שתף קטע נבחר

קטיה ויינטראוב הובאה למנוחות

פלסטינים ירו לעבר שתי מכוניות בהן נסעו שתי נשים ליד היישוב גנים שבשומרון. אקטרינה (קטיה) ויינטראוב מגנים נהרגה. בנה בן הארבע, אוריאל, שהיה באוטו - לא נפגע. חברתה שנסעה לפניה נפצעה באורח בינוני. נגמ"ש צה"ל שהוצב בצומת עד לפני כעשרה ימים הוסר במסגרת הבנות דו"ח טנט. תושבי גנים זועמים, ורבים מהם כבר רוצים לעזוב. בנה של הפצועה בפיגוע: "אנחנו לא נישאר שם אפילו יום נוסף, ברגע שנמצא מקום אחר אנחנו יוצאים מיד"

אקטרינה (קטיה) ויינטראוב, בת 27 מגנים, שנהרגה אתמול (ה') בפיגוע ירי בכביש עוקף ג'נין שבשומרון, תובא למנוחות ביום שישי בשעה 14:00 בבית העלמין בעפולה. כמה מהמשתתפים בהלוויה צעקו לעבר השר שמואל אביטל שהשתתף בלוויה וקטעו את דבריו.
ויינטראוב וחברתה להתנחלות, יהודית אליהו, נסעו במכוניות שלהן בזו אחר זו - כאשר בצומת עוקף ג'נין נפתחה לעברן אש. 14 קליעים נמצאו לאחר מכן במקום. עד לפני כ-10 ימים היה בצומת נגמ"ש של צה"ל וקוביות בטון - אך הם פונו בעקבות התחלת היישום של דו"ח טנט והסרת הכתר שהוטל על ג'נין.
רופא וחובשים צבאיים טיפלו בשתיים בשטח. ויינטראוב, שנפצעה באורח קשה מאוד, נפטרה כעבור דקות מפצעיה. בנה הקטן שהיה אתה באוטו, אוריאל בן הארבע, לא נפגע. בעלה של הנרצחת, אלכס, מירר בבכי ואמר כי הוא עדיין לא מצליח להבין את מה שקרה.
אליהו, בת 49, נפגעה באורח בינוני ברגליה ופונתה על ידי אנשי מגן דוד אדום לבית החולים "העמק" בעפולה.
יאיר בן גד, תושב האזור, סיפר ל-ynet כי "שתי הנשים נסעו בשיירה, כמו שביקשו מאתנו בצבא, כל אחת במכונית שלה. על שתי המכוניות נפתחה אש והן נפגעו". לטענת בן גד, לכוחות הביטחון לקח זמן רב להגיע למקום הפיגוע והוא התקשה להשיג אותם בקשר. את הטיפול הראשון לפצועות העניק אמבולנס של הצלב האדום הפלסטיני. "הפצועה צעקה לי בקשר 'ירו עלי, ירו עלי'. ניסיתי להחזיק אותה בהכרה והיא שאלה 'איפה מד"א והצבא?'". מהצבא נמסר בתגובה לטענות כי החיילים הגיעו למקום תוך דקות אחדות וכי יתכן שבמערכת הקשר של רכזי הביטחון היתה תקלה.

משפחת ההרוגה: "היא היתה אדם יוצא דופן"

אמה של הנרצחת, לודמילה, אמרה ל-ynet כי היא שוחחה עם בתה זמן קצר לפני שנרצחה: "קטיה היתה אדם יוצא דופן שכל יום חיה כאילו היה זה יומה האחרון. היא ניסתה להשיג עוד ועוד, היא היתה מאוד אמביציוזית. היא עשתה בחיים שלה מה שהרבה אנשים עושים במהלך חיים כפולים. אי אפשר להגדיר עד כמה שהיא היתה אדם שעזר לכולם". לודמילה סיפרה עוד כי בתה מיהרה, ולכן לא חיכתה לליווי המאובטח של צה"ל ונסעה יחד עם הפצועה בפיגוע.
אחותה של הנרצחת, ילנה, אמרה כי בנה של קטיה דיבר אתה מהפלאפון שבאוטו ואמר לה "את יודעת, ירו באמא והיא מתה". דודתה של קטיה, אמה וילצקי, סיפרה כי קטיה ביקרה אצלה לפני כשבועיים: "שאלתי אותה כמה זמן הם מתכוונים עוד להישאר בגנים. אנחנו נורא חששנו לחייהם, היא אמרה לי שהם יישארו שם עד שתסיים ללמוד לתואר שני בכלכלה, ואז ינסו לעבור לגור בתוך הארץ". וילצקי סיפרה, כי קטיה קיבלה רשיון נהיגה רק לפני כמה חודשים, וכי היא התוודתה באוזניה כי היא חוששת לנסוע בדרך לגנים. "היא אמרה לי שזה לא פשוט לנסוע שם, לצאת ולהיכנס מהיישוב ושהיא חוששת כשהיא נוסעת עם הילד".
קטיה ומשפחתה עלו לארץ לפני 11 שנה. לפני שעברו לגנים הם גרו בקרית שמונה, אבל עזבו, בין השאר, בגלל חשש מקטישויות. היא למדה באקדמיה למוסיקה, ואחר כך התחילה לעבוד בבנק. לאחרונה היא מונתה לראש צוות יועצים כלכליים בחברת 'פורום השקעות'.

"לפנות את היישוב"

היישוב גנים הוא התנחלות מבודדת באזור ג'נין. גרות בו כמה עשרות משפחות, כמו גם ביישוב הסמוך כדים. שני היישובים נחשבו בעבר כמועמדים לפינוי, במקרה של הסכם עם הפלסטינים. "כלום פה לא משתנה", אמר ל-ynet תושב המקום יאיר, "טובחים בנו כמו בברווזים. רצינו לקבל איכות חיים ותראו מה קיבלנו".
בנה של הפצועה בפיגוע, יניב, סיפר ל-ynet כי הוא, אשתו וילדו בן השנה - החלו כבר לחפש אחר דירה במקום אחר. "אנחנו לא נישאר שם אפילו יום נוסף, ברגע שנמצא מקום אחר אנחנו יוצאים מיד".
לפני חצי שנה ירו מחבלים על יניב והוא לא נפגע. "אשתי הסכימה להישאר שם עוד בגללי, אבל עכשיו אין שום סיכוי שלא נעזוב. אני לא יודע אם זה פחדנות או ייאוש, אבל הרבה זוגות עוזבים את היישוב. זה לא יהיה קל, אבל יש לי חברים טובים שעוזרים לנו והם מחפשים עבורנו דירה כבר עכשיו". הוא מוסיף כי אמו יהודית מתעקשת להישאר בגנים גם כעת. "ניסינו לשכנע אותה לצאת", הוא אומר "אבל אין שום סיכוי, היא מתעקשת להישאר".
"אנחנו חיים בחשש כבר הרבה זמן, מאז שהצבא עזב את האזור", הוסיף יו"ר המזכירות היישוב גנים אריה אכדרי. "מעכשיו אנחנו נמנע מהפלסטינים לנסוע בכביש העוקף. לא נאפשר למצב הזה להימשך".
סוזי סבטליט, שחיה בגנים כבר 17 שנה, אומרת כי המצב בו חיים תושבי גנים כיום "הוא הסיוט הכי גדול שיכול להיות לבנאדם". לדבריה: "משתמשים בנו כבמטרה פוליטית. ראש הממשלה אומר שהוא נותן לנו ביטחון, אבל זה הכל דיבורים. הוא נותן לנו רק ביטחון בתקשורת. כבר חודשיים שאני לא יוצאת מהבית חוץ מכשאני נוסעת לעבודה. אני מרגישה כמו בגטו ורשה, ואפילו יותר גרוע מזה. בגטו היהודים יכלו להגיב כשתקפו אותם, פה אנחנו אפילו לא יכולים לעשות את זה".
תושבת אחרת אמרה כי: "אנחנו מטרה טובה לפלסטינים. מאז שפתחו את הכבישים, אף אחד לא מאבטח את הצומת, קל מאוד לירות עלינו ולהסתלק משם והחיים שלנו הם גיהנום מתמשך".

תגובות בישראל

שר הביטחון בנימין (פואד) בן אליעזר אמר בתגובה לפיגוע, כי אין זו "הפעם הראשונה שהפלסטינים לא מבינים נכון את האיפוק שלנו". בן אליעזר אמר כי אם ימשכו פעולות הטרור והאימה, ואם לא יהיה שקט, תשוחרר הנצרה ו"חייהם הקשים של הפלסטינים, יהיו עוד יותר בלתי נסבלים, והגיהנום יגיע לביתם".
בתגובה לפיגוע, המועצה האזורית שומרון החליטה להשבית ביום ראשון את כל יישובי המועצה, ולקיים הפגנת ענק מול משרדי הממשלה בירושלים. ההפגנה תתקיים בשעה 10:30 בבוקר, וצפויים להגיע אליה אלפי אנשים.

תגובות הפלסטינים

שר ברשות הפלסטינית אמר ל-ynet כי אירוע הירי "מזיק לפלסטינים", ולדבריו "הוא גורם לזעם בקרב ההנהגה הפלסטינית בשטחים". עם זאת, השר הוסיף כי "מעשי המתנחלים אינם מאפשרים לפלסטינים שיקול דעת".
ארגון "גדודי אל אקצה", המזוהה עם תנועת הפתח, הודיע כי הוא עומד מאחורי הפיגוע. לאחר הפיגוע הפיצה התנועה כרוז בו קראה להמשיך להכות בחיילי צה"ל ובמתנחלים.
מקורות פלסטינים מסרו כי ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, הורה לכוחות הבטחון הפלסטינים לפתוח בחקירה מאומצת, ולהביא למעצרו או מעצרם של מבצעי הפיגוע.

בכתיבת הידיעה השתתפו עלי ואקד, ענת רואה ועתי"ם

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רפרודוקציה יריב כץ, ידיעות אחרונות
ההרוגה, קטיה ויינטראוב
צילום רפרודוקציה יריב כץ, ידיעות אחרונות
צילום ערוץ 1
הפצועה בפיגוע
צילום ערוץ 1
מומלצים