"עשיתי טעות, אני לא רוצה לראות יותר, רק מבקשת סליחה מההורים ומבית המשפט": במשך כשעתיים עמדה הבוקר (ב') לובה קזקביץ' (63), מנהלת הגן ברמת גן הנאשמת בהתעללות ותקיפת תינוקות, וצפתה בעשרות סרטונים שבהם נראתה מכה, מושכת ומשליטה אימה בילדים בגן שאותו ניהלה. מדובר היה בפתיחת שלב ההוכחות בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני השופטת מעיין בן ארי.
במהלך הדיון אמר פרקליטה של הנאשמת, שהודתה ברוב האשמות נגדה, עו"ד דימיטרי ברנשטיין, ש"אלו אירועים מכוערים אבל הם לא מגיעים לרף הפלילי בחלקם. הנאשמת לוקחת אחריות על רוב העבירות בכתב האישום ואומרת: 'אין ספק שעליי לקחת אחריות', אבל קיימים מספר אירועים שאינם חוצים את הרף הפלילי".

בא כוחה של הנאשמת הוסיף בדברי הפתיחה שלו כי "אין בה רוע, אלא זו הדרך שלה להשליט סדר בגן. אנחנו יודעים שזו דרך לא ראויה ואני מבקש שבית המשפט ידע להבדיל בין מעשה מכוער לעבירת תקיפת קטין חסר ישע והתעללות".
הפרשה פורסמה בסוף 2020, אז הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום נגד קזקביץ', מנהלת "גן ומשפחתון לובה" ברמת גן, בגין התעללות בקטין וריבוי עבירות של תקיפת קטין על-ידי אחראי ביחס ל-11 קטינים ושיבוש הליכי משפט.
3 צפייה בגלריה
מנהלת הגן של לובה- לובה קזקביץ' בבית המשפט
מנהלת הגן של לובה- לובה קזקביץ' בבית המשפט
קזקביץ בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
על-פי כתב האישום שהוגש על-ידי עו"ד אריאל שור, "במהלך התקופה הרלוונטית, ניהלה הנאשמת בביתה ברמת גן, פעוטון פרטי בשם 'גן ומשפחתון לובה', המיועד לפעוטות בגילאי 4 חודשים ועד 3 שנים. במספר רב של הזדמנויות ובשלל דרכים, תקפה והתעללה הנאשמת בקטינים, השליטה בגן אווירה של טרור, לרבות בדרך של מכות, דחיפות, משיכות, צעקות והתנהגויות אלימות וכוחניות אחרות.
"בין היתר הטיחה הנאשמת את הילדים באופן שגרם להם להיחבט בראשם ובחלקי גוף שונים, הכתה אותם בפניהם, גררה ילדים על הרצפה, משכה בשערותיהם, משכה את ידיהם בחוזקה, השאירה קטינים קשורים בכיסאות אוכל וב'סלקל' משך זמן רב, כיסתה את גופם וראשם של קטינים בגסות, השאירה קטינים לבדם ללא השגחה דקות ארוכות, האכילה תינוקות מאותם כלים ולא שמרה על רמת היגיינה נאותה ועוד.
3 צפייה בגלריה
לובה קזקביץ'
לובה קזקביץ'
לובה קזקביץ'
"על מנת להסתיר את מעשי התקיפה וההתעללות בגן, פנתה הנאשמת לטכנאי מצלמות וביקשה ממנו למחוק את תוכן מערכת ההקלטה בה תועדו מעשי התקיפה וההתעללות. לאחר מכן, החליפה המשיבה באמצעות הטכנאי את מערכת ההקלטה בגן ודרשה ממנו לזרוק את מערכת ההקלטה בה תועדו מעשי התקיפה ההתעללות".
בפתח עדותה הבוקר אמרה קזקביץ שהיא מנהלת פעוטון כבר 20 שנה ולכן יש לגביה המלצות. קזקביץ סיפרה כיצד היא גרה בתוך הגן ומנהלת אותו, אך בדרך כלל היא לא נמצאת עם הילדים. לדבריה, בתקופה המדוברת - בין הסגר הראשון לשני - בשל מחסור בגננות, היא טיפלה גם בילדים. לטענתה, הלחץ הכלכלי והאישי הובילו אותה לעשות את המעשים.
3 צפייה בגלריה
מנהלת הגן של לובה- לובה קזקביץ' בבית המשפט
מנהלת הגן של לובה- לובה קזקביץ' בבית המשפט
"אני לא אישה רעה, עשיתי טעות, אני מצטערת". קזקביץ' על הדוכן
(צילום: מוטי קמחי)

"זו לא אני, עשיתי טעות, אני מצטערת"

במשך קרוב לשעתיים הציג עו"ד שור סרטונים שצולמו במצלמות האבטחה של הגן. הוא עצר אחרי כל סרטון שבו נראתה אלימות ושאל אותה לסיבות שהובילו למקרה. לאורך כל הדיון שב עו"ד שור על הטענה כי הילדים פחדו מהגננת שניצבת מולם, וכי היא השליטה טרור בגן. על אף שקזקביץ טענה שאין הדבר נכון - תחילה המחיש זאת נציג התביעה בעזרת סרטוניםש בהם נראה כיצד הילדים נצמדים לארון בחדר המשחקים שאליו היא נכנסת, וכן בסרטונים שבהם נראה לטענתו כי היא מושיבה ילדים - לעתים במשך שעה וחצי - בכיסא אוכל כשהם רתומים אליו.
בתחילה טענה קזקביץ' כי "לא הייתה אווירה של טרור בגן", אך ככל שהוצגו עוד סרטונים היא ביקשה סליחה ומחילה לצד השגות לגבי מונחים שבהם השתמש הקטגור. לטענתה, היא לא זכרה את המקרים: "זו לא אני, אני לא אישה רעה. לא עבדתי כמו שצריך ואני מבקשת סליחה".
במהלך הדיון אף ביקשה קזקביץ' לסיימו ופנתה לנציג הפרקליטות ולבית המשפט. "עשיתי טעות, אני לא רוצה לראות יותר, אני מבקשת סליחה מההורים ומבית המשפט". למרות הבקשה, עו"ד שור המשיך להראות סרטונים ולבקש את הסבריה. כמעט בכל מקרה התשובה הייתה "אני מצטערת". בפעמים האחרות אמרה: "עשיתי טעות, אני אשמה שלא עבדתי כמו שצריך".
בתגובה על חלק מהסרטונים, למשל התיעוד שבו היא נראית מרימה תינוק בן תשעה חודשים ומטיחה את ראשו בזרועה - היא לא סיפקה תשובות ושתקה. בסרטון אחר היא נראית מרימה ילד ומושיבה אותו בחוזקה בכיסא. עו"ד שור טען בפניה כי בחקירתה אמרה שפעלה כך כי הילד שמן והיא הנהנה להסכמה, אך ענתה: "לא".
בסרטונים אחרים שבהם היא נראתה היא לא הודתה במקרה. כך למשל, במקרה של לקיחת ילדה בחוזקה בידה וטלטולה היא כפרה בהאשמה השנייה והסכימה לראשונה :"אני רואה את זה ואומרת שזה לא בסדר. זו בעיה שלי. עבדתי לא בעדינות".
במענה לסרטון אחר שבו היא נראית מושכת ילדה כבת שלוש משערות ראשה היא טענה כי היא לא יודעת מדוע עשתה זאת. עם זאת, יש לציין כי קזקביץ' אמרה כי חלק מהורי הילדים עדיין נמצאים עמה בקשר ואינם כועסים עליה. "חלק מהם עד היום שמים לי כסף בקנטינה", ציינה.