הקורונה ממשיכה להתפשט בארץ ובעולם: קרוב ל-3 מיליון ישראלים כבר קיבלו את מנת הדחף השלישית, מקדם ההדבקה מתייצב וגם מרבית החולים המחוסנים לוקים בתסמינים קלים יחסית בהשוואה לגלים קודמים, אבל עדיין כמיליון ישראלים לא מחוסנים נגד הנגיף.
תקופת הדגירה הממוצעת של נגיף הקורונה היא כחמישה ימים מרגע החשיפה ועד למחלה. חלק מהחולים יהיו אסימפטומטיים ולא יסבלו מאף סימפטום למשך כל אורך המחלה. אחדים יסבלו מהופעה קצרה מאוד של התסמינים, שעלולים להופיע למשך כמה שעות בלבד, כשבמקרה כזה התסמין השכיח הוא חום המופיע לזמן קצר.
למרות שהנגיף תוקף את הריאות תחילה, הוא יכול להדביק גם את הלב, הכליות, הכבד, המוח והמעיים. כמה מחקרים הראו כי הקורונה היא מחלת כלי דם ולאו דווקא מחלה נשימתית, כלומר היא פוגעת בכלי הדם, מובילה להיווצרות קרישי דם ולסיבוכים כמו נזק ללב או שבץ מוחי.
קראו עוד על נזקי הקורונה:
4 צפייה בגלריה
אובדן חוש הטעם והריח
אובדן חוש הטעם והריח
אובדן חוש הטעם והריח
(צילום: Shutterstock)
מאיסוף הדיווחים ממאות אלפי חולים בעולם - זהו דפוס המחלה השכיח, שכאמור עשוי להשתנות מאדם לאדם:

ימים ראשונים מההדבקה

התסמינים פורצים לרוב תוך יומיים עד חמישה ימים מרגע ההדבקה, אך לעיתים הם עלולים לפרוץ גם שבוע ויותר מהחשיפה לחולה מאומת. בדרך כלל יחוו החולים חום עם או בלי הופעת שיעול יבש וקוצר נשימה. החום לרוב אינו גבוה, ונע סביב 37.8-38.5 מעלות. בחלק מהחולים מופיע גם אובדן חוש ריח וטעם, עם או בלי התסמינים הנוספים.

יממות 3-7 מההדבקה

חלק מהחולים המאומתים ימשיכו להיות אסימפטומטיים, או שיסבלו מתסמין קל, במיוחד המחוסנים. ילדים במיוחד נוטים להיות אסימפטומטיים לאורך כל שלבי המחלה, מה שמגביר את הסיכון להדביק אחרים ללא ידיעתם. אבל אצל חלק מהחולים התסמינים הולכים ומחמירים, ומתפתחת דלקת ריאות ויראלית האופיינית לקורונה. במקרה כזה, מחמירים גם קוצר הנשימה והשיעול, עם או בלי חום גבוה.
היממות החמישית והשישית, הן לרוב הימים הקריטיים בהם המחלה תופסת תפנית אצל חלק מהחולים שלוקים במחלה קשה: דלקת הריאות מחמירה והחולים סובלים מקוצר נשימה ניכר ושיעול. במצב כזה, החולים סובלים מחולשה קשה ומתקשים להשלים משפטים, מצב הקרוי ברפואה "דיספנאה של דיבור".
שבוע לאחר ההדבקה, מרבית החולים במצב בינוני עד קשה מגיעים בשלב זה לאשפוז. קוצר הנשימה הולך ומחמיר עד כדי כך שהם נזקקים לחמצן.

השבוע השני

בשלב זה, חולי הקורונה במצב קשה שאושפזו כבר מפתחים תסמונת מצוקה נשימתית חריפה, הדורשת לעיתים הנשמה (אינטובציה). החולים האסימפטומטיים לעומת זאת, ימשיכו להיות א-סימפטומטיים, והחולים במצב קל כבר יחושו הטבה משמעותית, עד כדי היעלמות של התסמינים.
חלק מהחולים הקשים מפתחים בשלב זה אלח דם. זהו זיהום מסכן חיים שנובע מתגובה חיסונית אגרסיבית (המכונה "סערת ציטוקינים"). החולים הללו מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ קורונה, ולעיתים מחוברים למכונת ECMO, המחליפה את פעולת הלב והריאות. חלק מהחולים במצב קל עד בינוני, עלולים להתחיל לסבול מכאבי בטן ושלשולים.

יום 10

חלק גדול מהחולים במצב קל כבר אינם סובלים מסימפטומים כלשהם, ואם אכן הם ללא תסמינים לפחות שלושה ימים, הם לרוב ישוחררו מבידוד.

השבוע השלישי

חולי קורונה שסבלו משיעול עד כה, יתחילו לחוש הקלה משמעותית, ירידה בתדירות השיעול עד להיעלמותו. בשלב זה מרבית החולים במצב קשה מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: אלה שהתאוששו ושוחררו מבית החולים להמשך מעקב ושיקום בקהילה, או שמצבם הלך והחמיר.
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
מצוקה נשימתית חריפה הדורשת אשפוז במחלקת קורונה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

חודש אחרי ההדבקה

גם אחרי ההחלמה, נמשכים דיווחים על עשרות תסמינים שעשויים להימשך שבועות רבים אחרי הופעת המחלה הראשונית. התסמינים המוכרים שבהם הם איבוד חוש טעם וריח, חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון, כאבי ראש, תשישות, וכאבי שרירים. קבוצת פייסבוק בשם COVID19 symptoms שבה חברים מעל 3,000 חולי קורונה שהחלימו, אוספת את עדויות חבריה בדבר התסמינים שלאחר ההחלמה.
מחקר שערך המרכז האמריקני לבקרת מחלות ושפורסם ביולי האחרון, מצביע על 172 תסמינים אפשריים לאחר ההחלמה מקורונה, הכוללים מגוון מערכות בגוף ובהם פגיעה בראייה, פריחות שונות, פגיעה בזיכרון, במוטוריקה, שינויים במערכת העיכול ואפילו נשירת שיער. עדיין לא ברור אם התסמינים האלה אכן קשורים למחלה, לטיפול, או לאשפוז הממושך.
הגיל, כך נראה מהמחקר, משחק תפקיד משמעותי במידת התחלואה והימשכות התסמינים: מרבית הסובלים מתסמיני הקורונה היו בני 50 ויותר. 47% מהם התלוננו כי התסמינים נמשכים גם שבועות לאחר הבדיקה הראשונית. מנגד, אצל בני 18 עד 34, רק 26% דיווחו כי התסמינים נמשכים. בקרב בני 35 עד 49, התלוננו 32% על המשך התסמינים גם שבועות לאחר הבדיקה הראשונית. עוד התגלה שאחד מכל 5 צעירים בגילי 18 עד 34 שהיו בריאים, ללא כל מחלה כרונית, דיווחו כי המשיכו לסבול מתסמיני הקורונה הרבה אחרי ההחלמה או שלא התאוששו לחלוטין.
מחקרים קודמים כבר הראו שחולי קורונה מאושפזים, סובלים מתסמינים ממושכים: באחד הסקרים שנערך באיטליה דיווחו 87% מהמאושפזים כי הם סובלים מתסמין אחד לפחות גם חודשיים לאחר ההחלמה. יותר ממחצית אמרו כי הם סובלים משלושה או יותר תסמינים לאחר ההחלמה.

איך תוכלו להקל על התסמינים?

גם אם נדבקתם בקורונה במצב קל, מדובר בתסמינים לא קלים בכלל: אובדן חוש הטעם והריח עלול להתבטא גם בעיוות הריחות. כך למשל, מאומתים רבים מתלוננים על הרחת ניחוחות שרופים (כמו של מאפרה מלאה בסיגריות או ריח של מדורות ל"ג בעומר) שמלווים אותם במשך כל היממה. אחרים מדווחים על ריחות סרוחים מאוכל, הגורמים להם תחושת בחילה. וגם כשאין עיוות של תפיסת הריח, גם היעדר הריח ועמו הטעם (שכן 80% מהטעם מגיע מעצבים תחושתיים באף), מדובר בסימפטום מטריד מאוד שפוגע משמעותית ברמה הנפשית והרגשית.
לרוב חוש הריח והטעם נוטה לחזור בהדרגה לאחר כחודשיים מההדבקה. במידה שלא, ישנן מספר שיטות שהוצעו בספרות הרפואית לשיקום הדרגתי של חוש הריח והטעם באמצעות הרחה מדורגת ושיטתית של ניחוחות שונים שמסייעת למוח ולמערכת העצבים "לתייג" מחדש את הריחות הנכונים והלא נכונים. עם זאת, השיטות האלו לא נחקרו מספיק כדי שנוכל לומר שהן באמת עובדות בהצלחה על כולם.
התסמין המשמעותי ביותר במחלת הקורונה הוא זה של מערכת הנשימה: הנגיף חובב במיוחד את דרכי האוויר – משם הוא חודר לגוף, הורס את דרכי האוויר, וגורם לתהליכים דלקתיים סוערים לפני שהוא ממשיך הלאה לתקוף איברים נוספים. המחלה גורמת למגוון תסמיני מערכת הנשימה: החל מקוצר נשימה (המתבטא במבוגרים במעל 30 נשימות לדקה, ובילדים מעל 40 נשימות בדקה), צפצופים, תחושה של חוסר אוויר או מחנק, קושי בהשלמת משפטים, ושיעול טורדני שיכול לתקוף גם אלפי פעמים ביממה.
להקלה על השיעול ניתן להיעזר בסירופים לשיעול הנמכרים ללא מרשם. יש להקפיד על המינון המדויק המומלץ על האריזה, שכן מינון יתר עלול לגרום לתופעות לוואי קשות כמו דיכוי נשימה. במקרים קשים, עשוי הרופא להמליץ על משאפי ונטולין או פליקסוטייד או שניהם. במקרים מסוימים ממליצים גם על אינהלציות של סלאיין, אף שהשימוש במכשירי אינהלציות אסור בבתי חולים ומרפאות בשל החשש לרסיסים מהמכשיר שעלולים להדביק אנשים בסביבה. עם זאת, בחדר בידוד בביתו של חולה קורונה, אין סכנה כזו.
4 צפייה בגלריה
אישה מביטה החוצה בזמן בידוד
אישה מביטה החוצה בזמן בידוד
עייפות וחולשה בזמן המחלה
(צילום: Shutterstock)
גם במהלך הקורונה, ישנה חשיבות רבה לתנועה בחדר המבודד: גם אם הוא קטן, כל פעילות שתבצעו, שאינה גורמת לכאבים או לקוצר נשימה משמעותי (כלומר, פעילות המאפשרת לכם לדבר ללא מאמץ קשה), תורמת להגברת זרימת הדם בגוף, הפעלת השרירים, ועשויה להחיש את ההחלמה. תוכלו לבצע גם פעילות פשוטה על הרצפה, מתיחות, או אפילו הליכה במקום מול הטלוויזיה, עבודה עם הידיים, כפיפות בטן וסמיכה.
תסמינים שכיחים מאוד של חולי קורונה כוללים גם עייפות, חולשה, כאבי ראש וכאבי שרירים, הדומים לאלה של השפעת. במקרה כזה יש להקפיד על שתייה מספקת ותזונה נכונה. ניתן להיעזר לרוב גם בתרופות לשיכוך כאבים והורדת חום כמו אקמול או נורופן, ולנוח על פי הצורך. בכל החמרה יש כמובן להתייעץ עם הרופא המטפל.
חולים רבים הולכים שבי אחר הבטחות של משווקי תוספי תזונה להקלה על התסמינים. עם זאת, אין כל הוכחה מדעית לכך שמתן תוספי תזונה כלשהם מביא לשינוי במהלך המחלה. אם סבלתם טרם המחלה ממחסור תזונתי כלשהו, והרופא המליץ לכם על תוספת ברזל או ויטמין D, עליכם להמשיך בטיפול, ככל טיפול תרופתי אחר שעליכם להתמיד בו.
כאמור, לקורונה עלולים להתלוות תסמינים רבים נוספים, מתסמינים קלים יחסית ובהם שלשולים (במיוחד בילדים) כאבי בטן ופריחות שונות, הפרעות נפשיות הכוללות גם ערפול מחשבה, דיכאון והפרעות קשב וריכוז, ועד לסיבוכים משמעותיים לשריר הלב ואפילו למוח. בכל מקרה של הופעת תסמין במהלך המחלה - יש לדווח לרופא המטפל ולקבל ייעוץ פרטני להמשך הטיפול.