חברי ועדת החוץ והביטחון דנו בצהריים (יום ב') במשמעויות של איחוד המשפחות על אף שהחוק לא יעבור לוועדה - ויעלה בהמשך היום להצבעה במליאת הכנסת. נציג שב"כ אמר בדיון: "אוכלוסיית מבקשי איחוד משפחות מקרב תושבי יו"ש ועזה מהווה סיכון ביטחוני מוגבר ומוכח ביחס למבקשי איחוד משפחות ממקומות אחרים. האוכלוסייה הזו מועדת יותר לפיגועי בודדים".

2 צפייה בגלריה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
מהומות בועדה המסדרת סביב התאחרותה
הסערה בוועדה המסדרת
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנתונים שעלו בדיון התברר כי בין 2001 ל-2021 השתתפו בפעולות טרור 165 פלסטינים שקיבלו מעמד בישראל, 48 מהם קיבלו מעמד כתוצאה מאיחוד משפחות ישיר ו-117 מהם כתוצאה מהיותם דור ב'. בדיון, יש לציין, לא נאמר כמה מקבלי מעמד בסך הכל היו בשנים אלה - כך שלא ניתן לדעת את הפרופורציות.
78 מתוך 165 הפלסטינים שקיבלו מעמד והשתתפו בפעולות טרור הוגדרו כ"מפגע", 69 כ"מעורב" ו-18 כסייען. מתוך כל אלה, 76 הורשעו בעבירות שקשורות לטרור, נגד 19 עומדים כתבי אישום וב-42 חקירות טרם הוגשו כאלה.
2 צפייה בגלריה
נתונים אודות מעורבות מאוחדי משפחות בטרור כפי שהוצגה בועדת חוץ וביטחון
נתונים אודות מעורבות מאוחדי משפחות בטרור כפי שהוצגה בועדת חוץ וביטחון
הנתונים שהוצגו בוועדת חוץ וביטחון
( צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ צבי האוזר ממפלגת תקווה חדשה של גדעון סער קרא בדיון לח"כים בליכוד "להתעשת ולא להעניש את המדינה גם כשברצונם להעניש את הקואליציה. יש גבול, לא מענישים מדינה. תילחמו נגד הקואליציה, צריך להילחם בדרכים פרלמנטריות, אל תפגעו באינטרסים ביטחוניים מהמעלה הראשונה של מדינת ישראל".
ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית הגיב: "אמנם אני לא בליכוד ואתה שואל למה במשך 12 שנה הליכוד לא העביר את החוק (חוק ההגירה, נ"פ), ואתה צודק. הם היו צריכים להציע את מה שאנחנו הצענו, וזה חוק יסוד ההגירה. החוק שאתם מבקשים שנציע עליו זה טלאי על טלאי, זה הוראת שעה, כל הטיעונים שלך למה זה חשוב הופכים להיות טיעונים לא רלוונטיים. לא נהיה גלגל הרזרבה שלכם על עבאס".
חוק האזרחות הוא חוק זמני שאימצה הכנסת ב-2003, באינתיפאדה השנייה, ונועד למנוע מפלסטינים תושבי השטחים לקבל מעמד חוקי בישראל. החוק שולל מאזרחים ישראלים הנישאים לפלסטינים תושבי השטחים (או לתושבי מדינות עוינות מסוימות), את הזכות לאפשר כניסה חוקית של בני זוגם לישראל ופוגע ביכולת שלהם לקיים בישראל תא משפחתי. מטרת החוק העיקרית הייתה למנוע "איחוד משפחות" בין אזרחים ישראלים, בעיקר מהחברה הערבית, ובין בני זוגם או ילדיהם הפלסטינים. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר שהוא נועד לשרת תכלית ביטחונית: למנוע מצב בו אדם שקיבל מעמד בישראל מכוח נישואיו לאזרח או תושב ישראלי וינצל את חופש התנועה שלו במדינה כדי לסייע במעשי טרור.
מוקדם יותר הצביעו 17 חברים בוועדה המסדרת נגד העברת הדיון בחוק האזרחות לוועדת חוץ וביטחון, מול 14 תומכים. לפיכך, הצעת החוק תעלה אחר הצהריים להצבעה במליאת הכנסת, שם צפוי גיוס חירום של הקואליציה והאופוזיציה כדי להכריע בסוגיה. הדיון בוועדה המסדרת היה סוער מאוד, ובמהלכו אמרה ח"כ מאי גולן מהליכוד: "אנחנו נחזיר את השלטון מהר מאוד וזה יתנקם בכם. מה שהיה לא יהיה, למדנו את הלקח שלנו. אתם תגלו מה זה שהליכוד לא אנושי כשנחזור לשלטון".