חייל כבן 20 המשרת בשטחים הגיש היום (ד') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך כ-14 מיליון שקל נגד חברת בן אנד ג'ריס העולמית. זאת, בשם כל אדם בישראל, לרבות אדם המתוגרר או שוהה דרך קבע בשטחים, שנגרמה לו עוגמת נפש בשל החלטת החברה שלא למכור את מוצריה במה שכינתה "השטחיים הפלסטיניים הכבושים". יודגש כי הנתבעת היא החברה הבינלאומית, ולא היצרן הישראלי.
החייל טוען בתובענה כי "מטרתה העיקרית של התובענה לגרום לבן אנד ג'ריס לחזור בה לאלתר ובאופן פומבי מהודעתה המפלה והמקוממת, ולהעניק למי שנגרם לו נזק בלתי ממוני פיצוי בגין נזקו". זאת, מכיוון שלטענתו "בן אנד ג'ריס העולמית הפרה ברגל גסה ופוגענית את האיסור להפלות בהספקת מוצר מחמת מקום מגורים. הפרה זו מנוגדת לחוק איסור הפלייה".
1 צפייה בגלריה
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
גלידת בן אנד ג'ריס
(צילום: AFP)
החייל מיוצג על ידי אימו, עו"ד אורלי בן עמי, המתמחה בתובענות ייצוגיות ולאחרונה אף ייצגה בייצוגית נגד אל על, בה הושגה פשרה לטובת לקוחות החברה.
עו"ד אורלי בן-עמיעו"ד אורלי בן-עמיצילום עצמי
בבקשה עוד נטען כי "במשך שנים רבות בן אנד ג'ריס נהנתה מכספם של הצרכנים הישראלים. בעקבות לחצים, ככל הנראה מתנועת ה-BDS, החליטה להדיר חלק מהציבור - תושבי השטחים, מהאפשרות לרכוש את מוצריה, רק מאחר שהם מתגוררים, עובדים או עורכים קניות באזורים ש'לא נוח' לה למכור בהם".
באשר לנגיעה האישית של הנושא בחייל, נכתב בתובענה כי "גלידת המותג בן אנד ג'ריס מועדפת עליו והוא נוהג לרכוש אותה מידי פעם. תפקידו הצבאי של המבקש מחייב נסיעות ארוכות ותכופות ברחבי השטחים, ולעיתים קרובות הוא רכש גלידות בבתי עסק שונים".
החייל המשיך וטען כי "מעיון באתר האינטרנט של החברה עולה רושם כי היא מתהדרת בכך שהיא מתנגדת לכל אפלייה, הדרה, חוסר צדק, הכפשה וכו'. לזכויות של כל אזרחי העולם היא דואגת, למעט הישראלים.
"המבקש נפגע מהחלטתה של בן אנד ג'ריס. הוא הבין שהודעתה מהווה נקיטת עמדה שיפוטית שלילית המשחירה את פניו כאילו הוא, ככל ישראלי באשר הוא, ועל אחת כמה וכמה כמי ששוהה בשטחים ועורך שם קניות, וכחייל בצה"ל, אשם בהפרה של זכויות אדם ואינו זכאי ליהנות מהמוצרים ככל אדם".
החייל מבקש מבית משפט להוציא צו המורה לבן אנד ג'ריס לשנות את התנהלותה המטעה והמזיקה לאלתר, ולחזור בה מהודעתה באופן פומבי.