3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
בנימין נתניהו בטקס ההוקרה
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו
(צילום: AFP)
אילן ישועה, שהיה המנכ"ל של "וואלה" בזמן ההתרחשויות שהובילו לתיק 4000, הפך לאחרונה ברשתות החברתיות למי שהוכיח שתפרו כתב אישום לבנימין נתניהו. הסלוגן של ראש הממשלה לשעבר, שלפיו "לא יהיה כלום, כי לא היה כלום", הפך לכאורה לנבואה שהגשימה את עצמה. זה קרה משום שהפרקליטות טמנה לעצמה מלכודת פתאים בכתב האישום, כשטענה באחד הסעיפים: "לאורך התקופה הרלוונטית, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של 'תן וקח', בני הזוג אלוביץ' נענו לדרישותיו של הנאשם נתניהו, באשר הן, ועשו כל מאמץ כדי לממשן. בחלק משמעותי מהמקרים השתדלותם עבור הנאשם נתניהו אף נשאה פרי".
טורים נוספים בערוץ הדעות ב-ynet:

סנגורי נתניהו הסתערו על המשפט הזה כמוצאי שלל רב. מה פשר המילים "נשאה פרי בחלק משמעותי של המקרים"? האם אפשר בכלל לכמת את אופי הכתבות והיקפן כדי שיצדיקו את הקביעה הזו? נדמה שגם צוות של חוקרי תקשורת ועיתונאים לא יצליח לבנות מודל שיכול לאושש טענה כזו.
הסנגורים דרשו שהפרקליטות תעבור על תכתובות נוספות של מסרונים ומיילים של ישועה עם פוליטיקאים ואנשי תקשורת, ותעביר את החומרים הרלוונטיים להגנה. בית המשפט נענה לבקשה הזו והמשפט נעצר לכמה חודשים. הדיונים התחדשו בשבועות האחרונים בהמשך עדותו של ישועה לגבי המיילים שאותרו, כדי לברר את התשובה לשאלה שהיא מיותרת לחלוטין: אין קשר בין היקף החשיפה שניתן לנתניהו לבין אשמת השוחד.
מתקיים קמפיין שיטתי ומתוזמר מצד נתניהו להפוך כל סימן שאלה שמועלה בדיונים לסימן קריאה המוכיח את חפותו. ההסבר לכך יכול להיות שהוא חותר לזיכוי ציבורי, לקראת החלטה על הסדר טיעון
כתב האישום מפרט היטב את כל המאמצים שעשו נתניהו ובני משפחתו כדי ללחוץ באמצעות אלוביץ' על המנכ"ל ישועה לפרסם כתבות אוהדות, למנוע סיקור שלילי ולתקוף יריבים. המשטרה הצליחה לגייס שני עדי מדינה מן המעלה הראשונה שהיו מקורבי נתניהו: שלמה פילבר, שכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת, וניר חפץ, שהיה יועץ התקשורת שלו. לפי הפרסומים מהחקירות, השניים אימתו בעדותם במשטרה את שינוי המדיניות של משרד התקשורת, שהיה מיועד להיטיב עם בזק ביותר ממיליארד שקל, ואת הקשר השוטף עם "וואלה" כדי לקבל תמורה בעבור זה.
גם אם יימצא שנתניהו לא קיבל תמורה הולמת עבור שרותיו לבזק, האם זה מבטל את טענת השוחד? זה יכול להוכיח שנתניהו בזבז כספים רבים של הציבור אבל לא הצליח להשיג את מטרותיו. אפשר לקבל את גרסתו של יאיר נתניהו שלפיה אביו היה לא יוצלח בהתנהלותו בפרשה הזו. חפץ סיפר בחקירתו במשטרה ששמע מפיו של יוסי כהן, עורך דינו של נתניהו, כי הלה הזדעזע מאירוע שבו יאיר נכנס לחדר כשהוא מנופף בידו אייטם שהתפרסם באתר "וואלה" וצעק לשני הוריו: "תראו מה מפרסמים עכשיו בוואלה אחרי המיליארדים שסידרתם לשאול ואיריס".
אבל נתניהו, כמו נתניהו, לא מנהל רק קרב פלילי אלא גם קרב על התודעה. המשפט הזה מתנהל בשני יקומים נפרדים: מה שקורה בתוך אולם הדיונים ומה שמתנהל בעולם הרשתות החברתיות. בעוד השופטים מדקדקים כיאות בכל פסיק בכתב האישום, מתקיים קמפיין שיטתי ומתוזמר מצד נתניהו להפוך כל סימן שאלה שמועלה בדיונים לסימן קריאה המוכיח את חפותו.
ההסבר לכך יכול להיות שנתניהו חותר לזיכוי ציבורי, לקראת החלטה על הסדר טיעון. כבר ב-2018 הציע לו פרקליטו המנוח יעקב וינרוט להסכים לעסקת טיעון, משום שהעריך כי אין לו אפשרות להיחלץ מכתבי האישום נגדו. נתניהו העדיף להתמודד עם המשפט באמצעים פוליטיים כמו השגת חסינות של הכנסת או שינויי חקיקה דוגמת החוק הצרפתי.
המציאות הפוליטית כיום, במסגרת ההדחה לאופוזיציה, הפכה את האפשרות הזו ללא ריאלית. קשה לדמיין תסריט שבמסגרתו יצליח נתניהו להרכיב שוב ממשלה ויגייס רוב בכנסת להיחלצות חוקית מכתב האישום. לפי סקר מסוף השבוע גם רוב הציבור תומך בהצעת חוק שתמנע מח"כ עם כתבי אישום להקים ממשלה.
3 צפייה בגלריה
ריצ'רד ניקסון. למרות ווטרגייט
ריצ'רד ניקסון. למרות ווטרגייט
ריצ'רד ניקסון. למרות ווטרגייט
(צילום: AP)
איזו סיבה נותרה לנתניהו להמשיך את המשפט הזה, שאפילו פרקליטו המנוח הגדיר כחסר תוחלת? הרי הוא גם מונע בעדו בינתיים, אם יחליט לפרוש מן הפוליטיקה, לפתוח בקריירה שנייה ומצליחה שיכולה להיות עתירת ממון ואולי גם חזרה לתהילה ציבורית.
המיליארדר לארי אליסון, שבאי שלו נפש נתניהו לאחרונה, הציע לו, לפי פרסומים, תפקיד בדירקטוריון באחת מחברותיו תמורת שכר של מאות אלפי דולרים. חברות ענק אחרות ישמחו להעסיק כלוביסט מטעמן את מי שכיהן בתפקיד ראש ממשלה. אוטוביוגרפיה, שלפי פרסום החל בכתיבתה, תזכה להצלחה גדולה בעולם והרצאות שייתן, בעיקר בארה"ב, יכניסו לו ממון רב.
ברוך לשםד''ר ברוך לשם
כך, גם אם יחתום על עסקת טיעון ויודה באשמתו, הוא יסביר שעשה זאת כדי שלא לפגוע באחדות העם שליבו שסוע בעקבות משפטו של ראש ממשלה. בפועל ימשיך להפיץ את תיאוריית הקונספירציה שיש לה קונים רבים.
הוא יכול להתנחם בגורלו של ריצ'רד ניקסון שנאלץ להתפטר מתפקידו כנשיא ארה"ב בעקבות פרשת ווטרגייט, אבל נחלץ ממאסר לאחר שמחליפו ג'רלד פורד חנן אותו. ניקסון, שהמשיך לטעון לחפותו, הפך לפרשן פוליטי חשוב בארה"ב ולמדינאי מוערך שנפגש עם מנהיגי מדינות ברחבי העולם. בשנות ה-80 הוא נבחר, בסקר "גאלופ" שנערך בארה"ב, כ"אחד מעשרת הגברים הנערצים בעולם". בהחלט, תואר שנתניהו ישמח לשאת אותו.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com