6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ומשפחתו
נפתלי בנט ומשפחתו
"אני לא ביבי ורעייתי היא לא שרה". הזוג נתניהו והזוג בנט
(צילום: אריאל זנדברג, תקשורת רוה"מ, רויטרס )
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הערב (ראשון) בפוסט ארוך בפייסבוק לתחקיר אודות הוצאות מעון ראש הממשלה שפרסמה אמש איילה חסון ברשת. "מנסים לצייר את כולם כמושחתים - אבל אני לא ביבי, רעייתי היא לא שרה, ילדיי אינם יאיר", אמר בנט בהתבטאות חסרת תקדים נגד קודמו.
בתחקיר שפורסם אמש, נזכיר, נטען כי ההוצאות עבור משפחת בנט בביתה ברעננה עומדות על 50 אלף שקלים בחודש, לא כולל הוצאות אבטחה ומשכורות עבור אב הבית ועובדים אחרים. בין היתר נטען כי מתוך ההוצאה החודשית הזו, 11,500 שקלים הולכים עבור הזמנות מזון בטייק-אוויי.
"מזה תקופה ארוכה יש מי שמקדם ספין 'מעון ראש הממשלה', שנועד להשחיר אותי ואת משפחתי. אם הייתי צופה תמים, שלא מכיר את העובדות, את הנהלים ואת העבר, ייתכן שגם אני הייתי משתכנע. לתעמולה יש כוח", כתב בנט. "אבל הסיפור הוא פשוט לא נכון, ולא הוגן. והוא מנוצל כדי לפגוע בי ובמשפחתי, וביכולת שלי להמשיך לנהל כאן את המדינה. אני אומר ליריביי: תתווכחו איתי עניינית. על המדיניות שלי, על הדרך בה נלחמתי בקורונה או בטרור. אני לא חושש מביקורת, אפילו מקשיב לה כשצריך. אבל הניחו לשקרים".
על הטענה כי הוא דאג להישאר ברעננה כדי לשפץ את ביתו הפרטי, כתב: "עם כניסתי לתפקיד, השב"כ ואנשי משרד ראש הממשלה הסבירו לי שבמעון הרשמי בבלפור נדרשות התאמות ביטחוניות דחופות, ושחילופי השלטון הן הזדמנות לעשות מה שהם מבקשים לעשות כבר שנים ארוכות. התבקשתי לדחות את כניסתי לבלפור עד לביצוע שיפוצים אלה. נעניתי לבקשה, כי את בלפור צריך לשפץ מטעמי ביטחון, ועד שישופץ אני צריך מקום לגור בו.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
"מנסים לצייר את כולם כמושחתים". בנט ונתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם, יואב דודקביץ')
"עמדו בפני המדינה שתי אופציות: לשכור מתחם מגורים בירושלים (בנוסף לרעננה ולבלפור, ובעלויות עתק) לכמה חודשים ולעשות בו את כל ההתאמות הנדרשות, או שאמשיך לגור ברעננה. בשל העובדה שמציאת והכשרת מתחם היא בעצמה ענין מורכב, יקר וארוך, הוחלט שאשאר ברעננה. זה לא אידיאלי. ראש הממשלה אכן צריך להתגורר בירושלים, אבל מדובר בסידור זמני עד להשלמת השיפוצים".
"עם זאת, בניגוד לקודמי, שהיו לו שני מעונות פעילים: בבלפור ובקיסריה, אני גר בבית אחד – רעננה", המשיך בנט. "להחזיק בית אחד לראש הממשלה, במקום שניים – חסכון ניכר למשלם המסים. זה לא מושלם, ואני מקווה לעבור לירושלים בירתנו בקרוב, אבל בהתחשב בנסיבות, הפעלנו שכל ישר".
על הטענה כי המדינה משפצת את ביתו הפרטי של בנט ב-50 מיליון שקלים ומשביחה אותו על חשבון משלם המסים הישראלי, כתב ראש הממשלה: "מדינת ישראל לא השקיעה שקל אחד בהשבחת הבית שלי, אף לא שקל. כל ההוצאות הן על אבטחת הבית שלי על פי דרישות השב"כ בלבד. מחסומים ברחוב, גדרות, שערים, ועוד. כאמור אין לי שום סמכות להתערב באמצעי האבטחה שלי, כפי שאינני קובע כמה מכוניות יש בשיירה שלי. השב"כ, ורק השב"כ, קובע. לא השבחת נכס ולא שיפוץ.
"אגב, הבית שלנו יפה כפי שהוא ואין לנו צורך בהשבחות. ואם יהיה צורך, נממן זאת בעצמנו, כמו כל בן אדם נורמלי. יש שינוי שכן בוצע בנכס עצמו: אחד החדרים בביתי הוסב לחדר עבודה עם מערכות תקשורת מוצפנת בעלות של 160 אלף שקל. זהו. לא שיפוצים, לא השבחת נכס - כלום. ראש ממשלה ישראלי הוא אישיות מאוימת מאוד, ולכן גם מאובטחת מאוד. אין ממקומי להתערב בשיקולי האבטחה של השב"כ".
באשר לטענה כי אבטחת הבית ברעננה גרמה לעוגמת נפש רבה לשכנים, כתב ראש הממשלה: "לצערי, זו טענה מדויקת. אני אומר זאת בכאב רב. השכנים שלי ודיירי השכונה אכן סובלים בגלל היקף האבטחה. שוחחתי עם מספר שכנים והם תארו לי את הקושי: הרחוב כבר לא נראה כמו רחוב, שגרת החיים נפגעה מאוד וכל מכונית תועה או אורח הם בבחינת חשודים. אנחנו מנסים להקל עליהם, ואמשיך לנסות".
לסיום התייחס בנט לאחת הטענות המרכזיות בתחקיר, ולפיה משפחתו "מתפרעת" בהוצאות מזון, טייק-אווי ובכלל בהוצאות. "אני יודע שרבים מרימים גבה מול הכתוביות על ההזמנות מטייק-אווי כזה או אחר, ולכן אסביר את העובדות", כתב בנט. "ראשית, המדינה דואגת להוצאות של ראש הממשלה ומשפחתו. זהו הכלל במדינת ישראל. כך היה עם כל ראשי הממשלה הקודמים. במקרה שלנו, דווקא בגלל שאני מתגורר בבית אחד, ובגלל שאנחנו לא מעסיקים אפילו מחצית מאנשי הצוות שהחזיקה משפחת נתניהו - ההוצאות דווקא פחתו משמעותית.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יוצא מביתו ליום העבודה הראשון כראש ממשלה
נפתלי בנט יוצא מביתו ליום העבודה הראשון כראש ממשלה
האבטחה סמוך לבית בנט ברעננה. מעון זמני
(צילום: יאיר שגיא)
"נכון, במקום להחזיק שתי מבשלות במשמרות, אנחנו מזמינים לעתים אוכל במשלוח. זה כנראה פחות בריא ואני מסכים שקל להוציא את זה מהקשר, אבל בסיכומו של דבר זה זול בהרבה. הנה המספרים, אני מבקש שתקראו אותם בסבלנות: בעוד שמשפחת נתניהו הוציאה 262,000 שקלים בחודש על קיסריה ובלפור, אנחנו, משפחת בנט, מוציאים שליש מזה - 87,700 שקלים. בעוד שההוצאות השנתיות של משפחת נתניהו בת 3-4 הנפשות היו 3,144,000 שקל בשנה, הרי שאצלנו, במשפחת בנט בת 6 הנפשות - ההוצאות הן כשליש מזה. אנו חוסכים כ-2 מיליון שקלים בשנה למדינת ישראל".
בנט הציג דוגמאות להבדל בין העלויות של משפחתו לזו של ראש הממשלה לשעבר. "עלויות הניקיון אצל משפחת נתניהו היו 865,000 ש"ח, אצלנו - 170,000 ש"ח. עלויות פרחים אצל משפחת נתניהו: 38,000 ש"ח, אצלנו – 0. (כשצריך פרחים, אני קונה מכיסי). עלויות מים שנתיות אצל משפחת נתניהו - 81,000 ש"ח, אצלנו 12,000. עלויות ניקיון ותחזוקה חודשיות: אצל נתניהו – 141,800, אצלנו – 15,000 ש"ח. עלות מזון כוללת (מבשלות פלוס הזמנות) לחודש אצל נתניהו – 37,000 ש"ח, אצלנו – 24,700. שלא יספרו לכם שהעלויות אצלנו זולות יותר מכיוון שאין אירוח רשמי. זהו שקר. הוצאות אירועי אירוח רשמי לא יוצאות מתקציב זה".
6 צפייה בגלריה
המצור הוסר מבלפור
המצור הוסר מבלפור
מעון ראש הממשלה בבלפור, שעובר שיפוץ. שב"כ: "הוא צריך שינויים משמעותיים"
בנט חתם את הפוסט בכך שטען כי תחקירים מסוג זה מנסים "לצייר את כולם כמושחתים". לדבריו, "אני לא ביבי, גילת היא לא שרה, ילדיי אינם יאיר. המספרים לפניכם, ההוצאות של בית ראש הממשלה פחתו באופן דרמטי בתקופתי. הניסיונות להציג אותי כנהנתן פשוט מצחיקים. אני כאן כדי לעבוד ולשרת את עם ישראל".
מוקדם יותר לשכת בנט פרסמה את ההוצאות המדויקות עבור הבית ברעננה עם השוואה לנתונים בתקופת נתניהו, ונטען כי בחישוב שנתי – מדובר בחיסכון של יותר משני מיליון שקלים. תגובת נתניהו לא איחרה לבוא, ומטעמו נמסר כי בניגוד לבנט רוב הוצאותיו על הזמנות טייק-אוויי היו דווקא לצורך אירוחים רשמיים, ונטען כי עלות ההזמנות שביצעה משפחת נתניהו היא עשירית מזו של משפחת בנט.
מהליכוד נמסר בתגובה לפוסט של בנט: הליכוד: "כשהממשלה שלו קורסת – בנט יורד מהפסים ותוקף בשקרים ובהשמצות את רעייתו וילדיו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. כראש ממשלה, גם כשהיה נתון למסע רדיפה והשמצות אכזרי נגדו ונגד משפחתו במשך למעלה מ-20 שנה, נתניהו לא הוציא תגובה כזו שמסיתה נגד ילדיו או רעייתו של יריב פוליטי.
"בנט ירד לשפל המדרגה. הוא איבד את העשתונות בגלל תחקיר אחד של עיתונאית שעשתה את עבודתה נאמנה וביקרה את הממשלה. כנראה שהוא התרגל רק לתקשורת מלטפת. שום פוסט שקרי ובכייני לא יסביר מדוע בנט החליט לבזבז 50 מיליון שקלים מכיסם של אזרחי ישראל על שיפוץ ביתו הפרטי ברעננה – ללא אישור ובניגוד לחוק.
"יואיל בנט לפתוח את ביתו לציבור כדי שכולם יוכלו לראות את היקף השיפוצים, עבודת הנגרות, המרתף החדש, הפרקטים, המסכים ועוד – דבר שמשפחת נתניהו מעולם לא עשתה בביתה הפרטי".
עוד קודם לכן טענו בליכוד: "בנט משפץ את ביתו הפרטי ברעננה על חשבון הציבור בסכום אסטרונומי של 50 מיליון שקלים, ללא אישור ובניגוד לחוק. החוק קובע שהמעון הרשמי של ראש הממשלה יהיה בירושלים ולא ברעננה. בניגוד למעון הרשמי בירושלים, המעון הפרטי של בנט לא משמש לאירוחים רשמיים כלשהם - כך שכל ההוצאות על מזון הן רק לענייניו האישיים.
"כזכור, נפתחה חקירה מופרכת על טייק-אוויי למעון בבלפור בסך של 175,000 שקלים לחמש וחצי שנים. השופט קבע שהרוב הגדול של סכום זה הוצא על אירוחים רשמיים. כלומר, בניגוד להודעת בנט, הוצאות הטייק-אוויי הפרטיות של משפחת נתניהו לא עלו על 1,300 שקלים בחודש – עשירית מההוצאות על טייק-אוויי של משפחת בנט. כמובן שבנט, שעיכב במכוון את שיפוץ המעון הרשמי בבלפור, לא יועמד לדין על הבזבוז שלו והתקשורת תמשיך לאתרג אותו במקום לבצע את מלאכתה ולבקר את השלטון".
יש להדגיש כי בניגוד לטענות הליכוד, עלות שיפוץ הבית ברעננה לא עומדת על 50 מיליון שקלים, אלא על 15-13 מיליון שקלים, וממילא לא מדובר בשיפוץ הבית הפרטי עצמו, אלא שיפוץ שנוגע לאבטחה ולאמצעי תקשורת. הליכוד טוען גם שהמדינה השקיעה אפס שקלים בשיפוץ ביתו של נתניהו, וגם טענה זו לא נכונה. לפי פרסומים שונים, שלא הוכחשו, משרד רה"מ בתקופת נתניהו השקיע מיליוני שקלים בשיפוץ ביתו הפרטי בקיסריה, ובתיקונים שדרשה משפחת נתניהו כמו בבריכה ובתריסים.
המעון הרשמי בבלפור, נזכיר, עומד נטוש מאז חודש יולי, אז פינה אותו נתניהו. מאז חלפו תשעה חודשים, אך השיפוצים במקום שכבר אושרו בעלות של כ-35 מליון בכלל לא החלו - ותקועים בשלב התכנוני. התירוץ הרשמי הוא שהליכי התכנון ועבודת השיפוצים תקועים בגלל עיצומים במשרד הביטחון, אך מבקריו של בנט טוענים כי הסיבה לכך היא שהוא כלל לא מעוניין לעבור למעון הרשמי.