שבעה חודשים לאחר ההכרזה על אישור הפונדקאות לזוגות גברים וגברים יחידניים, ל-ynet נודע כי תהליך הפונדקאות הראשון בארץ לזוג גברים יצא לדרך. בתחילת החודש שעבר הוחזר ביחידת ה-IVF באסותא ראשון לציון עובר לרחמה של האישה הראשונה שתהיה פונדקאית עבור זוג גברים, בשנות השלושים לחייהם ממרכז הארץ, ומבדיקות ראשוניות מסתמן שההחזרה עברה בהצלחה.
מי שביצע את ההחזרה היה ד"ר איתי בר חוה. "אחרי הרבה מאוד ציפיות, תוכניות והכנות, סוף סוף עשינו את ההחזרה ראשונה לפונדקאית לזוג גברים במדינת ישראל, כאשר עד היום הם נאלצו לעשות זאת במדינות אחרות", אמר הרופא. "מדובר על תהליך מאוד יקר שאילץ אותם להיות רחוקים מביתם ולהתמודד עם מערכת רפואה אחרת, ובזכות השינוי ניתן לעשות זאת בישראל. עשיתי את ההחזרה שלשמחתי עברה בהצלחה ואנחנו מצפים להחזרות הבאות גם לזוגות גברים וגם לגברים יחידנים".
1 צפייה בגלריה
אילוס אישה בטן היריון
אילוס אישה בטן היריון
(צילום: shutterstock)
בר חוה הוסיף כי "כרגע ההליך פתוח כמעט לכולם. להערכתי זוגות וגברים רבים יעדיפו לעבור את התהליך בישראל. זה מאוד קשה לעבור את התהליך הזה במדינה אחרת, במערכת בריאות אחרת. זה יהיה המיינסטרים, אך מנגד אני צופה שכן יהיה מחסור של פונדקאיות בישראל בגלל שמדובר על מדינה קטנה. גם היום רשימת ההמתנה היא ארוכה ואולי בזכות המודעות תהיינה יותר נשים שמעוניינות לעזור לאחרים".
בחודש ינואר האחרון הכריז שר הבריאות על מהפכת הפונדקאות ההיסטורית, עם פרסום חוזר המנכ"ל החדש שמעגן את פסיקת בג"ץ ומתיר את הפונדקאות לזוגות ולגברים יחידנים. "אנחנו שמים סוף לעוול ולאפליה", אמר הורוביץ. לכל אחד יש זכות להורות - וזה כולל סטרייטים, גברים יחידנים וזוגות חד-מיניים. הרחבנו את הפרשנות ואני שמח לעדכן שגם טרנסג'נדרים יוכלו לגשת לפונדקאות".
מאז אישרה הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים של משרד הבריאות לעשרות זוגות וגברים יחידניים להתחיל בתהליך בישראל. "מדובר בבשורה חשובה, אנו גאים להיות שותפים להובלת תהליך שבו מתאפשר גם לזוגות חד-מיניים להביא ילדים לעולם, ולהסתייע בטכנולוגיה מתקדמת בתחום", ציין ד"ר יוסי חסון מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא ראשון לציון, שבו התקיימה החזרת העוברים.
הורוביץ מסר בתגובה להתקדמות בהליך הפונדקאות בישראל: "יותר מעשור נאבקנו על השיוויון בפונדקאות. השנה, סוף סוף יש מהפכה במשרד הבריאות בזכויות להט"ב. אני מתרגש לראות את ההיסטוריה מול העיניים. יש עוד עשרות זוגות הומואים וגברים יחידנים שכבר נמצאים בשלבים שונים של פונדקאות בישראל. משרד הבריאות התגייס לעניין באופן מלא, ונותן מענה מקצועי מכבד ושיוויוני. לא משנה אם אתה סטרייט או להט"ב, גבר או אישה, זוג או יחיד - אצלנו משפחה היא משפחה".
בתוך כך, יש לציין כי על אף ביצוע ההליך, מערכת הבריאות הישראלית עדיין אינה ערוכה באופן מלא ליישום הנחיות מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש וחוזר המנכ"ל שגיבש בנושא, והמועמדים החדשים לפונדקאות מצאו את עצמם מתמודדים עם מציאות מפלה שאינה שוויונית, בין היתר במימון קופות החולים ומתן טופס 17 לגברים מהקהילה הגאה, כמו גם בשימוש בעוברים מוקפאים מחו"ל.
עודד פרידעודד פרידיובל וייצן
"מדובר בעוד אבן דרך משמעותית, ומשמח לראות שהמאבק הצליח ושגם זוגות גאים ויחידים יכולים להקים משפחה בעזרת פונדקאית בישראל" מסר עודד פריד, מומחה לקידום מדיניות ציבורית וממובילי המאבק לתיקון חוק הפונדקאות בישראל. "עם זאת, גם לאחר פרסום חוזר המנכ"ל ההיסטורי, עדיין קיימים מכשולים בירוקרטיים רבים העומדים בפני מי שמעוניינים בתהליך פונדקאות בישראל, וכולי תקווה ששר הבריאות ישלים את המלאכה בהקדם".