1 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי ברצועת עזה ביולי
אחרי שהרשות הפלסטינית סירבה להעביר את המשכורות לפקידי חמאס, ראש הממשלה נפתלי בנט שוקל להחזיר את מזוודות הכסף הקטארי לרצועת עזה. אחת הסיבות לכך היא הקושי במציאת פתרון אחר שלא כרוך בהעברת מזומנים לעזה, שכן אף בנק לא מוכן להסתכן בהעברה מסודרת שתחשוף אותו לתביעות. גורמי הביטחון מעריכים שאם הכסף לא יגיע, הדבר יביא להתחממות בדרום. ההחלטה עדיין לא התקבלה, אך הדברים נשקלים וצפויה החלטה בימים הקרובים.

אם בסופו של דבר יוחלט על החזרת מזוודות הכסף, זו תהיה הפרת התחייבות של בנט וממשלתו - שהבטיחו כי העברת הכספים בצורה זו תיפסק. בחודש יולי התייחס בנט לנושא בישיבת ממשלה ואמר: "אנו עובדים על פתרון שיאפשר סיוע הומניטרי לתושבי עזה אבל ללא מזוודות הדולרים. מזוודות הדולרים זה משהו שירשנו וצריך לעבור מהעולם".
ההסכם שהושג בין קטאר לאו"ם בנוגע למענק הקטארי לרצועת עזה, נזכיר, כלל שלושה חלקים. החלק הראשון הוא התשלום למשפחות נזקקות בעלות כוללת של 10 מיליון דולר בחודש, שיועברו לבנקים ברצועה ולא באמצעות כסף מזומן. חלקו השני של ההסכם כלל קניית דלקים מחברה ישראלית להפעלה של תחנת הכוח בעזה שמועברים לרצועה, גם כן בעלות של 10 מיליון דולר.
החלק השלישי והבעייתי הוא תשלום משכורות פקידי ממשל חמאס בעזה - מעובדי הוראה ורופאים ועד עובדי תברואה וניקיון, בעלות מוערכת של 10 מיליון דולר נוספים. חלק זה בעייתי משום שמדובר בתשלום ישיר לאנשי חמאס, שמוגדר במדינות רבות ארגון טרור. עד כה שולם חלק זה במזומן באמצעות מזוודות הכסף, ולכן לא היה גורם שאפשר היה לתבוע אותו - אולם כעת, כשישראל מסרבת להעביר את מזוודות במזומנים דרכה, ניסתה קטאר להגיע להסכמות עם בנקים פלסטיניים שיעבירו אותו לסניפיהם ברצועה.
החלטת הרשות לבטל את ההסכם מחשש לתביעות הובילה את קטאר לחפש אפשרויות אחרות, כשבינתיים ישנו חשש שחמאס יסלים את פעולותיו על הגדר כדי להפעיל לחץ על כל הצדדים.
גורם ביטחוני בכיר אמר היום כי "אנחנו תקועים עם המנגנון. מחפשים פתרונות שלא דרך הבנקים ברשות הפלסטינית כמו שמצאנו עם הנזקקים. נעשה הכל כדי לא לחזור למזוודות הכסף".
ביום שישי בערב הודיע השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, כי הרשות הפלסטינית חזרה בה מההסכם ולפיו תעביר את החלק מהמענק הקטארי המיועד לתשלום משכורות פקידות חמאס. הרשות הודיעה על ביטול ההסכם בשל חשש שהבנקים שנמצאים תחת אחריותה, ואשר היו אמורים להעביר את תשלום המשכורות, יהיו חשופים לתביעות בינלאומיות בגין סיוע ומימון טרור.
מלשכת ראש הממשלה בנט נמסר בתגובה: "כפי שפורסם באופן רשמי, המענק הקטארי לנזקקים ברצועת עזה הוסדר על ידי מנגנון בשיתוף עם האו"ם, כאשר המענק מועבר בתלושים ולא במזוודות עם כסף מזומן כפי שקרה בעבר.
"בנוגע לחלק השלישי במענק, נבחנות אלטרנטיבות שונות על ידי מערכת הביטחון. לכשיימצא מתווה ראוי שמבטיח שהכסף לא יגיע לפעילות טרור, הוא יוצג על ידי שר הביטחון לראש הממשלה. המתווה הקודם לא יחזור על עצמו. ראש הממשלה יגבש עמדה לאחר שיוצגו לו האפשרויות השונות".