הבוקר (ה') פורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בידי משרד הבריאות אלפי מנות של תרופת הרג’נרון (Regeneron) מצילת החיים - רק שהיא לא בדיוק נגישה, או מוכרת, לרוב הציבור.
רג'נרון הוא טיפול תרופתי המורכב מנוגדנים לנגיף הקורונה. מטרתו: לטפל בחולים קל־בינוני שלא מאושפזים מגיל 65 ומעלה בעלי סיכון לפתח מחלה קשה. גם ד"ר אנתוני פאוצ'י, האחראי על המאבק בקורונה בארה"ב, "ממליץ בחום" לבתי החולים לעשות בתרופה שימוש. לדבריו, חולים שסובלים מעודף משקל קיצוני, בעלי מחלות רקע, חולות בהיריון ואנשים בני 65 ומעלה יכולים להרוויח מהרג'נרון - כאשר מתן התרופה בשלבים הראשונים של ההדבקה יכול להקטין את הסיכוי למוות ב־70% ולאשפוז ב־85%.
ד"ר גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, אומרת כי כבר זמן רב שהיא קוראת לקופות לתת את התרופה הזו לחולים. "אנשים שנמצאים בקהילה ויש להם תסמונת קלה עד בינונית של הנגיף, הוכח כי מתן התרופה הזו מוריד את הצורך באשפוזים בערך ב-70-80 אחוז".
בשיבא נותנים את התרופה? "כן, אבל היא לא מתאימה לאנשים שמגיעים לחדר מיון. להם היא פחות יעילה, אבל אנחנו קוראים לחולים מדוכאי חיסון, חולים על דיאליזה וכל מיני חולים שנדבקו בקורונה ואין להם מחלה קשה, לקבל את התרופה הזאת בחדר המיון".
את חושבת שצריך להכניס אותה לשימוש יותר נרחב? "בהחלט, אני זועקת למתן של התרופה הזאת כבר מול הקופות כבר תקופה ארוכה. זה צריך להיות בקהילה ולא בבית החולים".
אז למה לא נותנים אותה? "יש כאן איזושהי בעיה בירוקרטית של מי באמת אחראי על טיפול בחולים בקהילה. עד היום היה צריך לתת את זה דרך הווריד, אבל עכשיו אפשר לתת אותה גם בזריקה תת עורית. צריך באמת להקים מרכזים לטפל בתרופה הזאת, אבל זה צריך להיות משהו אמבולטורי, חבל באמת שזה לא הוקם".
ומה קורה לגבי מספרי החולים, האם אפשר לדבר על תחילת הסוף? "אני חושבת שזה עוד מוקדם לדבר על תחילת הסוף. נכון שיש יותר אופטימיות אבל לא לשכוח ששנה"ל התחילה, חגים, אומן, הכול ביחד. עלולה להיות בכל זאת עלייה במספרים, לכן אני עדיין נזהרת".
ומה קורה עם נתב"ג, האם עצם העובדה שפתחו את הטיסות, עלולה להכניס את הווריאנט הבא לארץ? "אני חוששת שכן. אני מאוד מקווה שהבדיקות ימנעו את זה, כי קשה היום לעשות סגרים כבר. אבל צריך ללכת קדימה עם חיסונים ועם מגבלות הגיוניות".
ומה לגבי שנת הלימודים שנפתחה אתמול? "היה איזשהו סקר שדובר על זה שכ-60 או אפילו 60-70 אחוז מההורים אמרו שהם לא יבדקו את הילדים. אני מאוד מקווה שזה לא נכון. אני מאוד מקווה שבאמת לפחות בגלל הילדים ובגלל הקשישים, הסבא והסבתא, כן יקפידו. אני חושבת שהליברליות היא קצת גדולה מדי. אני חושבת שיש כאן את הביטחון של הילדים והמשפחות שלהם, גם המורים והצוות שלהם, אני כן הייתי דורשת שיביאו בדיקה לבתי הספר".