כמעט בכל התרחישים לאסונות בישראל, בין אם אלו אסונות טבע כמו שריפות או רעידת אדמה ובין אם אלו אסונות מידי אדם כמו תאונות דרכים והאסון במירון, לאנשי שירות הכבאות וההצלה יש תפקיד מרכזי. זאת הסיבה שדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') מציג תמונת מצב מדאיגה, שיכולה לעלות בחיי אדם.

לפי המבקר, נכון ליוני אשתקד, רק 72% מהמשרות המיועדות לתפקידים מבצעיים ברשות היו מאוישים. מדובר במצבת כוח אדם צרה מדי של לוחמי אש. גם אם התוכנית הרב-שנתית של הארגון לקליטת 554 לוחמי אש חדשים עד 2023 תתממש במלואה, לפי המבקר עדיין יחסרו 17% כדי למלא את המכסה הדלילה.
המבקר מציין בדו"ח כי ראוי שהשר לביטחון פנים והרשות ייתנו דעתם לפער שנוצר בכוח האדם, וכן על ההשפעה של הפער הזה על מסוגלות המערך לספק שירותים מצילי חיים לתושבי המדינה.

ליקויים ברמת הכשירות והמבצעיות

מבקר המדינה מתח ביקורת על הכשירות המבצעית של לוחמי האש. לפי המבקר, נכון לאוגוסט 2020 הרשות פעלה מבלי שאושרו והוטמעו מהדדים המחייבים בתחום הכשירות המקצועית, הגופנית והרפואית של אלפי כבאים פעילים.
"הרשות פועלת במשך שנים ללא תמונת מצב של הכשירות המבצעית של לוחמי האש, ובגלל זה בלא תמונת מצב של רמת כשירותם המקצועית, מוכנותם לכל סוגי האירועים והתאמת מצבם הרפואי לבצע את תפקידם כראוי", נכתב בדו"ח.
3 צפייה בגלריה
רחובות יהוד המוצפים הבוקר
רחובות יהוד המוצפים הבוקר
כבאית, ארכיון. אין תמונת מצב על רמת הכשירות המבצעית והמוכנות של לוחמי האש לכל סוגי האירועים
(צילום: נדב אבס )
המבקר ציין כי נכון לנובמבר 2020 בוצעו רק 70% מפעולות ההדרכה שלוחמי האש צריכים היו לבצע באותה תקופה וכי הרשות לא הצליחה לממש את תוכנית האימונים שלה בשנים האחרונות. זאת ככל הנראה הסיבה לליקויים ברמת הכשירות והמבצעיות של לוחמי האש.
לצד תשבוחות על מתקן האימונים החדש בראשון לציון, המבקר מציין כי "הליקויים ממחישים את הצורך בביצוע שוטף וסדור של אימונים והכשרות בתחומים: כיבוי אש וחילוץ בתווך התת-קרקע, כיבוי אש וחילוץ מבניינים רבי קומות, כיבוי אש במערכות לייצור אנרגיה, טיפול באירועי חומרים מסוכנים וחילוץ ממעליות".
3 צפייה בגלריה
המעלית שהוצפה
המעלית שהוצפה
אסון המעלית בינואר 2020. לוחמי האש לא מוכשרים כפי הצורך לטיפול באירועים במעליות
המבקר שם דגש על מוכנות מערך הכבאות למקרים של חילוץ מתוך מעלית, כמו שהיה במותם של דין שושני וסתיו הררי ז"ל בתחילת 2020. לפי המבקר, בחמש השנים האחרונות לא התקיימו ללוחמי האש הכשרות לתפקיד ממוני מעליות.
"בקורס לוחמי אש שהסתיים בפברואר 2020 לא הוכשרו הלוחמים בתחום חילוץ ממעליות, זאת בשל קשיים לוגיסטיים בארגון הכשרה זאת, ובהם קושי בגיוס טכנאי מעליות", כתב המבקר. "מומלץ כי הרשות תבחן מתן עדיפות להשלמת פערים בתחום חילוץ מעליות, הן על ידי הכשרות במכללה והן בבקרה על ההכשרה והאימונים הנעשים בשטח".
מבקר המדינה מצא גם ליקויים שאותרו בתחקירי עבר, אך למרות זאת לא תוקנו ולא נעשה דבר. "מומלץ כי הרשות תשלב מתן מענה ברמה הארצית לפערים החוזרים ונשנים העולים בתחקירים, לצד פרסומם לכל מערך הכיבוי", הפציר המבקר בראשי המערך.
תחום נוסף שזה להזנחה, לפי המבקר, הוא טיפול באירוע חירום הכולל שריפה בתווך תת-קרקעי, ובכלל זה במנהרות הרכבת. המבקר מצא כי לא קיימת הכשרה מספקת בתחום התת-קרקע. "אף שיש צורך חיוני באימונים במתקן המדמה לוחמה באש במנהרות, אימונים שנעשו בעבר בחו"ל בתחום זה בוטלו בהחלטת הנציב, בעקבות צעדים ארגוניים שנקט הוועד. לחילופין, לא תוכננה או קודמה בישראל הקמה של מתקן אימונים ללוחמה באש במנהרות, מתקן שישרת את כלל כוחות ההצלה".
3 צפייה בגלריה
מנהרות הרכבת לירושלים בזמן הבנייה. לכבאות אין יכולת טובה לפעול בתווך התת-קרקע
מנהרות הרכבת לירושלים בזמן הבנייה. לכבאות אין יכולת טובה לפעול בתווך התת-קרקע
מנהרות הרכבת לירושלים בזמן הבנייה. לכבאות אין יכולת טובה לפעול בתווך התת-קרקע
(צילום: רויטרס)
הסכסוכים בין הנהלת הרשות לוועד העובדים זכה גם הוא ליחס מיוחד בדו"ח המבקר. לטענתו, סכסוכי העבודה המרובים מונעים מהכבאים לקבל הכשרה מלאה לתפקידם. "רצף האימונים וההכשרות משובש לעתים תכופות בשל צעדים ארגוניים", קבע המבקר. "במצב דברים זה עולה חשש לפגיעה באיכות המענה המבצעי לאירועים ולנזק מצטבר בכשירותם של הלוחמים".
בסוף הפרק התריע המבקר על היעדר כוח אדם שמומחה בתחום החומרים המסוכנים במחוז הדרום של הכבאות, זאת בשל כוונת הממשלה להעביר מפעלי תעשייה ממפרץ חיפה לדרום הארץ. המבקר הזהיר כי היעדר כוח האדם עלול לפגוע ברמת הכשירות ומוכנות למשימה, כשזו תגיע.
המבקר סיכם וקבע כי על רשות הכבאות לבחון פיתוח כלים שיבטיחו רמת כשירות מבצעית גבוהה של לוחמי האש, בעיקר בפן המקצועי, הגופני והבריאותי. הוא הוסיף כי שיח פתוח יותר בין ראשי הכבאות לאנשי הוועד יכול להקל בסוגיות האלו.
המבקר פנה גם לאגף החירום במשרד לביטחון הפנים וביקש שישלים גיבוש תוכנית-אב לאומית שתעסוק בתרחיש של אירועי רכב במנהרות ולקיים תרגיל רב-ארגוני שיסייע בהטמעת התוכנית וישפר את הכשירות והמוכנות של כלל הגופים לתרחיש זה.
מרשות הכבאות וההצלה נמסר בתגובה: "מדובר בדו"ח נוקב וחשוב המרתיע על פגיעה קשה בכשירות המבצעית של מערך הכיבוי וההצלה בשל שיבושים ועיצומים אין ספור שנוקטים ועד העובדים וההסתדרות לאורך שנים. המבקר מאבחן ומצביע באומץ על נזק מצטבר שנגרם לכשירות המקצועית של לוחמים תוך שהוא קושר ישירות בין צעדים ארגוניים פראיים לפגיעה בתרגילים, אימונים ובכשרות שמובילה הרשות.
"יש בכך כדי להוות תמרור אזהרה לציבור על הנזק וההשלכות המבצעיות ההרסניות הנגרמות למערך חירום לאומי כתוצאה מעיצומים ושיבושים שעליהם מכריז ועד הכבאים חדשות לבקרים".