8 צפייה בגלריה
השלט החדש שהוצב בכביש 171
השלט החדש שהוצב בכביש 171
"הנסיעה אסורה": השלט החדש שהוצב בכביש 171
(צילום: שרון פישר)
מטיילים, מורי דרך ותיירנים מותחים ביקורת על ההחלטה לסגור את כביש 171 שמוביל לאתרי טיול פופולריים בנגב. ביום שישי פורסם ב-ynet כי מטיילים שנסעו בכביש שמוביל לבורות לוץ, הר רמון, נחל ניצנה ואתרים נוספים הופתעו לגלות שלט חדש ולפיו "הכביש מסוכן והנסיעה אסורה פרט לרכב צה"ל ומערכת הביטחון". "היו עוד כמה פתרונות ביניים אפשריים, ולא היה צריך מיד להורות על סגירה", אמר אייל אלכסנדר מורה דרך ויזם תיירות ממצפה רמון שבמסגרת עבודתו נוסע על כביש 171. "היה אפשר, למשל, להגביל את התנועה בכביש ואולי גם לתת איזושהי הנחיה בטיחותית בתחילת הנסיעה ולהבהיר למי שנוסע את אחריותו".
ראש המועצה האזורית רמת נגב ערן דורון אמר בשיחה עם ynet ביום שישי כי הוא זה שהחליט על הסגירה. "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות", אמר דורון שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה. "ברמת הנגב יש כ-250 קילומטרים של כבישים ללא אבא. כבר הרבה שנים שאנחנו פונים שוב ושוב למשרד התחבורה בבקשה להעביר את הכבישים הללו, שבדרך כלל משמשים בעיקר את צה"ל ומלבדם רק מטיילים, לאחריות 'נתיבי ישראל' או משרד הביטחון. רשות מקומית כמוני לא אמורה לטפל בכבישים האלה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "בשנת 2013, לאחר עבודת מטה ארוכה של משרד התחבורה ביחד עם משרד האוצר, העביר המשרד לאחריות נתיבי ישראל יותר מ-1,600 ק"מ כבישים, שעד אותו מועד היו באחריות רשויות מקומיות. מכיוון שעלויות האחזקה של כבישים במימון המדינה מגיעה לכ-1.5 מיליארד שקלים בשנה, נקבעו קריטריונים ברורים לחלוקת האחריות, כדי לוודא שהתקציב מוקצה ומנוצל באופן מיטבי. דרך מס' 171, לא נכללת בקריטריונים של תחזוקה על ידי חברת נתיבי ישראל, מכיוון שהיא אינה דרך גישה יחידה ליישוב, התנועה בה דלילה, והיא מיועדת בעיקרה לצרכים צבאיים ולצרכי תיירות. בשל כך, תחזוקת הדרך לא מתוקצבת על ידי משרד התחבורה, והיא מוטלת, בדומה לדרכים אחרות שאינן עומדות בקריטריונים, על הרשות המקומית, גורמי הביטחון, או משרד התיירות".
וכך, כשהרשויות השונות מעבירות את האחריות מיד ליד, נבחר לבסוף הפתרון הקל – סגירת הכביש. "שיפוץ הכביש גם ייקח הרבה זמן, וגם לא יגרום לכך שיסעו בו בצורה בטוחה יותר, אלא ההפך", העריך אלכנסדר מורה הדרך. "אם יהפכו אותו לכביש רגיל ורחב, זה יעודד אנשים לנסוע שם מהר – ואז הם עלולים לדרוס בעלי חיים, ויש בכביש הזה המון בעלי חיים. יצא לי לראות שם לא מעט פראים, צבאים ויעלים, ואפילו ראם. מה שנדרש זה לדרוש ממשתמשי הכביש להתאים את מהירות הנסיעה לדרך, ולדעתי זה כבר קרה. מטיילים, תיירנים ומדריכי ג'יפים ידעו להתנהג בכביש הזה בצורה נאותה, ואני חושב ששלט אחד מתאים היה פותר את הבעיה.
"לי אישית יוצא להוציא לשם לא פעם קבוצות במסגרת נסיעות להר כרכום יחד עם משאית טיולית שהנסיעה שלה איטית ומבוקרת, ומאוד מצער אותי שעכשיו הנסיעות הללו לא יתאפשרו כי זה היה אפיק פרנסה טוב וחשוב, וגם פתח אפשרויות להגיע לעוד מקומות שכמעט ולא מגיעים אליהם. אני מקווה שהמועצה האזורית רמת הנגב ומשרד התחבורה יצליחו להגיע לפתרון".
8 צפייה בגלריה
תמרור "אין כניסה" בנסיעה ישר בכביש 171, ליד הפנייה שמאלה לבה"ד 1
תמרור "אין כניסה" בנסיעה ישר בכביש 171, ליד הפנייה שמאלה לבה"ד 1
תמרור "אין כניסה" בנסיעה ישר בכביש 171, ליד הפנייה שמאלה לבה"ד 1
(צילום: שרון פישר)
אילן גנור, מטייל שפרסם פוסט בפייסבוק נגד סגירת הכביש, מתח גם הוא ביקורת על ההתנהלות ומציע רעיונות להתמודדות טובה יותר עם הבעיה: "הצבת שלט שאומר שאין כניסה, כאשר ההסבר לזה הוא שהדרך משובשת עם בורות, אינה סיבה מספקת לסגירת הכביש ובמקרה כזה יש להציב תמרור 'דרך משובשת', 'תמרור האט', 'תמרור הגבלת מהירות', אפשר גם להציב שלט שייכתב בו 'כביש מסוכן, הנסיעה באחריות הנהגים בלבד', אז הייתי מבין שבאמת דואגים לאזרחים שנוסעים בכביש הזה. שללו מאתנו האזרחים את חופש התנועה והגישה למקומות שחשובים לנו, איפה הזכויות שלנו? סגירת כביש הוא צעד קיצוני ויש לסגור כביש רק במקרים חריגים ולדעתי כאן זה לא המקרה".
לטענת גנור, פרנסת תושבי מצפה רמון תיפגע כי מטיילים רבים לא יוכלו להגיע אל היישוב דרך הכביש ולכן יוותרו על הביקור. גנור שלח לראש המועצה האזורית רמת נגב מייל ובו קרא לו לפתוח מחדש את הכביש. "יש פעולות ביניים שיש לעשות לפני סגירת כביש", כתב גנור, "הזכות שלנו והצורך שלנו להשתמש בכביש הזה, שהוא היחיד באזור, למול כמה מפגעים בכביש שאינם מהווים סכנת נפשות. (נסעתי שם לפני כמה חודשים), אינה מצדיקה את סגירת הכביש. להזכירך, ישנם שבילים רבים בשטחי הארץ שמותרים לנסיעה, שהם דרכים במצב ממש משובש עם בורות, וחריצים עמוקים לפעמים במצב של סכנת נפשות ולא סוגרים אותם.
"נראה, לכאורה, שיש כאן מאבק שלך על חשבוננו האזרחים לתיקון הכביש וזו לא הדרך. תגיש עתירה לבית המשפט שיורה למי מהגורמים להקצות תקציבים לתיקון ושיפור הכביש לפני שאתה סוגר את הכביש. אני מבקש ממך לשקול מחדש את עניין סגירת הכביש ולפתוח אותו כבר עכשיו לפני החגים".
8 צפייה בגלריה
בור חמת
בור חמת
בור חמת שכדי להגיע אליו צריך לנסוע בכביש
(צילום: גלעד כרמלי)
8 צפייה בגלריה
הנוף בהר רמון
הנוף בהר רמון
הנוף בהר רמון שבאזור
(צילום: גלעד כרמלי)
8 צפייה בגלריה
שקדיות הרמון בנחל אליאב
שקדיות הרמון בנחל אליאב
שקדיות הרמון בנחל אליאב שהגישה אליו היא דרך הכביש
(צילום: גלעד כרמלי)

"משרד התחבורה בעצם מפקיר אותנו"

ראש המועצה המקומית מצפה רמון רוני מרום אמר בשיחה עם ynet כי "היות ולא מדובר בהצבת מחסום פיזי ומכיוון שאני מניח שלא תבוצע אכיפה, לא רואה עם זה בעיה. אני חושב שזו החלטה נכונה של ערן דורון כאמצעי להפעלת לחץ על משרד התחבורה ומשרד הביטחון בכדי לקחת אחריות על הכביש הזה. מקווה שהמהלך הזה יישא פרי".
הסופר והכורם צור שיזף, שעבר להתגורר בכרם שיזף שעל כביש 171 במסגרת המיזם החקלאי-תיירותי "שפת מדבר", התייחס גם הוא לנושא ואמר כי הכביש שנסגר הוא "כביש הגישה היחידי לכרם, וכך גם שאר הכרמים והחוות על הכביש. הרעיון להקריב אותנו לפני החגים, שאצל רבים מאיתנו היא תקופה חשובה וקריטית מבחינה כלכלית, הוא לא מהמוצלחים. אם כי צריך לזכור שמשרד התחבורה בעצם מפקיר אותנו כי כביש 171 משרת בעיקר את תנועת הצבא - כלומר משרד הביטחון - ומטיילים בדרכם לאתרים שונים שהגישה אליהם רק דרך הכביש. ב-2012 תיקנה מועצת רמת נגב בור שנפער בכביש (בולען) למרות שהכביש אינו באחריותה. לפני שנתיים רשות ניקוז ים המלח עשתה דבר דומה. כל אלו טלאים ופרטאצ' ישראלי. משרד התחבורה ומשרד הביטחון צריכים לקחת אחריות על הכביש ולטפל בו. אין בו שילוט, שוליים, קיווקוו וכל מה שעושה כביש לבטיחותי".
8 צפייה בגלריה
אחד מבורות המים בבורות לוץ אחרי חורף גשום במיוחד
אחד מבורות המים בבורות לוץ אחרי חורף גשום במיוחד
אחד מבורות המים בבורות לוץ אחרי חורף גשום במיוחד
(צילום: גלעד כרמלי)
מולי, מטייל ששוחח עם ynet, סיפר כי תכנן לנסוע בסוף השבוע הקרוב לקמפינג בחניון הלילה בבורות לוץ יחד עם בת זוגו, אך הדיווחים על הצבת השלט גרמו לו לשקול בתחילה לבחור יעד אחר. "דיברתי עם המוקד של רשות הטבע והגנים, והם טוענים שמבחינתם המקום פתוח, והכביש לא באחריותם", סיפר. "הם אמרו לי שהם לא יודעים למה ראש המועצה סגר את הכביש, ושמבחינתם זה כמו מצב שיש פקק בדרך לאתר תיירות שהוא פתוח, וצריך לברר מול המועצה".
לדבריו, הוא כנראה ייסע בכל זאת לבורות לוץ על אף השלט החדש: "הכביש לא השתנה, וברור לי שהשלט הוצב שם מתוך החלטה אישית של ראש מועצה שמעוניין לייצר רעש לפני החגים באופן מכוון על מנת להסיר את האחריות לטיפול בכביש ממנו בכוח. זה בטח לא בגלל שהכביש הפך לאחרונה למסוכן יותר או פחות".
מרשות הטבע והגנים, נזכיר, נמסר ביום שישי כי "מדובר בכביש המשמש מטיילים רבים ולעיתים דרך הגישה היחידה אל אתרי הטיול שלהם. נושא הכבישים ללא אבא שתחזוקתם אינה מתוקצבת על ידי המדינה ומוטלת על המועצה האזורית ללא יכולת להעמיד את המשאבים הנדרשים הוא מצב שחייב להשתנות, על מנת לאפשר נסיעה בטוחה בכבישים אלו".

"את נתיבי איילון לא סגרו בגלל הבולען"

מדריך הטיולים נעם שלו ממצפה רמון, המוכר גם כ"איש העקרבים", אמר ל-ynet: "עבור מטיילים שבאים להר הנגב, לסגור את הכביש שמוביל לגבול זה לקצץ חתיכה חשובה מסל האפשרויות באזור מצפה רמון. עבור מי שמגיע עם הרכב המשפחתי ולא עם ג'יפ, הכביש הזה פותח 33 ק"מ של אפשרויות לבקר באתרים ולהגיע לתחילת מסלולים שמעשירים מאוד את ההיצע המקומי.
"הנה הבולען באיילון, יש בעיה? מתקנים כמה שיותר מהר. לא סוגרים עם שלט וזהו, אין כדור, אין משחק. מה זה, למה עושים ממני עבריין? איך אקח סיורים לפסגת הרמון, לראש אלות, לקו ה-K, למקטעים ממסלול סובב מכתש רמון – אני אהיה מכוסה ביטוחית? יחפשו אותי לתת דו"ח? איך אני אמור לעבור את החגים עכשיו? לחתוך סיורים ולבטל הזמנות כי יש שלט?".
8 צפייה בגלריה
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען שנפתח בכביש איילון - מיהרו לתקן כדי שהכביש יהיה סגור כמה שפחות
(צילום: נדב אבס)
שלו סיכום ואמר: "מה אני כבר מבקש, שיתחזקו קצת אספלט כמו במדינה מתוקנת, זה התפקיד שלכם, אני מדריך משפחות, אתם מתחזקים תשתיות, בואו לא נתחלף".