2 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
שר הביטחון בני גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
שר הביטחון בני גנץ אמר כי ישראל "יכולה לחיות עם הסכם גרעין חדש". בריאיון למגזין האמריקני היוקרתי "פורין פוליסי" שהתקיים בשבוע שעבר ופורסם היום (רביעי) ציין גנץ, שנשאל על מאמצי ממשל ביידן לחזור להסכם עם איראן, כי הוא מסכים עם "הגישה האמריקנית הנוכחית להחזיר את תוכנית הגרעין האיראנית לקופסה".
הוא הוסיף כי גורמים בכירים בירושלים מצפים ל"תוכנית ב'" ריאלית של ארה"ב, שתכלול סנקציות כלכליות רחבות על הרפובליקה האיסלאמית והבהיר כי גורמים ישראלים לוחצים על ממשל ביידן להכין תוכנית שתכלול "הפעלת כוח" במקרה שהשיחות ייכשלו. הוא הדגיש כי תיתכן גם "תוכנית ג'" מצד ישראל - שתכלול פעולה צבאית.
בריאיון העריך גנץ שאיראן רחוקה חודשיים או שלושה מהגעה לכמות החומרים והיכולות לייצר פצצה גרעינית אחת. לדבריו, "איראן הגבירה בהתמדה את מאמציה הגרעיניים מאז פרישת ארה"ב מההסכם".
הוא הביע ספק באשר לסיכויי המישור הדיפלומטי לבלום בהצלחה את התקדמות הרפובליקה האיסלאמית לעבר נשק גרעיני: "לישראל אין יכולת להוביל 'תוכנית ב'. אנו זקוקים לשיתוף פעולה בינלאומי כדי להפעיל סנקציות על המשטר בטהרן, כפי שעשתה ארה"ב. איראן צריכה לפחד מארה"ב ושותפותיה ולהבין שהן רציניות".
במקביל, אמר שר הביטחון כי צה"ל נערך לעצירת ההתקדמות הגרעינית של איראן. "אם ידחפו אותנו - נגיע לשם. אנחנו לא ארה"ב, אבל יש לנו את היכולות שלנו", אמר גנץ - והזהיר מפני מרוץ חימוש גרעיני שיתרחש במקרה שאיראן תהפוך למדינת-סף גרעינית. "מדינות אחרות לא יישבו בשקט", המשיך שר הביטחון. "הן ייקנו (נשק גרעיני) מפקיסטן או ממדינות אחרות".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
גנץ ואבו מאזן
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)

"אבו מאזן חולם על חזרה לקווי 67', זה לא יקרה"

בדבריו התייחס גם לפגישה שקיים עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הוא הדגיש את החשיבות של שמירת הקשר עם הרשות ואמר כי היא "בעלת חשיבות ראשונה במעלה".
לדבריו, בממשלה אין רצון להגיע להסכם עם הפלסטינים ואין סיכויים למשא ומתן אמיתי כל עוד הפלסטינים מחולקים בין הגדה המערבית לרצועת עזה, שבה חמאס שולט. "כמו כן", אמר גנץ, "אבו מאזן לא הצליח להוכיח עד כה שהוא יכול לקבל החלטות היסטוריות. הוא עדיין חולם על חזרה לקווי 67'. זה לא יקרה. הוא חייב להבין שאנחנו כאן כדי להישאר ולא נפנה התנחלויות".

בנט: "האיראנים לא מתרשמים מנאומים ומילים"

אתמול, זמן קצר לפני שלשכתו הודיעה שבעוד שבועיים ינאם בנט בעצרת הכללית של האו"ם ויתייחס לסוגיות אזוריות ולסוגיות של ביטחון עולמי, מתח בריאיון ל-ynet ראש הממשלה נפתלי בנט ביקורת על ההתנהלות של קודמו - ופירט על תוכניותיו במאבק מול איראן: "בשנתיים וחצי האחרונות איראן התקדמה לנקודה המתקדמת בהיסטוריה לעבר פצצה. עוד לפני הקמת הממשלה הזאת היא העשירה אורנים ב-60% ועברה את הקו האדום מזמן".
האם נפתלי בנט יהיה האיש שיאשר את התקיפה באיראן? "אני לא מתכוון להתייחס לפעולה צבאית כזאת או אחרת, אני יכול להגיד מה עשינו".
זו אופציה שהיא ישנה? שקיימת? "אני לא אתייחס".
ובכל זאת? אנחנו נערכים לאופציה כזאת? שר הביטחון אומר שכן. "יש לנו את התוכנית, אנחנו מתקדמים ולא מחכים לאף אחד כי אני מבין שהאחריות שלנו זה לשמור על המדינה היהודית. אבל זה לא אומר שאי אפשר לנסות לרתום אלינו לאותה האסטרטגיה עוד שחקנים. תראה, אני מתנגד לחזרה להסכם הגרעין. ההסכם הוא לא נכון, והתועלות שלו נמוכות מאוד והמחיר שלו גבוה מאוד. אבל התוכנית הרבה יותר רחבה מהסכם כזה או אחר".
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הגיב לדברים, ואמר כי "בנט, לפיד וגנץ דוהרים להסכם הגרעין המסוכן שיאפשר לאיראן לפתח ארסנל גרעיני. בנט התחייב לנשיא ביידן שלא יפעל פומבית נגד חזרת איראן להסכם הגרעין, זאת טעות מסוכנת. אסור היה לו לתת התחייבות כזאת מפני שאיראן היא איום קיומי ונגד איום קיומי חייבים להיאבק בכל דרך. אבל עכשיו גם ברור למה בנט התחייב שלא לפעול נגד חזרת איראן להסכם גרעין - חלק גדול מהממשלה שלו תומך בחזרת איראן להסכם".