שתף קטע נבחר

"חוק טיבי" זכה לרוב בכנסת

החוק, אותו העלה חבר הכנסת ישראל כץ מהליכוד, קורא לאסור על אדם או רשימה "התומכים בארגוני טרור" להיבחר לכנסת. בכנסת שוב פרצה מהומה סביב דברי טיבי: "אתם עלוקות", קרא ח"כ כץ לעבר הח"כים הערבים

הכנסת המשיכה לסעור אתמול (יום ד') בעקבות דבריו של ח"כ אחמד טיבי אמש כנגד הרמטכ"ל, שאול מופז. יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב בוים, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להעמיד את טיבי לדין, לאחר שכינה את הרמטכ"ל "פאשיסט" והאשים אותו באחריות לרצח ילדים ואזרחים. פרקליטת המדינה עדנה ארבל ביקשה להעביר לידיה את הקלטת עם דבריו של טיבי, כדי לבדוק אם יש בהם עברה על החוק.
שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, התבטא בחריפות נגד דבריו של טיבי: "אל לרוצחים לקרוא רוצח. אחמד טיבי הוא חכם קטן שהוא מתקיף איש במדים שאינו יכול לענות לו. שיתקוף אותי או את ראש הממשלה ונענה לו. ובכלל, אחמד טיבי וחבריו לא היו מעיזים בחיים לדבר כפי שדיברו בשום מדינה ערבית, אפילו לא בפלסטין". שר הביטחון אמר דברים אלה בפגישה שקיים עם תלמידי מכללת אהלו בקצרים.
בכנסת שוב פרצה אתמול מהומה בין ח"כים ערבים ליהודים, הפעם בעקבות הצעת חוק שנויה במחלוקת של ח"כ ישראל כץ מהליכוד, שזוכה לכינוי הציני "חוק טיבי": הצעתו של כץ קוראת למנוע מרשימת מועמדים או מועמד להשתתף בבחירות לכנסת - אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או המועמד בחמש השנים שקדמו להגשת הרשימה, במפורש או במשתמע, תמיכה בארגוני טרור והזדהות עם מדינת אויב.
ח"כ כץ, שנימק מעל דוכן הנואמים את הצעתו, התייחס ישירות לדברי טיבי נגד הרמטכ"ל: "יש תנזים בשטחים ויש תנזים פוליטי כאן בכנסת, וראינו אותו אתמול. ח"כ טיבי וחבריו הם כמו עלוקות שיושבות על עורקי הדמוקרטיה. למי שתומך בחיזבאללה כמו טאלב א-סאנע, אין מקום בכנסת. למי שתומך בסורים כמו דהאמשה אין מקום בכנסת. למי שתומך בתנזים כמו מחמיד אין מקום בכנסת, ולמי שקורא לרמטכ"ל רוצח כמו טיבי אין מקום בכנסת".
הח"כים הערבים הזדעקו: "היית בריון ונשארת בריון" צעק ח"כ עיסאם מחול לעבר כץ. "הצעת החוק האומללה הזו היא שיא חדש שרושמת הכנסת בגזענות ורדיפה פוליטית של ח"כים בשל דיעותיהם" אמר א-סאנע.
יו"ר מרצ, ח"כ יוסי שריד, שהתנגד לחוק, אמר: "כמה מחברי הכנסת הערבים מסבים נזק קשה בנושא השלום עם הפלסטינים ומשחקים בהתלהמותם לידי הימין הקיצוני. הנזק העיקרי הוא בהרס התקוה אצל רבים וטובים, שרואים עצמם חלק ממחנה השלום הישראלי. עם זאת, אין להסכים להצעות חוק שנועדו להכשיר את הקרקע לקראת סילוקם של חברי הכנסת הערבים מן הכנסת".
שר המשפטים מאיר שטרית שהשיב בשם הממשלה, אמר כי הממשלה אינה מתנגדת לחוק ובכך חרץ את גורלו. החוק עבר בקריאה טרומית ברוב של 40 תומכים לעומת 19 מתנגדים, ושני נמנעים.
אבל הכנסת לא נרגעה: יו"ר סיעת שינוי, ח"כ מודי זנדברג, קרא לחברי הכנסת לנהוג בח"כ טיבי כמו שנהגו חברי הכנסת בכהנא בשעתו - לצאת מאולם המליאה בכל פעם שטיבי עולה על דוכן הנואמים.
ח"כ מיכאל קליינר ביקש מקצין הכנסת לבטל את האבטחה שהוצמדה לח"כ טיבי לאחר נאומו. אתמול דאג קצין הכנסת להצמיד שני מאבטחים לטיבי מאחר והוא התלונן שבעקבות נאומו קיבל איומים רבים על חייו. "ההחלטה לאבטח את טיבי באמצעות שומרי ראש מבזה את הכנסת ואת שלטון החוק. מה מזכה את טיבי בפריבילגיה המיוחדת הזו, שבימים טרופים אלו של חוסר בטחון אישי לא זוכה לה אף אזרח אחר?" כתב קליינר, שהאשים את טיבי בפרובוקציה שמטרתה הגברת האיומים על חייו כדי שיראה גיבור בעיני "אותם מבני עמו החותרים תחת אושיות המדינה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלי תיבון
ח"כ אחמד טיבי. תקף את מופז
צילום: גלי תיבון
ח"כ בוים. להעמיד לדין
אתר הכנסת
ישראל כץ. הצעת החוק עוררה סערה
אתר הכנסת
מומלצים