שתף קטע נבחר

צו שיקום לנכה שיצר חובות להימורים ואלכוהול

הוצל"פ דחתה בקשה שהגישה הנאמנה בתיק לבטל את ההליך בשל חוסר תום לב ביצירת החובות. החייב הופנה לקורס התנהלות כלכלית נכונה

לשכת ההוצאה לפועל בחיפה הוציאה לאחרונה צו שיקום כלכלי לגבר הסובל מנכות נפשית שצבר חובות של כ-80 אלף שקל בהלוואות שנטל לצורך מימון הימורים והוצאות על אלכוהול.

 

החייב, כבן 53, רווק ללא ילדים, גר לבדו בדירה שכורה. הוא סובל מבעיות נפשיות ומתקיים מקצבת ביטוח לאומי וסיוע ממשרד השיכון לאחר שנקבעה לו נכות רפואית יציבה בשיעור 64% ודרגת אי כושר בשיעור 100%. לפני כשנה ניתן צו לפתיחת הליכים בעניינו והוגשו נגדו חמש תביעות חוב בסכום של 81,224 שקל.

 

בדו"ח הנאמנה צוין כי קריסתו הכלכלית נבעה מאי יכולת לעמוד בהחזר הלוואות ואשראי שנטל ב-2019, לרוב לצורך רכישת אלכוהול והימורים. הנאמנת הוסיפה כי רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לאופן ומצג הדברים שפירט החייב בפני הנושים. היא ציינה כי דירת המגורים של הוריו נמכרה ב-2014 והוא קיבל לידו 180 אלף שקל שבהם עשה שימוש להימורים, אלכוהול והוצאות מחיה. היא המליצה על ביטול ההליך בשל ניצול לרעה.

רולטה בקזינו (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

החייב טען בתגובה כי במועד יצירת החובות הידרדר מצבו הנפשי והוא פותה על ידי נציגי מכירות ופרסומות ליטול הלוואות. לטענתו, יש לאפשר לו לפתוח דף כלכלי חדש ולתת לו הפטר לאלתר מכל החובות.

 

הרשם עופר שורק דחה את הבקשה להפטר וציין שהחייב נטל את ההלוואות בעת שידע או שהיה עליו לדעת כי יש סיכוי גבוה שלא יכול לעמוד בהתחייבויותיו. הוא גם מסר פרטים שגויים ומטעים בדבר עיסוקו והכנסותיו כשפנה לקבל אשראי.

 

בנוסף, העובדה שכספי ההלוואות שנטל שימשו אותו למטרת הימורים, צריכת אלכוהול והתנהלות בפזרנות, שוללת את תום ליבו בעת יצירת החובות.

 

במקביל דחה הרשם את בקשת הנאמנה לבטל את ההליך וביכר להוציא לחייב צו לשיקום כלכלי המותאם למצבו. נקבע כי ביטול ההליך לא יביא תועלת לנושים, שלא יוכלו להיפרע מהחייב בהליכי הוצאה לפועל, וגם אינו מועיל לשיקומו.

 

הרשם ציין כי החייב מאוזן נפשית כיום, החל בתהליך שיקום לאחר שנגמל מהימורים במכון לבריאות הנפש והוא מלווה על ידי עובדת סוציאלית ופסיכיאטר. צו השיקום, צוין, יגשים את מטרות החוק ובהן להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של היחיד ולקדם את שילובו מחדש במרקם החיים הכלכליים.

 

כמו כן, הותרת היחיד בהליך תביא גם להשאת התמורה לנושים שכן תערך בדיקה לגבי היקף עיזבון הוריו וגורל כספי מכירת הדירה. כמו כן, בהתאם להתקדמות תהליך השיקום של החייב ואפשרותו בשלב מאוחר יותר להשתלב חזרה במעגל העבודה, ניתן יהיה להטיל עליו חובת תשלום חודשית.

 

במסגרת הצו הפנה השופט את החייב לקורס הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה מתוך שאיפה לקדם את שילובו מחדש במרקם החיים החברתי כלכלי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
צילום: אביגיל פפרנו
עו"ד נמרוד חיים הראל
צילום: אביגיל פפרנו
מומלצים