שתף קטע נבחר

"צה"ל מנע מאיתנו להעניק סיוע הומיניטרי לפלסטינים"

פעילי זכויות אדם ניסו להעניק סיוע הומיניטרי לתושבי המערות בדרום הר חברון, שנשארו ללא קורת גג לאחר שמגוריהם נהרסו בידי הצבא לפני חודש, אך נתקלו בהתנגדות של הצבא. "אלה אנשים מסכנים וחפים מפשע, שמחפשים רק קצת צל, ונגן עליהם בכל כוחנו", אמר הרב אריק אשרמן. לדבריו, חיילים לוקחים מנהגים פלסטינים את מפתחות מכוניותיהם ומעכבים אותם במשך שעות ללא צורך

צה"ל מנע היום (ב') מפעילי זכויות אדם לחלק סיוע הומיניטרי לתושבי המערות בדרום הר חברון.
כ-60 פעילי הוועד הישראלי נגד הריסת בתים ופעילי זכויות אדם אחרים ערכו ביקור הזדהות עם תושבי המערות בדרום הר חברון, שמגוריהם נהרסו בידי הצבא לפני כחודש, לאחר הרצח של יאיר הר סיני בסוסיא. במהלך הסיור ניסו הפעילים לחלק ציוד הומניטרי לתושבים, שכלל אוהלים, שמיכות וכלים, אולם הצבא מנע זאת מהם.
הרב אריק אשרמן, פעיל הוועד נגד הריסת בתים ורבנים לזכויות אדם, שהיה במקום, אמר ל-ynet כי "קצינים אמרו לי 'אתם מחזירים אנשים למקום בכך שאתם נותנים להם ציוד".
לדבריו, "אלה אנשים מסכנים, וחפים מפשע. שמחפשים רק פיסת צל להיות בו. צריך לעשות הפרדה בין אלה שפוגעים בנו לבין אנשים כאלה. נגן עליהם בכל יכולתנו", אמר אשרמן. "הם ביקשו מאיתנו שנישן לצדם כדי שנגן עליהם, ואנחנו מתכוונים לעשות זאת בקרוב".
הפעילים רצו להעניק סיוע למשפחות שנשארו ללא קורת גג בעקבות גל הריסות של 14 מערות שנערך בתחילת יולי, ולהתנגד לצווי פינוי, הריסה והפסקת בנייה עתידיים של תושבים נוספים.
לדברי הרב, "אחרי הרצח של יאיר הר סיני בסוסיא, רצח נורא בפני עצמו, פגעו מתנחלים בציוד של התושבים במערות. הם גם שחטו להם כבשים".
אשרמן הוסיף כי "הצבא מנהל מסע ענישה קולקטיבי נגד תושבי מערות דרום הר חברון במסגרתו מתבצעות הריסות של דירים, מערות ובורות מים, חלקם מבנים השייכים לעותרים לבג"ץ מחודש דצמבר 1999, אז קבע בית המשפט כי לעותרים הזכות לגור ולרעות במקום ולקיים את אורח החיים הרגיל שלהם".
לדבריו, "בכך שהצבא הורס את מגוריהם הוא מבצע ענישה שהינה בלתי חוקית על פי החוק הבינלאומי, ההופכת את הצבא לכלי של נקמה ודיכוי. על מדינת ישראל להכיר כי הפקעת המקום מבני אדם, עקירת פליטים, והמשך הדיכוי הינם מעשים אלימים ובלתי חוקיים, ולהפסיק מעשים אלה מיד".
ארגוני זכוית האדם, מתכוונים לעתור לבג"ץ בעניין הריסת המבנים, שסותרת לדבריהם את החלטת בג"ץ אשתקד בעניין זה. אז קבע בג"ץ כי יש להתיר את חזרת הפלסטינים למגוריהם במערות חברון.

החיילים לוקחים את המפתחות מנהגים"

הרב אשרמן אמר גם בתקרית נוספת שהיתה היום במקום ניסו כוחות צבא לפנות שלושה נהגי מוניות פלסטינים שליוו את המשלחת. "החיילים לקחו את מפתחות הרכב מידי הנהגים והחזירו אותם רק לאחר שפעילי זכויות אדם נשכבו לפני הג'יפ הצבאי ודרשו את החזרת המפתחות", אמר.
לדברי אשרמן, "החיילים עוצרים באופן קבוע נהגים פלסטינים באזור, לוקחים מהם את מפתחות הרכב, ומותירים אותם במשך שעות לצד המכונית בשמש, עד שהם מסכימים להחזיר להם את המפתחות. היום אף ראינו כמה נהגים כאלה עומדים ליד מכוניותיהם בצדי הדרך".

צה"ל: "לא נתיר את הקמת המאהל"

גורמים בפיקוד מרכז אמרו בתגובה כי "קבוצת הפעילים הגיעה להפגין בדרום הר חברון באישור של צה"ל. אולם במהלך ההפגנה הם ביקשו לחלק אוהלים לפלסטינים על מנת להקים מחדש מאהל שצה"ל פינה בעקבות רצח יאיר הר סיני. צה"ל לא יאפשר לפלסטינים להקים מחדש את המאהל, ולפיכך לא התיר את חלוקת האוהלים".
בנוסף נמסר כי הצבא בודק את הטענות על עיכוב הנהגים הפלסטינים בידי חיילים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי פי
"החיילים גם לוקחים לנהגים את המפתחות"
צילום איי פי
מומלצים