שתף קטע נבחר

איפה הח"כית הערבייה?

האם גם הפעם יסתפקו המפלגות הערביות בהבטחות, או שסוף סוף יציבו מועמדת במקום ריאלי?

במדינה דמוקרטית אמיתית, רב-לאומית ותרבותית, שוחרת שלום צודק, בחירת אשה ערבייה כראש ממשלה לא אמורה להיות דבר בלתי אפשרי. בינתיים זה לא על הפרק, שכן במועמדות לראשות ממשלת ישראל, במתכונתה הנוכחית, יש מסר אינטגרטיבי, ולפיכך היא אינה משרתת את האינטרסים של הציבור הערבי ולא עונה על עקרונות המאבק שלו. לעומת זאת, כניסתן של נשים ערביות לזירה הפוליטית, בין השאר לכנסת, עשויה בהחלט לשרת את מאבקו של הציבור הערבי, של נשים בכלל ושל האוכלוסיות המוחלשות באשר הן.

 

מעולם לא נבחרה אשה ערבייה לכנסת מטעם מפלגה המייצגת את הציבור הערבי (חוסניה ג'בארה נבחרה לכהונה אחת בשנת 1999 מטעם מרצ, שהיא מפלגה ציונית). אף שישנן נשים ערביות מנהיגות, משכילות ובעלות מודעות פוליטיות עמוקה, הן לא הצליחו להתברג במקומות ריאליים, למרות ההצהרות שנשמעות חדשות לבקרים מצד המפלגות שמייצגות את הציבור הערבי אודות חשיבות המאבק לשוויון הנשים.

 

במוסדות המפלגתיים יש לנשים נציגות מסוימת, לפעמים בזכות שיריונים, אך זו אינה מספקת. המצב ברשויות המקומיות אינו טוב יותר: כיום מכהנות רק ארבע נשים כחברות מועצה מקומית, שלוש מהן נבחרו מטעם חד"ש ואחת מטעם התנועה האיסלאמית. ויולט ח'ורי כיהנה כראש המועצה המקומית כפר יאסיף בשנים 1972-1973, והייתה היחידה שהגיעה למעמד זה עד כה. מאז לא נרשמה ולו גם התמודדות אחת של נשים על ראשות רשות מקומית כלשהי. ובוועדת המעקב העליונה לענייני האוכלוסייה הערבית - ארגון הגג שמורכב מחברי-כנסת, ראשי רשויות מקומיות ונציגי תנועות, מפלגות וארגונים - אין אף אשה. וכך, משולחנו של הארגון המקבל לעתים הכרעות מכריעות בחיי האוכלוסייה הערבית, מחצית הציבור בינתיים מודרת.  

 

לאחרונה מושקעים מאמצים, ביוזמתם של ארגוני נשים, ארגוני זכויות אדם ופעילות במפלגות מקרב החברה הערבית, לשלב נשים בוועדת המעקב. נציגי הארגונים קיימו פגישות עם הוועדה ועם נציגי מפלגות. בסופו של דבר, נראה שנשים יישבו סביב שולחן הוועדה. אולם בכך אין די. המאבק לשילוב נשים בכל מעגלי קבלת ההחלטות - כולל בכנסת וברשויות המקומיות - חייב להימשך. לקראת הבחירות הכלליות, ישנו ניסיון לשלב נשים במקומות ריאליים ברשימות. המפלגות שמשגרות הצהרות בעניין יעמדו שוב במבחן התוצאה, בו נכשלו עד כה, ויצטרכו לתת דין וחשבון לקהל המצביעים, באם לא יציבו נשים מטעמן בכנסת הבאה.

 

שילובן של נשים ערביות במערכת הפוליטית, בכנסת או בראשות מועצות מקומיות, עשוי להביא משהו אחר לפוליטיקה

הערבית בפרט והישראלית בכלל. מהלך שכזה מביא רווח לכל הצדדים - גם לנשים, גם למפלגות, שאני מאמינה כי יזכו ליותר קולות בזכות מועמדותן של נשים, וגם למערכת הפוליטית. מחקרים העידו כי לנשים יש דרך הסתכלות אחרת, תפישה והבנה שונה לדברים. לעתים הן מביאות עמן קול ייחודי, עם רגישות רבה יותר לנושאים כגון זכויות אדם. יש להן יכולת להבין, להקשיב ולקבל את האחר. תפישות שכאלה יכולות להביא לבשורה ושינוי בחיי כולנו, גברים ונשים כאחד.  

  

ראוי לציין כי גם מצבן של נשים יהודיות בפוליטיקה אינו מזהיר: הן מהוות רק 15% מחברי-הכנסת, בעוד שבמדינה כמו ליבריה למשל מכהנת ראש ממשלה אשה. במערכת בה מתקיים שילוב בין קפיטליזם, מיליטריזם ופטריארכליות, לנשים באשר הן נשים קשה לחדור פנימה. אלא שלאשה הערביה קשה הדבר פי כמה, כאשר כאן נכנס המימד הלאומי לתמונה.  

 

על ההנהגה הערבית לזכור, בבואה לבקש שוב את קולותינו, כי המטרה היא לא רק "המספר", אלא גם "המגדר". שילובן של נשים בפוליטיקה לא נועד לספק צורך רגעי; זוהי זכות לכל דבר, כאשר מדובר במחצית האוכלוסייה. אפשר כמובן לחשוב על דוגמאות אחרות של נשים ששולבו בפוליטיקה, כמו גולדה מאיר ומרגרט תאצ'ר, שלא בדיוק הציגו הבנה לאחר ויתר פלורליזם. גם אצל נשים, מתברר, יש "שחורה" ו"לבנה", "מדכאת" ו"מדוכאת". אבל ככל שייכנסו יותר נשים למערכת, כך נבטיח מגוון רחב של דעות ותפישות. 

 

עביר קובטי, דוברת מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים, פעילה פוליטית ופמיניסטית 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים