הקבינט המדיני ביטחוני דן הערב (יום ד') בהמשך תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה - אבל קיבל עדכון על זירה מדאיגה לא פחות, הפרעות ברחבי ישראל והמהומות בערים המעורבות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא פועל לקדם חקיקה שתאפשר שימוש בחיילי צה"ל כדי לסייע למשטרה במצבי קיצון, כגון זה שנרשם בימים האחרונים בלוד. החיילים שמיועדים לכך יקבלו הכשרה מיוחדת.
במהלך הדיון הבהיר שר הביטחון בני גנץ שהוא מתנגד בתוקף להכנסת חיילים לרחובות ישראל. "זה לא התפקיד של החיילים. בשביל זה יש מג"ב ומשטרה", אמר גנץ.
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
(צילום: יריב כץ)

נזכיר כי לאחר שנכנס לתפקיד הביא גנץ לביטול החלטה של הממשלה מתחילת משבר הקורונה, לאפשר השאלת מאות חיילי צה"ל למשטרת ישראל לסיוע באכיפת הסגר בכבישים. גנץ התנגד לכוונה לערב חיילים בשמירה על סגר - ופעילותם האזרחית בוטלה. נתניהו העלה את סוגיית החקיקה שתאפשר הכנסת חיילים כבר בהתייעצויות שלשום בלילה, אך העניין נתקל בהסתייגויות משפטיות.
מוקדם יותר היום הגיע נתניהו לתחנת המשטרה בעכו לדיון הערכת מצב בעקבות האירועים בעיר, יחד עם ראש העיר לנקרי, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ובכירים נוספים. "אנחנו במאבק בכמה חזיתות", אמר נתניהו. "אתמול בלילה לאחר הדיונים וההחלטות בקריה לגבי רצועת עזה, הלכתי בשתיים לפנות בוקר ללוד, עוד חזית שנפתחה שם של אנרכיה. נתנו שם גם כן החלטות והזרמת כוחות, והיום בצהריים כאן בעכו.
"אנחנו ממשיכים במאמץ לעצור את האנרכיה, להחזיר את המשילות לערי ישראל באגרוף ברזל אם צריך, בכל הכוחות הנדרשים ובכל הסמכויות הנדרשות", הוסיף נתניהו.
נתניהו בעכו

לגבי ההתפרעויות בערים מעורבות אמר נתניהו: "קודם כל זה דבר שהוא בלתי נסבל. זה מזכיר לנו מראות מהעבר של עמנו ואנחנו לא יכולים לקבל את זה - בוודאי לא במדינתנו. ההנחיה הראשונה שלי היתה להזרים כוחות מג"ב מאיו"ש לעזור למשטרת ישראל, וזו הנחיה שבוצעה. הכוחות האלה הגיעו ללוד, לעכו ולמקומות אחרים. הם נשלטים עכשיו על ידי המשטרה בצורה שלא היתה קודם לכן - וזה חשוב.
"שנית", אמר נתניהו ברמז להתנגדות של היועץ המשפטי לממשלה להענקת סמכויות מצב חירום למשטרה, "ביקשתי לצייד אותם בסמכויות מצב חירום. גם על זה היה קצת מאבק אבל פתרנו את הבעיה המשפטית הזו. עכשיו הם מצוידים בכלים כולל במקרה הצורך, להטיל עוצר".