הפקת לקחים, דאגה לעתיד, ניהול סיכונים, צעדי מניעה – ופעולת הצלה תוך גילוי תושיה וקור רוח. זה איננו תקציר של מבצע צבאי אלא סיפורה של אישה שצפתה את העתיד והודות לכך הצילה את חיי בעלה.
לאורי פלס בן ה־47 מגבעתיים יש היסטוריה משפחתית של אירועי לב. אשתו ליאת החליטה לקנות לו בעקבות כך ליום ההולדת מתנה מאוד לא שגרתית: דפיברילטור ביתי. מדובר במכשיר חשמלי שבכוחו להציל חיים במקרים של התקפי לב, דום לב וכדומה.
קראו עוד:
השבוע יצא אורי באחד הערבים לשחק כדורסל עם חברים. סמוך לשעה 11 בלילה התפזרה החבורה ואורי חש לפתע ברע. "הרגשתי אחרי המשחק תשוש במיוחד, ולנוכח ההיסטוריה המשפחתית התלבטתי אם לנסוע לאיכילוב. בדיעבד, היום אני יודע שבאותם רגעים הייתי כבר באירוע לב". בסופו של דבר החליט לחזור הביתה, וכשהגיע חש שהוא ממש על סף קריסה. "הערתי את ליאת ואמרתי לה - אני צריך שתטפלי בי. נשכבתי על הספה בסלון, הרגשתי שאני עומד לאבד את ההכרה והחלטנו להזמין אמבולנס".
2 צפייה בגלריה
קנתה לו דפיברילטור  והצילה את חייו. אורי וליאת פלס
קנתה לו דפיברילטור  והצילה את חייו. אורי וליאת פלס
"הערתי את ליאת ואמרתי לה - אני צריך שתטפלי בי". אורי וליאת פלס
(צילום: טל שחר)
בשלב זה תפסה ליאת את הפיקוד. היא הזעיקה עזרה רפואית ובמקביל שלפה את הדפיברילטור בסיוע בנם, והשניים נכנסו לפעולה משולבת. "הם עבדו לפי ההוראות ועשו לי החייאה באמצעות המכשיר, תוך כדי שהיא בטלפון מול מוקד מד"א".
פרופ' שחם: "אנחנו רואים כל יום את ההבדל בין כאלו שבאו לאחר טיפול ראשוני של דפיברילטור ובין כאלו שלא, לא רק מבחינת סיכויי ההישרדות אלא גם מבחינת הסיבוכים לאחר מכן"
פעולת ההצלה המהירה הניבה תוצאות: "תוך זמן קצר התעוררתי והתאוששתי", מספר אורי, שהועבר לאחר מכן לבדיקה בבית חולים. "הרופאים אמרו לי שבלי הדפיברילטור או שהייתי מת או שהייתי נשאר עם נזק מוחי בלתי הפיך. ניצלתי בזכות זמן התגובה הקצר, והרופאים אמרו שהלב והמוח שלי מתפקדים כרגיל. אני מרגיש שמח ובר מזל והייתי רוצה שאנשים יידעו שהדבר הזה מציל חיים ושיידעו שזה קיים".

"זה סיפור מופלא"

אורי טופל באיכילוב על ידי פרופ' קובי שחם, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב במערך הקרדיולוגי. "זה סיפור מופלא", אמר הרופא הבכיר. "מהידע שלנו, כל דקה שעוברת מאז דום הלב ללא טיפול על ידי הדפיברילטור - מורידה את הסיכוי להישרדות בעשרה אחוזים. במקרה זה, אם לא היה הדפיברילטור הביתי, היו חולפות כמה דקות יקרות עד שהיה שימוש על ידי צוות חירום".
2 צפייה בגלריה
דפיברילטור מכשיר החייאה
דפיברילטור מכשיר החייאה
כל דקה שעוברת מאז דום הלב ללא טיפול על ידי הדפיברילטור - מורידה את הסיכוי להישרדות בעשרה אחוזים
(צילום: shutterstock)
הוא הסביר כיצד פועל המכשיר: "במצב של דום לב הדפיברילטור מעביר שוק חשמלי שגורם למעין ריסטרט של הלב, וגורם לו לעבוד מחדש בצורה סדירה. אנחנו רואים כל יום את ההבדל בין כאלו שבאו לאחר טיפול ראשוני של דפיברילטור ובין כאלו שלא, לא רק מבחינת סיכויי ההישרדות אלא גם מבחינת הסיבוכים לאחר מכן".