הדאגה מגילוי הזן החדש, שישנו חשש כבד כי הוא מידבק יותר ואולי אף עמיד בצורה כזו או אחרת בפני החיסונים, כבר הביאה אתמול (שישי) שורת מדינות ללכת בעקבות ישראל ולהודיע על הגבלת הטיסות, או על עצירתן המוחלטת, ממדינות בדרום יבשת אפריקה, שבהן לפי החשד הוא כבר מתפשט.
9 צפייה בגלריה
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
טיסות מדרום אפריקה בוטלו. לוח הטיסות בהית'רו
(צילום: AP)
החשש הרב בעולם נובע מהעובדה שבניגוד לזנים קודמים, בזן החדש מופיעות כ-50 מוטציות, יותר מ-30 מהן בחלבון הספייק שקשור ליכולתו של הנגיף לחדור לתאי האדם ובכך להתפשט בגוף, ושעל בסיסו פותחו החיסונים. כבר שלשום הזהירו רשויות הבריאות הבריטיות כי מדובר בזן המדאיג ביותר שהן נתקלו בו עד עתה. עד כה, כך לפי ארגון הבריאות העולמי, התגלו כ-100 מקרים מאומתים של הזן החדש, בעיקר בדרום אפריקה, אך גם בבוטסואנה, בהונג קונג ובישראל. אלה חדשות השבת.

קבינט הקורונה יתכנס הערב: "פיקוד העורף מחפש אחר 800 ישראלים שנחשפו לזן"

ועדת השרים לענייני נגיף הקורונה (קבינט הקורונה) צפויה להתכנס במוצאי השבת כדי לאשר את ההגבלות עליהן הודיע אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים יחד עם צמרת משרד הבריאות, שמרביתן טרם אושרו רשמית. בהודעה שנמסרה מטעם לשכת בנט אתמול נמסר כי כלל החוזרים מכלל המדינות באפריקה, חוץ ממרוקו ומצרים (ומדינות נוספות בצפון אפריקה שלא רלוונטיות לישראלים) – ייכנסו לבידוד כפוי במלוניות קורונה, אולם ההחלטה הזו טרם נכנסה לתוקף.

9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בקבינט הקורונה
נפתלי בנט בקבינט הקורונה
ההגבלות עליהן הודיע בנט טרם אושרו. קבינט הקורונה יתכנס הערב
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
אלון שוסטר בשבתרבות מבשרת ציון
אלון שוסטר בשבתרבות מבשרת ציון
"מחפשים אחר 800 חשודים שנחשפו לזן". אלון שוסטר ב"שבתרבות"
(צילום: עיריית מבשרת ציון)

סגן שר הביטחון, אלון שוסטר, אמר היום כי פיקוד העורף מחפש אחר 800 ישראלים שחזרו לאחרונה ממדינות שבהן התגלה הזן החדש. באירוע "שבתרבות" במבשרת ציון אמר סגן השר כי פיקוד העורף נדרך במהירות ואנשיו החלו באופן מיידי בחיפושים נרחבים, על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה במהירות האפשרית. "הווריאנט שהתגלה מדאיג, ויתכן כי הוא יותר מדבק מהקודם לו. לכן נערכנו אליו במהירות גבוהה. הקבינט צפוי להתכנס הערב, ושם נצטרך להחליט אם לסנן טוב יותר את הנכנסים לישראל".
שוסטר ציין כי משרד הביטחון הפעיל כבר אמש את מלוניות הקורונה, ו"אנשי פיקוד העורף יצאו לחפש אחר כשמונה מאות נוסעים שהגיעו מהמדינות החשודות בימים האחרונים. בכל מקרה, עד שנדע אם החיסון תקף גם לווריאנט הזה, יש צורך להרתמות של הציבור להתחסן - גם לבוסטר וגם אצלך ילדים". סגן שר הביטחון אמר כי הדרך שבה עוברים את המחלה מוכיחה כי "החיסון הוא הכרחי".

המדינה שאוסרת לחלוטין כניסת ישראלים

בעוד מדינות רבות בעולם הודיעו על עצירת הטיסות ממדינות בודדות באזור דרום יבשת אפריקה, מי שהגדילה לעשות היא שוויץ - שהודיעה על איסור מוחלט של כניסת ישראלים למדינה בעקבות גילוי המקרים הבודדים בישראל. שגרירות שווייץ בתל אביב הודיעה הבוקר כי כניסת ישראלים תיאסר לחלוטין לשטחה, למעט אזרחים שווייצרים או אירופים שיגיעו מישראל - והם יידרשו להציג תוצאות בדיקת קורונה שלילית ולשהות עשרה ימים בבידוד. כמו כן, תאסור שווייץ על כניסת אזרחי מדינות נוספות שבהן כבר התגלתה תחלואה בווריאנט, בהן מדינות דרום אפריקה והונג קונג.
9 צפייה בגלריה
נמל תעופה הית'רו בלונדון
נמל תעופה הית'רו בלונדון
שןןיץ אוסרת על כניסת ישראלים
(צילום: AP)

ישראל לא לבד. גרמניה דיווחה על חשד למקרה ראשון של נדבק בזן החדש - נוסע ששב מדרום אפריקה. חשד למקרה הדבקה ראשון גם בצ'כיה אצל אדם ששב מנמיביה. בטיסה מדרום אפריקה שנחתה בהולנד, שבה כבר אובחנה צעירה חולה בזן, אובחנו 61 נוסעים חיוביים לנגיף, הם נשלחו לבידוד וכעת נבדק אם גם הם נדבקו בווריאנט.

שם הזן החדש: "אומיקרון". בעולם תוהים: למה דילגו על אותיות באלפבית היווני?

הזן החדש התגלה לפני ימים אחדים בדרום אפריקה, ואמש כבר קיבל שם רשמי מארגון הבריאות העולמי: "אומיקרון", האות ה-15 באלפבית היווני. מומחי ארגון הבריאות שהתכנסו אמש לדון בזן החדש הגדירו אותו ככזה ש"מעורר דאגה", והוא הזן החמישי בלבד מאז פרוץ המגפה שמוגדר ככזה.
ברחבי העולם יש התוהים בקול רם מדוע בחר ארגון הבריאות העולמי לכנות את הזן החדש והמדאיג של נגיף הקורונה דווקא בשמה של האות היוונית "אומיקרון" (Omicron), ולדלג בדרך על שתי האותיות הקודמות לה – האות Nu והאות Xi. במערב חושדים שההחלטה לדלג על Xi התקבלה משום שכך כותבים בלועזית את שמו של נשיא סין שי ג'ינפינג (Xi Jinping), ושהארגון רצה שלא להכעיסו. סין הרבתה לכעוס בשנה שעברה על הנטייה העולמית לכנות את נגיף הקורונה "הנגיף הסיני".
9 צפייה בגלריה
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
נגיף "מעורר דאגה". טדרוס אדהנום גברייסוס ראש ארגון הבריאות העולמי
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
 נגיף קורונה אומיקרון נשיא סין שי ג'ינפינג
 נגיף קורונה אומיקרון נשיא סין שי ג'ינפינג
שם הזן החדש - כדי לא להרגיז את נשיא סין?
(צילום: AP, shutterstock)
9 צפייה בגלריה
זן קורונה אומיקרון אלפבית יווני
זן קורונה אומיקרון אלפבית יווני
דילגו על Nu ו-Xi
(צילום: shutterstock)
בימים האחרונים, כשהתברר כי הזן B.1.1.529 שהתגלה בדרום יבשת אפריקה מסתמן כזן מידבק ומדאיג במיוחד, ההערכה הייתה כי הכינוי הרשמי שידביק לו ארגון הבריאות העולמי יהיה Nu, האות הבאה באלפבית היווני שנותרה פנויה אחרי חלוקת השמות לזנים החשובים האחרים שכבר התגלו. אלא שאתמול הכריז ארגון הבריאות כי שמו של הזן החדש יהיה דווקא אומיקרון, ופירוש הדבר שהוא דילג לא רק על Nu, אלא גם על האות הבאה אחריה – Xi.
בעולם תהו במהלך סוף השבוע מה גרם להחלטה הזו, ובאשר לכל אות הועלתה השערה מרכזית אחת. רבים מאמינים כי על האות Nu הוחלט לדלג משום שהיא עלולה הייתה ליצור מצב מביך לדוברי האנגלית, שבו הזן החדש יסומן בשתי המילים Nu variant, שהגייתן תהיה זהה להגיית המילים new variant – "זן חדש". יצוין כי שמה של האות היוונית Nu אמור להיהגות כ"נִי", אך לכול ברור כי דוברי האנגלית יתפתו להגות את שמה "נוּ" בשל האופן שבו הוא נכתב.

מודרנה ופייזר מקדמות חיסון נגד האומיקרון

בעקבות הדאגה הרבה מהאומיקרון החלו פייזר ומודרנה לקדם פיתוח של חיסון ספציפי נגד הווריאנט. שתי החברות הצהירו כי הן בודקות אם הזן החדש עמיד בפני החיסון, והבהירו כי אם יתברר שכן - הן מסוגלות לעדכן את החיסון כך שיהיה יעיל נגדו תוך שבועות ספורים.
9 צפייה בגלריה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
מקדמות חיסונים ספציפיים לזן החדש. מודרנה ופייזר
(צילום: רויטרס, AFP)
חברת ביונטק הגרמנית, מפתחת החיסון של פייזר, מסרה אמש כי תודיע בתוך שבועיים על ממצאי הבדיקה. בזכות טכנולוגיית ה-mRNA החדשנית שעליה מבוסס החיסון ניתן בתוך שישה שבועות לעדכן את החיסון נגד כל וריאנט, אם יהיה צורך בכך. גם חברת התרופות האמריקנית מודרנה פרסמה הצהרה בנוגע לזן החדש וציינה כי "תקדם במהירות" חיסון ספציפי נגדו. לדברי מודרנה, "כבר הוכחנו שיש לנו יכולת לקדם חיסונים חדשים לבדיקות קליניות תוך 60 עד 90 ימים".
במודרנה אמרו כי כבר החלו בבדיקת בוסטר במינון גבוה של 100 מיקרוגרם במטופלים בריאים. מהמחקר נראה כי המינון הגבוה הזה יוצר כמות גבוהה הרבה יותר של נוגדנים מנטרלים - ובחברה בודקים כעת אם מינון זה מספק נטרול גם נגד זן האומיקרון.

קטטה במועדון בנתניה, שניים נפצעו קשה

שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם מנתניה נפצעו הלילה באורח קשה מדקירות מחוץ למועדון בעיר. המשטרה חושדת שמדובר בקטטה בין שתי חבורות ועצרה שני תושבי חדרה בחשד למעורבות. הרקע לקטטה עדיין אינו ברור מכיוון שלא ניתן לחקור את הפצועים.
9 צפייה בגלריה
זירת האירוע בנתניה
זירת האירוע בנתניה
זירת הקטטה בנתניה
(צילום: רענן בן צור)
הפרמדיקים של מד"א דניאל סילוק ותומר קולברג סיפרו: "כשהגענו, ראינו צעיר שוכב על המדרכה בהכרה מלאה, הוא סבל ממספר פציעות חודרות, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים מהיר בשטח שכלל עצירת דימומים ומתן נוזלים ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים תוך המשך טיפול כשמצבו קשה. סיפרו לנו שפצוע נוסף פונה מהמקום עצמאית במצב בינוני". בבית החולים חלה החמרה במצבו, והוא מוגדר קשה.