שתף קטע נבחר

החזר מס עבר מקופת פשיטת הרגל אל החייבת

פושטת רגל שעמדה בתוכנית הפירעון וקיבלה הפטר גילתה שהחזר מס בסף 9,000 שקל לא הגיע אליה. המחוזי קיבל את בקשתה והסכום יעבור אליה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל לאחרונה בקשה של פושטת רגל שקיבלה הפטר מחובות להשיב לה החזר מס של 9,000 שקל שהועבר מרשות המיסים ישירות לקופת פשיטת הרגל.

 

לחייבת ניתן צו כינוס ב-2011 ובשנת 2016 ניתן לה הפטר מחובות לאחר שעמדה בתוכנית הפירעון שנקבעה לה. בתחילת 2021 הועבר על ידי רשות המיסים סכום של 9,000 שקל לקופת פשיטת הרגל. החייבת ביקשה שהסכום יועבר אליה בטענה שמדובר בהחזרי מס בגין שנת 2014 – אז מימשה את תגמולי הפנסיה שלה לטובת קבלת ההפטר.

 

כונס הנכסים התנגד לבקשה וטען שלפי ההלכה בפסיקה כל החזר מס מוקנה לקופה. הנאמן טען שהחייבת בעצמה בחרה לממש חלק מכספי הפנסיה ולכן גם החזר המס צריך להתווסף לקופה ולהיות מחולק לנושים.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

השופט איתי ברסלר-גונן הסביר שלפי פקודת פשיטת הרגל לאחר שאדם מוכרז כפושט רגל נכסיו מוקנים לנאמן וניתנים לחלוקה בין נושיו, למעט חריגים שאותם לפי הפקודה אסור לממש או ניתן לממש רק בנסיבות מסוימות.

 

כספי קופת גמל הם מוגנים וניתן לממשם רק באישור בית משפט. החזרי מס לעומת זאת אינם בגדר החריג ומוקנים לנאמן. עם זאת ציין השופט כי במקרה שמדובר בהחזר מס על נכס מוגן יש לראות את ההחזר כחלק מאותו נכס מוגן, ויש לבחון כל מקרה לגופו בהתאם להתחייבות של החייב.

 

במקרה זה, נקבע, החייבת אמנם בחרה לעשות שימוש בקופת הפנסיה שלה שהיא נכס מוגן, אך רק הסכום שבחרה להוציא מקופת הפנסיה איבד את ההגנה שמוקנית לו בפקודה, ואילו המס הנלווה לו לא איבד את ההגנה.

 

השופט ציין כי אילו תוכנית הפירעון הייתה מבוססת על הסכמת החייבת להעביר את כל נכסיה לקופה אז גם החזר המס היה מוקנה לקופה על סמך ההתחייבות, אך זה לא היה כך. החייבת הסכימה לפרוע רק סכום מסוים מתוך תגמולי הפנסיה ולכן רק אותו סכום איבד את ההגנה. לפיכך נקבע שהחזר המס יושב לחייבת.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד יהונתן ליפקין
מומלצים