בחודש אוקטובר נמדד גירעון תקציבי של כ-3.1 מיליארד שקלים, והעודף התקציבי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים קטן ל-0.5% מהתוצר (כ-8 מיליארד שקלים). כך עולה מנתונים שפרסם היום (חמישי) החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג. לפי האוצר, הסיבה לירידה בעודף התקציבי השנתי נובעת גם מדחיית גביית מיסים המוערכת בכ-8.2 מיליארד שקל מספטמבר 2021 לאוקטובר 2021 בשל החגים.
העודף המצטבר מתחילת השנה ירד לסכום של 30.1 מיליארד שקל - עדיין חסר תקדים שכן מקום המדינה לא היה מעולם מצב שבו אחרי עשרה חודשים יש בתקציב המדינה עודף כספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
מראשית השנה היו כבר שישה חודשים עם עודף תקציבי, תופעה שלא אירעה עד לשנת 2022. יחד עם זאת, יש להזכיר כי מדובר בעודפים בהכנסות לשנה הנוכחית, אך למדינת ישראל יש חוב של יותר מטריליון שקל עליו היא משלמת מעל 40 מיליארד שקל בתשלומי ריבית בכל שנה שרק הולכים וצומחים.

מראשית השנה הסתכמו כבר הכנסות המדינה ב-393 מיליארד שקל, לעומת 336 מיליארד שקלים בשנת 2021, כאשר בראשית אותה שנה היה עדיין הסגר השלישי שנבע מהתפשטות נגיף הקורונה. זהו גידול משמעותי ביותר של 16.9% בגביית הכנסות המדינה בתקופה הזאת השנה.
עוד מתברר כי באוקטובר נרשמה הוצאה בסכום של 5.1 מיליארד שקל בגין הסדר קרנות הפנסיה הוותיקות. ההסדר חוקק עוד בשנת 2003, כאשר בנימין נתניהו היה שר האוצר, במסגרת התוכנית להבראת קרנות הפנסיה הוותיקות הגירעוניות וזאת לצורך איזון אקטוארי.
מהנתונים עולה עוד כי סך הוצאות הממשלה באוקטובר הגיע ל-41.5 מיליארד שקל. הכנסות הממשלה הסתכמו באוקטובר ב-38.3 מיליארד שקל. ההכנסות ממסים הסתכמו ב-33.1 מיליארד שקל, מתוכן 19.4 מיליארד ממיסים ישירים (מס הכנסה ונדל"ן) ו-13 מיליארד שקל ממיסים עקיפים (מע"מ, מכס, מיסי קניה). מאגרות הסתכמה ההכנסה ב-0.6 מיליארד שקל ומהכנסות אחרות הגיעו עוד 5.3 מיליארד שקל לקופת המדינה.
הוצאות הממשלה מתחילת שנת 2022 הגיעו ל-363.2 מיליארד שקל, מתוכם 6.4 מיליארד שקל נבעו מהוצאות בגין תוכנית הסיוע הכלכלי להתמודדות עם משבר הקורונה. בנטרול הוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי מדובר בגידול של 6.2% - המשך מגמה של גידול בחודשים האחרונים. יצוין כי הביצוע המצטבר של תוכנית הסיוע הכלכלי בגין משבר הקורונה הגיע ל-178.8 מיליארד שקל.