השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) שוללת כל אפשרות לחיבור קואליציוני עם הרשימה המשותפת, אבל לא פוסלת שיתוף פעולה עמה בכנסת. "לא נשב איתם באותם קואליציה", אמרה הבוקר (ראשון) השרה כהן בריאיון באולפן ynet. עם זאת, כהן הוסיפה: "במידת הצורך עם תמימות דעים וזהות אינטרסים, אנחנו יכולים לתאם הצבעות ספציפיות. מי שאפשר ללמוד ממנו את השיטה הזו הוא בנימין נתניהו".
נכון לעכשיו, הסקרים לקראת בחירות 2022 מראים כי לראש הממשלה יאיר לפיד אין שום אפשרות להקים ממשלה עם חברי הקואליציה הנוכחית. בליכוד ממנפים את הנתונים ופעם אחר פעם טוענים כי ללפיד מתכנן להקים ממשלה "עם האחים המוסלמים (רע"מ)" ו"עם הרשימה המשותפת".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  איימן עודה
יאיר לפיד  איימן עודה
ראש הממשלה לפיד ויו"ר הרשימה המשותפת ח"כ עודה
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
השרה כהן ממפלגתו של לפיד אמרה הבוקר: "המשותפת מאוד הקצינה. אם תעקבו אחרי האמירות של החברים בה, הם מאוד הקצינו. הקו שלנו בנושא המשותפת לא השתנה, אנחנו מאוד יציבים. בהצבעות ספציפיות האם יהיו תיאומים עם חברי המשותפת כפי שהיה בעבר בכל ממשלות ישראל? זה בהחלט יתאפשר. בואו לא נהיה צבועים. הציר של ביבי-טיבי היה החזק ביותר בקואליציה האחרונה".
יש לכם הזדמנות להשאיר את לפיד בלשכת ראש הממשלה בזכות אצבעותיהם של טיבי ועודה. אתם לא תהיו מוכנים? "ישיבה בקואליציה לא רלוונטית לא מבחינתנו ולא מבחינתם".
גם לגבי ישיבה עם יו"ר האופוזיציה נתניהו השמיעה השרה כהן קו תקיף. "אנחנו מעוניינים בממשלה רחבה, לא נוכל לשבת עם נתניהו בכל קונסטלציה שהיא. בתרחיש היפותטי, שהליכוד בוחר להיפרד ממנהיגו נתניהו, אז יש על מה לדבר. אבל אנחנו לא רואים את התרחיש הזה מול עינינו".
בכל תרחיש, המספרים של לפיד לא מתכנסים לראשות ממשלה. "אנחנו יוצאים למערכת בחירות ותפקידנו לשכנע בצדקת דרכנו. בסוף זה שני מנדטים שצריכים להזיז מצד לצד, זה כל הסיפור כדי לשנות את המציאות. ראינו את הקואליציה שהתכנסה עכשיו למרות שכולם חשבו שזה לא אפשרי. אני מקווה מאוד שאחרי הבחירות האלה נבוא עם עמדת כוח אפילו יותר גדולה ונוכל להקים ממשלה".
4 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
יו"ר יהדות התורה ח"כ גפני. "ישיבה עם חרדים תהיה תחת קווי היסוד שלנו"
(צילום: יואב דודקביץ' )
אבל אין לכם את בנט. "אבל הקולות שלו נשארו בתוך אותו גוש, אז זה אפשרי. בעולם מושלם הייתי שמחה לראות ביום מן הימים גם את החרדים. לא היה אויב גדול יותר מנתניהו לציבור החרדי. הוא היה שר האוצר שסבסד את קצבאות הילדים בצורה מסיבית וסלחו לו. ישיבה עם חרדים תהיה תחת קווי היסוד שלנו".
זה נשמע כמו מדע בדיוני שהם יהיו בממשלה תחת לפיד. "הבעיה היא שהיום החרדים כורכים את עתידם עם נתניהו, ולכן אין על מה לדבר כי לא נשב עם נתניהו בשום קונסטלציה".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ. "החרדים כרגע לא הולכים לבד"
(צילום: דנה קופל)
אולי תצטרכו לוותר לגנץ. "גם בתרחיש הזה מדובר על ישיבה עם הליכוד ונתניהו. החרדים כרגע לא הולכים לבד, אם הם יחליטו ללכת לבד - סל שלם של אפשרויות ייפתח".
האם כדי למנוע בחירות נוספות תסכימו לתת לגנץ את ראשות הממשלה? "בקואליציה הנוכחית המספרים כן מתכנסים בלי החרדים ואנו לא שוללים את החרדים. מבחינה כלכלית-חברתית 10% מהאוכלוסייה עם בעיות קשות מאוד, ומטרתנו לקדם תעסוקה והשכלה ואם לא נטפל בפלח הזה באוכלוסייה עתיד ישראל לא יהיה טוב. לכן, מכל הסיבות בעולם אני בעד שותפות עם החרדים, אבל לא במחיר של ישיבה עם נתניהו".
4 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה כהן באולפן ynet. "אני בעד שותפות עם החרדים"
(צילום: יריב כץ )
לא הגיע הזמן להניח בצד את "רק לא ביבי"? "הייתי במקום שלך לפני שנתיים. 'די לחרמות', 'חייבים לאחד את העם', 'יש לנו משבר'. נכנסנו וראינו מול העיניים שלנו בן אדם שלא אכפת לו כלום. עוצר תקציב מדינה, עוצר מינויים, עוצר את המדינה כולה, פוגע באזרחי ישראל לטובת המשפט שלו. זה תיאור עובדתי של מציאות, אין שום טעם להיכנס שוב לאותו בור ללא תחתית".
השרה כהן ציינה כי ייתכנו עוד איחודים לפני הבחירות, וציינה לטובה את האיחוד בין גנץ לסער. על ההתייחסות הצוננת במפלגת העבודה כלפי לפיד, אמרה כהן: "אני חושבת שדווקא אנשים מגוש המרכז-שמאל אמורים לשמוח שיש ראש ממשלה כמו לפיד, בוודאי כשיודעים מה האלטרנטיבות".