שלושה נערים שצולמו בעירום במעיין ליד שכם על ידי שוטרים יפוצו כל אחד בסכום של עשרת אלפים שקלים, וישולמו להם הוצאות משפט על סך עשרת אלפים שקלים נוספים. כך פסק היום (שני) שופט בית משפט השלום בירושלים מרדכי בורשטין. בראש הכתבה: תיעוד של התקרית ממצלמות הגוף של השוטרים.
המקרה התרחש בקיץ 2018. שלושה נערים (אז בני 13-12) ירדו לטבול במעיין סמוך להתנחלות יצהר בשומרון, ובדרכם נתקלו בג'יפ של משמר הגבול שצפר לעברם. הנערים המשיכו בדרכם בריצה למעיין ונכנסו לחלק של המעיין המכוסה בצילייה אטומה, שם רצו לטבול בעירום ובאינטימיות. לפי פסק הדין, שני שוטרי מג"ב נכנסו למקום וצילמו במכשיר הטלפון האישי שלהם ובמצלמה המבצעית את הנערים כשהם עירומים לגמרי. הנערים ניסו להסתתר מעין המצלמה, נצמדו לקיר וביקשו מהשוטרים לצאת. השוטרים יצאו וחזרו תוך זמן קצר, כאשר הנערים לא הספיקו להתלבש, וצילמו את פלג הגוף העליון של הנערים פעם נוספת.
2 צפייה בגלריה
השוטרים תיעדו נערים בעירום במעיין בירושלים וייפצו אותם ב-40 אלף ש''ח
השוטרים תיעדו נערים בעירום במעיין בירושלים וייפצו אותם ב-40 אלף ש''ח
מתוך תיעוד התקרית במצלמות הגוף של השוטרים
2 צפייה בגלריה
השוטרים תיעדו נערים בעירום במעיין בירושלים וייפצו אותם ב-40 אלף ש''ח
השוטרים תיעדו נערים בעירום במעיין בירושלים וייפצו אותם ב-40 אלף ש''ח
תיעוד התקרית במצלמות גוף של השוטרים
לטענת המדינה, שנגדה הגישו הנערים את התביעה, הנערים שהו במקום תוך הפרת צו אלוף. מפקד הכוח דיווח על כך בטלפון לרכז המודיעין, והוא זה שהורה לצלם את הנערים. עוד נטען כי השוטרים הסיטו את הצילייה מבלי לדעת שהנערים שנמצאים מאחוריה עירומים.
בכתב התביעה נטענו עילות תביעה שונות, בהן הפצת תמונות, לשון הרע והטרדה מינית - אך בסיכומים הן נזנחו ועיקר התביעה הייתה בגין פגיעה בפרטיות והתרשלות. השופט בורשטין כותב בפסק הדין ביקורת קשה על התנהלות השוטרים, בעיקר לגבי העובדה שהשוטרים צילמו בשתי פעמים במהלך האירוע. "חרף העובדה שהשוטר היה מודע למצבם של הקטינים, למשך הזמן הנדרש על מנת להתלבש ולכך שהם לא לבושים, המשיך השוטר לעשות שימוש במצלמה המבצעית. למעשה לא הייתה כל נחיצות ודחיפות להיכנס בשנית למקום, ואף לא נשקפה כל סכנה המצדיקה כניסה דחופה ומידית למקום", כותב בורשטין. "לא הונחה תשתית ראייתית לעבר פלילי קודם של התובעים ואף לא מעשים פליליים קודמים מצידם. למעשה, לא ניתנה לקטינים האפשרות להתלבש ולא ניתנה להם התרעה על הכניסה הנוספת".
עו"ד מנשה יאדו מארגון "חוננו" שייצג את הנערים אמר בתגובה: "צילום בעירום מלא של שלושה ילדים בני כ-12 וחצי שנים עת טבלו במעיין-מקווה טהרה ביצהר - כך לא אמורה להיראות תמונת הפעילות המבצעית של משטרת ישראל ביהודה ושומרון. לא שמעתי גינויים לא מהמפכ"ל ולא מהשר לביטחון הפנים על ההתנהלות המבישה של השוטרים שלהם, לא ראינו גם לא כתבי אישום של מח"ש לא על הצילום בעירום מלא ולא על תיאום הגרסאות ושיבוש הליכי המשפט שביצעו השוטרים בחקירה, לא הוגש כתב אישום משמעתי ולא ננקטו סנקציות משמעתיות כלשהן. פרקליטות מחוז ירושלים גוננה על תיעוד הילדים בעירום עד שקיבלנו לאחר שלוש שנים של מאבק משפט פסק דין שסוף-סוף מגדיר מפורשות כי לא הייתה שום הצדקה לצילום הילדים הקטנים בעירום".