסטינית, אנו מעוניינים לפעול אך ורק כנגד המחבלים, בסופו של דבר, האינטרס של ישראל הוא לחזור לשולחן הדיונים".
שר המשפטים מאיר שטרית התבטא בישיבה באופן דומה לזה שבו התבטאו בכירי העבודה ואמר כי "פעולה נגד אוכלוסיה אזרחית תזיק לישראל בדעת הקהל העולמית, יש לדאוג שצורכי האוכלוסיה הפלסטינית יסופקו".
השר סלאח טריף אמר גם הוא כי הסגר יפגע באוכלוסיה היהודית שתותקף עוד יותר. לעומתם אמר השר אביגדור ליברמן כי "צריך, אם תימשך האינתיפאדה, לנתק כל קשר עם ערפאת וסביבתו ולהתחיל לפתח יחסים בילטרליים עם מנהיגים מקומיים ביהודה ושומרון שאינם מעוניינים באלימות".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי פי
שרון ופרס. "העם בחר בדרך שונה"
צילום איי פי
צילום איי פי
כתר על השטחים. "האחריות עליהם"
צילום איי פי
מומלצים