שתף קטע נבחר

"שאגת אריה" הוקמה מחוץ למעשיהו

מאות מתומכי דרעי הקימו התנחלות מאולתרת מחוץ לכותלי בית הכלא, ולדבריהם היא אף תהפוך לישיבה על שמו, במשך השנתיים הבאות. הפעילים זועמים על ההחלטה להעביר את דרעי למעשיהו, בניגוד לבקשתו לרצות את עונשו בכלא חרמון

רק כמה עשרות מתומכיו של אריה דרעי נותרו הבוקר (יום ב') ב"היאחזות" המאולתרת שהוקמה אמש מחוץ לכלא מעשיהו. המשטרה נמנעת מלהפריע לפעילי ש"ס.
הלילה הקימו אנשי ש"ס בחורשה הסמוכה לשערי הכלא בית כנסת מאולתר שבו נשא הרב אורי זוהר דרשות. הפעילים אף הביאו למקום שולחנות, ספות וגנרטורים. המתכנסים החליטו להכריז על המקום כעל ישיבה חדשה, שתיקרא "שאגת אריה", ותתנהל במשך השנתיים הקרובות מחוץ לכותלי הכלא, עד לשיחרורו של דרעי.
מארגני השטח של ש"ס אירגנו אספקת מזון סדירה. גם חברי הכנסת של ש"ס הפגינו נוכחות באירוע. דרי "ההיאחזות" התפללו במהלך הלילה ואף תקעו בשופר. רמקולים השמיעו כל העת את קולות ההתרמות מ"ערוצי הקודש" של התנועה, שערכו מגבית למען "הישיבה החדשה".
במשך הלילה התנהלו דיונים מאולתרים בין דתיים לחילונים, בין תומכי ש"ס לבין הסוהרים שיצאו מן הכלא. אחד מתומכי ש"ס התריס לעבר אחד השוטרים: "אתם יודעים שהוא יושב כאן על כלום!". השוטר לא ענה, ומיהר להמשיך בדרכו. המשטרה לא התערבה בנעשה, ונמנעה מלהפריע לאנשי ש"ס שהתכנסו בחורשה.

ההחלטה: מעשיהו

בעקבות החלטת שירות בתי הסוהר, להעביר את דרעי למעשיהו, התחדדה נימת האיומים מצידם של חלק מתומכי דרעי.
"היום כבר אין דרעי שירגיע אותנו", הם אומרים, ומאיימים לנקוט באלימות. בקרב תומכי דרעי קיים זעם רב, בעקבות דחיית בקשתו לרצות את העונש שהוטל עליו בכלא חרמון. "גם כשהוא בתוך הכלא", אמר אחד ממקורביו, "ממשיכה האליטה האשכנזית הזאת לרדוף אותו". עורך הדין נבות תל צור אמר למקורבי דרעי: "רימו אותנו, הכל היה תרגיל".
קודם לכן הבהירה אמש (יום א') נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר אורית אדטו, כי אחד הלקחים ששירות בתי הסוהר הפיק מפרשת נמרודי וההטבות שקיבל, היה הקמת ועדה שתטפל בעניינו של אריה דרעי. הוועדה החליטה לדחות את בקשתו של דרעי לשהות בכלא חרמון, אך לטענת אדטו לא משום שמנהל כלא חרמון הוא קרוב משפחתו של אלי ישי.
"הוועדה החליטה שכלא מעשיהו מתאים יותר לדרעי" אומרת אדטו. "יש בו אגף תורני ובאגף הזה כללי משמעת ברורים. הוא יכול לבחור אם לעבוד, או לעסוק בלימוד תורה. יש אוכל בהכשר בד"צ, והוא רשאי ללבוש בגדים אזרחיים. הוא זכאי לביקור של חצי שעה אחת לשבוע של שלושה מבוגרים וילדים, אישי ציבור יורשו לבקר רק באישור השר לבטחון פנים".
אדטו ציינה כי דרעי לא קיבל את החלטת הוועדה לשכנו בכלא מעשייהו בהבנה, אך סירבה לפרט את תוכן תגובתו המדוייקת.
דרעי איחר בשעתיים להתייצבות בבית המעצר ניצן, אך אדטו לא נתנה תשובה ברורה מה תעשה נציבות שירות בתי הסוהר בנושא. לשאלת כתבים הודתה אדטו כי יש בין הסוהרים כאלה המעריצים את דרעי, אך הוסיפה "זה טבעי, זה התפקיד שלנו הוא לדאוג שזה לא יגלוש והם יתנהגו לפי אמות המידה הראויות".
עיתונאים שהבחינו כי יפה דרעי, רעייתו של אריה דרעי, נכנסה לבית הכלא בניגוד להוראות שאלו מדוע התאפשר לה לעשות כך, ואדטו השיבה כי דרעי הניקה את בתה התינוקת ושירות בתי הסוהר החליט להעניק לה את הפרטיות הראויה לכך.

נאום הפרידה

יותר מעשרת אלפים בני אדם השתתפו בעצרת לדרעי מחוץ לשערי כלא איילון, עליה ניצחו "המפיק" אורי זוהר ו"זמר הבית" בני אלבז. גדולי הרבנים באו להיפרד מדרעי, ובהם חברי מועצת חכמי התורה, הבאבה ברוך ואף הרב מנחם פורוש.
דרעי נשא נאום פרידה רגשני: "קשה לעצור את הדמעות כשמלווים את הבנות הקטנות, את הבת שהולכת לכיתה א', פעם ראשונה. והיא תחזור הביתה למציאות אחרת. קשה. קשה להיפרד מכם", אמר דרעי.
"בלב שמח אני מעיד עלי שמיים וארץ, שאני נכנס עוד מעט בין החומות הללו בלב שמח", המשיך, "יעיד עלי בורא עולם. בלב שמח, ראשית בגלל שאני מקבל באהבה את גזירתו של הקב"ה... כל ילד יהודי שייכנס בזכותכם לחינוך תורני, ויזעק 'שמע ישראל' בפעם הראשונה בחייו, כל אחד מכם שיאמץ משפחה יהודית רחוקה ובזכותכם המשפחה הזו תלמד מה זה שבת, מה זה נרות שבת, מה זה קבלת שבת וגם היא תזעק את הזעקה 'שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד'. כל השמע ישראל הללו מכל קבצי הארץ, מדימונה ומקרית שמונה, מבת ים ומתל אביב, מאילת, מכל רחבי הארץ. כל אותם ילדים קטנים, כל אותם תינוקות של הקדוש ברוך הוא, כל אותם האחים היקרים שלנו שיבואו בבוקר כשהם קמים ויגידו 'שמע ישראל' ובלילה כשהם הולכים לישון יגידו 'שמע ישראל' בלחש. הזעקה הזו, תאמינו לי אחי ורעי, תפרוץ את חומות הכלא. תפיל את הסורגים. אני אשמע את קול הזעקה הזו של ה'שמע ישראל', של כל המוני הילדים, בזכותכם. שום חומות. שום סורגים לא יפרידו בינינו. אני יודע שקשה לכם. אני יודע שהדמעה בעיניים נעצרת בגואה. גם לי קשה. אבל הכאב שלנו, אחי ורעי, את הכאב נרגע ונתנחם כשנפעל למען קירוב לבבות של עם ישראל. כל ילד יהודי חדש, כל ילדה יהודיה שייכנסו לחינוך תורני - בזה הכאב שלנו ננוחם. לכן אחי ורעי, ונשים צדקניות, אנחנו לא נפרדים, חלילה וחס. אנחנו ביחד כאיש אחד בלב אחד. הלב שלי איתכם והלב שלכם איתי ביחד. וביחד בעזרת השם נמשיך את המהפכה הזו".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:גלי תיבון
דרעי יוצא מביתו הבוקר
צילום:גלי תיבון
צילום: איי אף פי
התומכים מלווים את מכוניתו של דרעי
צילום: איי אף פי
צילום: איי אף פי
תומך ש"ס מכה עיתונאי
צילום: איי אף פי
צילום: איי פי
דרעי נכנס בשערי הכלא
צילום: איי פי
צילום:גלי תיבון
אחד מהתומכים בדרך לכלא
צילום:גלי תיבון
תומך ש"ס, ומאחוריו פוסטר של דרעי
צילום:גלי תיבון
"יהדות ספרד בכלא" צעקו השלטים
צילום:גלי תיבון
מומלצים