הישג היסטורי לישראל שבוע לפני יום השואה הבינ"ל וביום השנה ה-80 לוועידת ואנזה שבה הוחלט על הפתרון הסופי לחיסול יהדות אירופה: העצרת הכללית של האו"ם אישרה היום (חמישי) בקונצנזוס החלטה שאותה יזמו ישראל וגרמניה נגד הכחשה שואה. להחלטה הצטרפו עוד 112 מדינות. איראן התנגדה להצעה בטענה שישראל היא זו שגורמת לפשעים נגד האנושות ואולם לא דרשה הצבעה, מאחר והבינה שתפסיד ברוב מוחץ וההצעה תעבור. בסופו של דבר ההצעה עברה בקונצנזוס מלא ללא הצבעה.
זאת הפעם השנייה בהיסטוריה שהאו"ם מאמץ החלטה שאותה יזמה ישראל. ההחלטה הקודמת שהתקבלה לפני 17 שנה קבעה את 27 בינואר כיום השואה הבינ"ל. ההחלטה קובעת לראשונה את ההגדרה להכחשת השואה ומטילה אחריות על חברות האינטרנט לפעול כדי להסיר תכנים המכחישים או מעוותים את השואה וקריאה למדינות החברות באו״ם וכן למוסדות האו״ם לפעול נגד הכחשת שואה ולקיים תכניות חינוכיות לדור הצעיר. ההחלטה נותנת לראשונה כלים מעשיים למלחמה בהכחשת השואה ועיוותה. למרות זאת, מדובר בהחלטה סמלית שאין לה שיניים.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בעצרת הכללית  של האו"ם
גלעד ארדן בעצרת הכללית  של האו"ם
גלעד ארדן בעצרת הכללית של האו"ם
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בעצרת הכללית  של האו"ם
גלעד ארדן בעצרת הכללית  של האו"ם
ארדן עם ניצולי השואה שהגיעו לבניין האו"ם
את ההחלטה יזם שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן בשיתוף משרד החוץ, זאת על רקע העלייה הדרמטית בגילויי האנטישמיות והכחשת השואה בשנים האחרונות ובפרט ברשתות החברתיות. גרמניה הצטרפה ליוזמה והיא הוגשה למעשה במשותף על ידי שתי המדינות. אל השגריר ארדן התלוו במהלך הדיון וההצבעה חמישה ניצולי שואה אשר הוזמנו על ידו לדיון ההיסטורי. השגריר גם אירח את ניצולי השואה אמש בביתו, ערב אימוץ ההחלטה, שמע את סיפוריהם ושיתף אותם בהחלטה ופרטיה. השגריר ארדן הזמין לדיון גם את אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, שהוא בן לניצולי שואה.
במסגרת הדברים שנשא בעצרת האו"ם במעמד האימוץ, סיפר השגריר ארדן את סיפורו המשפחתי האישי על סביו חיים ז"ל ששרד את זוועות השואה ועלה לארץ לאחר שאיבד בשואה את אשתו הראשונה ושבעת ילדיו שנרצחו בידי הנאצים באושוויץ. בדבריו, רמז השגריר ארדן כי איראן מכחישת שואה סדרתית שמנהיגיה מטילים ספק בשואה ובזוועות ואמר: ״עמים שיש להם מושבים באולם זה מכחישים בגלוי את השואה, מטילים ספק בהתרחשותה ומשבחים את מבצעיה. חלקם אפילו ניהלו תחרויות בחיפוש אחר הקריקטורה הטובה ביותר שלועגת לשואה. למעשה, אלו שמכחישים באופן הבוטה ביותר שיהודים עברו רצח עם הם אלו שמאיימים כעת על יהודים ברצח עם נוסף״.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בעצרת הכללית  של האו"ם
גלעד ארדן בעצרת הכללית  של האו"ם
ארדן עם אלברט בורלא
במהלך הדיון, נציג איראן נשא דברים ואמר כי איראן אינה מצטרפת להחלטה, וכינה את ישראל מדינת אפרטהייד גזענית שמבצעת פשעים נגד האנושות ומשתמשת בפשעי העבר כדי להצדיק שואה חדשה. עם זאת, הוא לא דרש הצבעה כיוון שהאיראנים נמצאים זמנית ללא זכות הצבעה בשל אי תשלום על חברותם באו״ם והבנתם כי להחלטה יש רוב גדול בקרב המדינות.

"גם אני עומד כאן היום עם 6 מיליון קטגורים"

ארדן אמר בנאומו בפני העצרת: "ככל שמספר הניצולים פוחת, הדור הצעיר לומד ברשתות החברתיות לפקפק במציאות ולהאמין להונאה. ובעוד האינטרנט הופך לבית גידול של זיוף והונאה, פלטפורמות המדיה החברתית מתחמקות מאחריותן. למרות חשיבותן, הפלטפורמות הללו עושות מעט מאד כדי להילחם בתופעה החולה הזו. ובעוד החושך הזה גדל, הן מטילות האשמה למקום אחר: 'זו לא אחריות שלנו, אנחנו רק מספקות שירות', אנחנו שומעים ממנכ״לי ענקיות האינטרנט. אנחנו מכירים את המילים האלה. שמענו אותן בעבר. ככל שאתה מתחמק מאחריות, הרוע גדל; כשאין אחריות, הרוע מנצח. ענקיות המדיה החברתית כבר לא יכולות להישאר שאננות לשנאה המופצת בפלטפורמות שלהן!".
ארדן הוסיף: "נמצאים איתנו כאן היום אורחי כבוד - ניצולי השואה טובי, סמי, הילדה, נורברט ורינה. לכל אחד מהם יש סיפור מעורר השראה על הישרדות, על התמדה. סיפור מעורר השראה שמסביר כיצד, כנגד כל הסיכויים, הם כאן איתנו היום ויכולים לחלוק איתנו את הסיפור הזה. שורדים יקרים - אף אחד לא ימחק את הסיפור שלנו, אף אחד לא ימחק את העבר שלנו, אף אחד לא יעוות את ההיסטוריה שלנו. לעולם לא ניתן לזה לקרות. הרגע הזה הוא התחייבותנו אליכם שזוועות השואה לעולם לא יישכחו והעובדות לא יסולפו עוד. המוסד הזה נוסד בעקבות הפשע הגדול ביותר שאי פעם בוצע. הוא הושתת על האתוס של 'לעולם לא עוד', ועצם המהות שלו הייתה למנוע ממעשי זוועה כאלה לחזור על עצמם - נגדנו, היהודים - או נגד כל אדם אחר... ישראל, מדינת היהודים, גאה על כך שהובילה ויזמה החלטה כה מכרעת".
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן לאחר חתימת ההסכם
גלעד ארדן לאחר חתימת ההסכם
ארדן עם מזכ"ל האו"ם ושגרירת גרמניה לאו"ם לאחר העברת ההחלטה
"כשאדולף אייכמן, אדריכל "הפתרון הסופי", עמד למשפט בישראל, פתח היועץ המשפטי לממשלה את התביעה במילים המרגשות האלו: ׳במקום זה, בו אני עומד לפניכם - אין אני עומד יחידי; עִמדי ניצבים כאן בשעה זו שישה מיליון קטגורים. אך הם לא יוכלו לקום על רגליהם או לשלוח אצבע מאשימה.׳ גם אני עומד כאן היום עם שישה מיליון קטגורים. אך בעוד שהחלטה זו משמרת את זכרם של ששת מיליון קורבנות העבר, מטרתה היא להגן על אינספור קורבנות העתיד".
בעקבות ההחלטה נפגש ארדן עם מזכ״ל האום, יחד עם שגרירת גרמניה וניצולי השואה שהוזמנו לאו"ם ע״י השגריר. בפגישה הציג ארדן למזכ״ל את ההחלטה המלאה שאומצה והודה לו על מחויבותו למאבק באנטישמיות. ארדן אמר בפגישה כי "זהו יום היסטורי וההחלטה שעברה היום ביוזמתנו היא בעלת חשיבות אדירה. העובדה שהצטרפו אלינו מעל 100 מדינות שקבעו שיש להילחם במכחישי השואה ומעוותיה- תיתן לנו כלים ממשיים לפעול נגדם וגם לדרוש אחריות מחברות האינטרנט . אני מודה למזכ"ל האו"ם על מחויבותו למאבק באנטישמיות ולמלחמה בהכחשת השואה ומודה לשגרירת גרמניה שהצטרפה להובלת היוזמה שלנו וסייעה בהעברתה".
שר החוץ יאיר לפיד ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק פרסמו הצהרה משותפת לרגל אימוץ החלטת האו"ם: "אנו מודאגים מאד מהעלייה הדרמטית בגילויים של הכחשת השואה, עיוותה ורוויזיוניזם של השואה, כמו גם מהתופעה, לה אנו עדים לאחרונה, של השוואות הנעשות בין סוגיות הנתונות במחלוקת פוליטית לבין השואה. השוואות כאלה הנן סילוף ההיסטוריה, ואי-צדק כלפי הגברים, הנשים והילדים אשר זכויותיהם נגזלו, ואשר נרדפו ונרצחו. השוואות אלה הנן ביטוי של אנטישמיות. הן זורעות דעה קדומה ואיבה באופן שמאיים בסופו של דבר על החברה בה אנו חיים". לפיד גם בירך את ממשלת פולין, על רקע המשברים בעבר בין המדינות, על כך שתמכה בהחלטה ואמר כי "זה הדבר הנכון לעשות".
הרב ישראל מאיר לאו, ניצול שואה וממייסדי מצעד החיים, בירך גם הוא על ההחלטה. "הכחשת השואה היא הכחשת האמת, ובלעדי האמת אין בסיס לאומות המאוחדות״. יושב ראש מצעד החיים ד״ר שמואל רוזנמן מסר כי מדובר בהחלטה היסטורית וחשובה, במיוחד בעת הזו. רוזנמן הוסיף כי "העובדה שהשגריר ארדן, נכד לניצולי שואה, הוביל את ההחלטה, היא סימבולית והיא תרגש מאות אלפי ניצולי שואה שעוד חיים איתנו שכן משמעותה היא שהקהילה הבינלאומית מתחייבת שהאמת ההיסטורית תישמר".