שתף קטע נבחר

מטוסי קרב הוזנקו לעבר מטוס שהקשר עמו נותק

מגדל הפיקוח בנמל התעופה בן-גוריון לא הצליח ליצור קשר עם מטוס שעשה את דרכו מארצות הברית. בישראל לא לקחו סיכונים ולעבר המטוס האמריקני, בו היו 256 נוסעים, הוזנקו מטוסי קרב

מטוסי קרב של חיל האוויר הוזנקו אחר הצהריים (יום ד') לעבר מטוס נוסעים של חברת קונטיננטל איירליינס, לאחר שהקשר שלו עם מגדל הפיקוח בנמל התעופה בן גוריון נותק. מטוסי חיל האוויר ליוו את המטוס עד שחודש הקשר עמו, והוא הורשה לנחות בשדה התעופה. במטוס שהמריא מניו-יורק היו 256 נוסעים.

 

במערכת הביטחון קיימת דריכות גבוהה ביותר בכל הקשור לטרור אווירי או ניסיון לבצע פיגוע באמצעות מטוס, ולכן מטוסי קרב נמצאים בכוננות סביב השעון. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר כי: "הקשר עם המטוס לא היה קיים למעשה כבר בטווחים רחוקים יותר. רשות התעופה האזרחית יחד עם חיל האוויר חוקרים את האירוע ואחד הכיוונים העיקריים הוא בעיות קשר במטוס עצמו". 

 

הדובר הוסיף שמדובר בנוהל קבוע של הזדהות עם הגעה למרחב האוויר של ישראל. "פנו אל המטוס ממגדל הפיקוח ולא היה מענה. נוצר חשד שרצו להסירו והוחלט להזניק מטוסים ולבדוק שלא מדובר במטוס עוין. נוצר קשר עין עם הטייסים והפנו את המטוס לים". גורמי תעופה הוסיפו: "הקשר עם המטוס, בינו לבין יחידת הבקרה, נותק בשלב ההנמכה לכיוון נמל התעופה בן גוריון. כל העת הוא היה מעל הים. מטוסי חיל האוויר הוזנקו זיהו אותו ורק אז אושרה נחיתתו".

 

בשנים האחרונות הוזנקו מטוסי קרב לעבר מטוסים אזרחיים, מכיוון שלא נוצר עימם קשר. בינואר 2006 הוזנקו מטוסי קרב לעבר מטוס אל על שנכנס לתחומי ישראל לאחר שהקשר עם צוות המטוס אבד, והטייס לא הזדהה לפני כניסתו לשטח ישראל, כפי שמחייב הנוהל. בארץ חששו מאוד מאובדן הקשר וחשדו כי מדובר אולי במטוס חטוף, או במצוקה אחרת אליה נקלעה הטיסה. בסופו של דבר נחת המטוס בשלום.

 

כמה חודשים קודם לכן ליוו מטוסי חיל האוויר מטוס "בואינג 777" של חברת "בריטיש איירוויז", ובו 195 נוסעים, אולם אז דובר על ליווי שנערך כתוצאה ממצב חירום במטוס, ולא מחשש לחטיפה. המטוס ביצע נחיתה בנוהל חירום בנתב"ג, לאחר שבמהלך הטיסה אבד עמו הקשר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר חיל האויר
מטוסי קרב הוזנקו לאוויר. ארכיון
צילום: אתר חיל האויר
מומלצים