זה לא היה הלילה שלו ציפו הרפובליקנים, ובראשם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: במקום "גל אדום" כפי שקיוו, וכפי שלא מעט סקרים חזו שיתממש, מועמדים רבים שאותם קידם הנשיא לשעבר לא הצליחו לגבור על יריביהם במרוצים לקונגרס, והדמוקרטים מקווים כעת כי יצליחו לשמור על השליטה בסנאט, בעוד בבית הנבחרים הרפובליקנים בדרך להשיג רוב דחוק בלבד. אבל רפובליקני אחד שיכול לצאת מרוצה מהלילה הלא-מאוד מוצלח של המפלגה הוא מושל פלורידה רון דסנטיס, שלא רק זכה בכהונה שנייה בתפקיד ברוב עצום, אלא כעת גם גוברים הקולות הקוראים להפוך אותו למועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2024, ולמנוע בכך מטראמפ קאמבק עתידי.
9 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דה סנטיס חוגג זכייה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
מושל פלורידה רון דה סנטיס חוגג זכייה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
דסנטיס חוגג ניצחון הלילה בטמפה, עם בתו הקטנה. "שכתבנו את המפה הפוליטית בפלורידה"
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
אירוע ניצחון של מושל פלורידה רון דה סנטיס ב טמפה שזכה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
אירוע ניצחון של מושל פלורידה רון דה סנטיס ב טמפה שזכה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דה סנטיס חוגג זכייה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
מושל פלורידה רון דה סנטיס חוגג זכייה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
(צילום: AFP )
לפי ספירת כ-99% מהקולות בפלורידה, דסנטיס ניצח את הדמוקרט צ'ארלי כריסט במרוץ לתפקיד המושל עם 59.4% מהקולות, לעומת 40% שקיבל יריבו, כשההבדל במספר הקולות בפועל עומד על כ-1.5 מיליון. מדובר בפער עצום עבור מדינה שנחשבה לפני שנים אחדות למתנדנדת וכעת הופכת ליותר ויותר "אדומה", כלומר כזו שתומכת בעיקר ברפובליקנים. עדות לכך היא העובדה שבבחירות הקודמות לתפקיד מושל פלורידה, שבהן נבחר לראשונה לתפקיד, ניצח דסנטיס את יריבו בפער של 0.4% בלבד. "בזכות התמיכה העצומה של תושבי פלורידה לא רק שזכינו בבחירות, אלא גם שִכתבנו את המפה הפוליטית", אמר הלילה דסנטיס בנאום הניצחון שלו בטמפה. דסנטיס התייחס בכך לניצחונו במחוז מיאמי-דייד, מעוז דמוקרטי שבמשך 20 שנה לא ניצח בו מועמד רפובליקני בבחירות לתפקיד המושל.
דסנטיס בן ה-44 נחשב לכוכב עולה במפלגה הרפובליקנית, במיוחד במחנה האולטרה-שמרני שלה, זה שרבים בו תומכים גם בטראמפ. להכרה נרחבת בארה"ב זכה תחילה כאשר בשיא משבר הקורונה הוא נלחם בהגבלות המחמירות שניסו להטיל אז על תושבי ארצו, ובשנים האחרונות הוא ממצב עצמו כנושא הדגל השמרני ופעל להגביל את זכויות הלהט"ב בפלורידה. הוא גם חתם על חוק שאוסר לבצע הפלות מהשבוע ה-15 להיריון, ובניסיון נוסף לזכות בתמיכת המחנה האולטרה-שמרני הוא שלח השנה מהגרים לא-חוקיים במטוס אל יישוב עשיר במסצ'וסטס, מעוז דמוקרטי. מדובר היה בתעלול יח"צני בעיקרו שנועד להפנות תשומת הלב להסתננות דרך הגבול עם מקסיקו, והוא גרר תביעות נגד דסנטיס על רקע הטענה שאותם מהגרים נוצלו והוטעו על ידי אנשיו.

מהפך בסוכנויות ההימורים: דסנטיס מוביל על טראמפ

בנאום הניצחון שלו שב דסנטיס לתקוף בחריפות את השמאל. "בחרנו בחופש. בחרנו לאכוף חוק וסדר, להגן על זכויות ההורים. בחרנו לכבד את משלמי המיסים שלנו ולדחות את אידיאולוגיית ה-woke", אמר, תוך שהוא משתמש בכינוי הגנאי ששמרנים נוהגים להדביק למי שנחשבים פרוגרסיביים קיצוניים ושדוגלים בתקינות פוליטית מופרזת. "לעולם, לעולם לא ניכנע לאספסוף ה-woke. פלורידה היא המקום שבו ה-woke הולך למות", הוסיף.
9 צפייה בגלריה
אירוע ניצחון של מושל פלורידה רון דה סנטיס שזכה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
אירוע ניצחון של מושל פלורידה רון דה סנטיס שזכה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
יקיר המחנה האולטרה-שמרני. הגביל זכויות להט"ב, שלח מהגרים במטוס
(צילום: AFP)

דסנטיס טרם הכריז רשמית על כוונתו להתמודד על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ב-2024, אבל רבים מעריכים כי בכוונתו לעשות כן, והוא הקפיד לשמור על האפשרות הזו פתוחה כשסירב להתחייב להשלים את כל ארבע שנות כהונתו השנייה כמושל. פרשנים בארה"ב העריכו היום, בעקבות התוצאות המאכזבות של הרפובליקנים, כי כעת גברו סיכוייו של דסנטיס להפוך למועמד הרפובליקני לנשיאות, בעוד סיכוייו של טראמפ לזכות במועמדות הזו פוחתים. גם בכמה מסוכניות ההימורים חל מהפך, וכעת דסנטיס מוביל על טראמפ בהערכת המהמרים באשר לזהות הנשיא הבא של ארה"ב, כאשר הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן ניצב במקום השלישי בלבד.
הסיבה לשינוי הזה, כך לפי הפרשנים, היא העובדה שטראמפ הפך במו ידיו את בחירות האמצע למבחן כוח עבורו, כאשר קידם באופן אישי עשרות מועמדים רפובליקנים. רבים מהם כלל לא היו נבחרים כמועמדים לולא תמך בהם בפריימריז של המפלגה. בסך הכול הביע טראמפ תמיכה בכ-300 מועמדים בבחירות האמצע, רבים מהם כאלו שקידמו את תיאוריות הקונספירציה שלו בדבר זיופים בבחירות שבהן הפסיד לביידן ב-2020, ולא מעט מהם הפסידו כעת במרוצים שהיו חשובים להשגת רוב רפובליקני נוח בבית הנבחרים ומהפך בסנאט. טראמפ אמנם טען הלילה ברשת החברתית שהקים כי מדובר היה ב"ערב נהדר", אבל עדות הפוכה לכך הגיעה בדיווח בסוכנות הידיעות AP: טראמפ, כך דווח, בחר הלילה שלא לשאת נאום ניצחון חגיגי באירוע הצפייה בתוצאות שכינס באחוזת מאר א-לאגו בפלורידה, אירוע שאליו זימן תומכים נאמנים וגם עיתונאים.

טראמפ רוצה רק קרדיט, לא אשמה

כמו דסנטיס, גם טראמפ טרם הכריז רשמית על מועמדותו לנשיאות, אבל בחודשים האחרונים הוא פיזר כמה וכמה רמזים עבים על כוונתו לעשות כן, ורק שלשום הכריז שבכוונתו לספק "הצהרה גדולה" ביום שלישי בשבוע הבא. אבל במפלגה הרפובליקנית גוברות כאמור הקריאות להימנע מבחירה בו כמועמד לנשיאות ב-2024, ויש בה מי שמזכיר כי טראמפ הוביל את המפלגה לתבוסות גם כשהיה נשיא. טראמפ היה הנשיא הראשון זה עשרות שנים שבתקופת כהונה בודדת הביא לאיבוד השליטה של מפלגתו בכל מוקדי הכוח בוושינגטון: בבית הנבחרים (ב-2018) ובסנאט ובבית הלבן (ב-2020).
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. איים לחשוף "דברים לא מחמיאים" על דסנטיס
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
לקראת התנגשות? תומכי טראמפ עם שלטים בעד ריצה שלו ב-2024 – באירוע הניצחון של דסנטיס
(צילום: AFP)

במאמר דעה שפורסם הבוקר באתר החדשות השמרני "וושינגטון אקזמינר", תחת הכותרת "בחירה בטראמפ על פני דסנטיס ב-2024 היא התאבדות פוליטית", כתב הפרשן זכארי פריה: "הדרך קדימה עבור הרפובליקנים ברורה להפליא. בצלו של טראמפ, הרפובליקנים נכשלו במרוצי מפתח והגל האדום בבית הנבחרים הפך לבליטה אדומה. טראמפ הוא לוזר, וזה נהיה ברור בחירות אחרי בחירות. דסנטיס, מנגד, חיזק לא רק את מעמדו אלא גם את המעמד של המפלגה הרפובליקנית בפלורידה".
טראמפ, כך נראה, הכין עצמו לאפשרות שליל הבחירות לא יהיה מוצלח במיוחד, ובריאיון שהעניק לאתר NewsNation לפני סגירת הקלפיות הלילה הוא השיב כאשר נשאל אם ייקח קרדיט על ניצחונם של מאות המועמדים הרפובליקנים שבהם תמך: "אני חושב שאם הם ינצחו, אני צריך לקבל את כל הקרדיט. אם הם יפסידו, אני לא צריך להיות מואשם בכלל, אוקיי. אבל כנראה ההפך יקרה. בדרך כלל מה שקורה הוא שאם הם יצליחו אני לא אקבל שום קרדיט, ואם הם לא יצליחו, יאשימו אותי בהכול. אז אני מוכן לכל דבר, אבל אנחנו נגן על עצמנו".
בהצהרות ובנאומים של הנשיא לשעבר ניכר כי הוא רואה בדסנטיס איום גובר על מעמדו במפלגה הרפובליקנית. שלשום, בריאיון ל"פוקס ניוז", הוא הזהיר את דסנטיס מריצה עתידית לבית הלבן: "הוא עלול לפגוע בעצמו. אני באמת חושב שהוא עלול לפגוע בעצמו קשות", אמר. טראמפ טען גם כי ה"בייס" של המפלגה לא יהיה מרוצה ממהלך שכזה, שלדבריו יהיה טעות שתפגע גם במפלגה עצמה. לפי "ניו יורק טיימס", בשיחה עם עיתונאים במטוסו הפרטי, בלילה שבין שני לשלישי, שיגר טראמפ איום מובהק הרבה יותר, ואמר כי אם דסנטיס יכריז על מועמדות לנשיאות הוא יחשוף עליו דברים שלא יהיו "מחמיאים" עבורו. כמו שהוא נוהג לעשות כלפי מי שהוא רואה בו יריב, טראמפ הדביק לדסנטיס באחת העצרות הפוליטיות שערך לאחרונה כינוי גנאי חדש: Ron DeSanctimonious, משחק מילים עם שם משפחתו של המושל והמילה באנגלית שמשמעותה "מתחסד" או "צדקני".