האם צריך להשתמש במושג שכל כך חששנו ממנו - "גל רביעי של הקורונה" - או שמא מדובר "רק" בהתפרצות? לפרופ' דורון גזית מצוות ניטור המגפה של האוניברסיטה העברית בירושלים, אין ספק. "אנחנו בעיצומו של גל הדבקה רביעי", הוא אומר היום (ג') לאולפן ynet. "אנחנו רואים יותר ויותר נדבקים מדי יום".
קראו עוד:
לשאלה אם המדינה אינה פועלת נכון בהתמודדותה עם המגפה בשבועות האחרונים, השיב: "אנחנו עוד לא יודעים מה לא עושים נכון. אנחנו גם לא יודעים מה צריך לעשות. רק היום נתחיל לראות את האפקט של המסכות, שאותן החלו לעטות במקומות סגורים לפני עשרה ימים. היום נרצה לראות אותן מתחילות להשפיע. אני רואה שבתחבורה הציבורית ובמקומות ציבוריים מקפידים על עטיית מסכות, ואני מקווה שזה יוריד את קצב ההדבקה מעט.
"העניין הוא שאנחנו עדיין לא יודעים מהי היעילות החיסונית במניעת מחלה קשה. עד שלא נדע את הפרט הזה, יהיה קשה להגיד מה צריך לעשות".
1 צפייה בגלריה
נוסעים בתחב"צ חוזרים לעטות מסיכות
נוסעים בתחב"צ חוזרים לעטות מסיכות
שוב עוטים מסכות בתחבורה הציבורית. "כדאי לנסות לעצור את הגל הזה כשהוא יחסית קטן"
(צילום: ליהי קרופניק)
פרופ' גזית נשאל אם הוא היה ממליץ להחזיר עכשיו את התו הירוק, ואמר: "בהחלט. התו הירוק משפיע על השגרה מעט יחסית. כבר לפני שבוע וחצי המלצנו להחזיר אותו. גם אם יחזירו אותו היום, ייקח זמן עד שתהיה לכך השפעה. כדאי לנסות לעצור את הגל הזה כשהוא יחסית קטן. 500 מאומתים ליום זה כבר לא כל כך קטן".
בהמשך התבקש פרופ' גזית להתייחס לדברים שאמר היום לאולפן ynet ד"ר אייל פוקס מבית החולים רמב"ם, שלפיהם 100% מהחולים הקשים שמאושפזים שם עכשיו הם מחוסנים. "זה אמור להטריד אותנו בכך שצריך להמשיך לעקוב", אמר. "מוקדם מדי לדעת אם יעילות החיסונים נפגעה לעומת העבר, אבל זה לא נראה טוב. עם זאת, חשוב להבין שרוב ההדבקות האחרונות היו במקומות שבהם יש הרבה מאוד מחוסנים, כך שזה לא מפתיע שיש יותר הדבקות של מחוסנים.
"אם ההדבקה תהיה נרחבת במקומות שיש בהם פחות מחוסנים, נוכל להגיד דברים יותר חכמים לגבי יעילות החיסון. בינתיים, צריך להמשיך לעקוב".
"חשוב להבין שרוב ההדבקות האחרונות היו במקומות שבהם יש הרבה מאוד מחוסנים, כך שזה לא מפתיע שיש יותר הדבקות של מחוסנים. צריך להמשיך לעקוב"
בסוף הריאיון חזר פרופ' גזית על המלצתו להחזיר את התו הירוק, וכן הדגיש את חשיבות עטייתן של המסכות באירועים ובמקומות ציבוריים, בהם מסעדות. "זה דבר חשוב", אמר. "הייתי ממליץ גם להעביר כמה שיותר פעילויות החוצה - במיוחד קייטנות. בשלב הבא ניתן יהיה לשקול הטלת הגבלות על התקהלויות של אנשים לא מחוסנים. בשלב הנוכחי זה עדיין לא נכון. בשלב הנוכחי חשוב לנקוט אמצעים רכים ככל האפשר, אבל כדאי לשים מסכות, וכדאי להימנע מהדבקה, כי גם מחוסן הוא לא סופרמן".