שתף קטע נבחר

"אנחנו חיים בבועה טיפשית"

כך אומר היום דורי מנור, מבכירי היבואנים בישראל. זאת, כחלק ממתקפה תקשורתית של ארבעה יבואני רכב, על תכנית המיסוי הירוק של האוצר. ומה מפריע להם בתכנית? אפליה לרעה של מנועי הדיזל

יבואני הרכב מתגייסים למען הצרכנים? שניים מבכירי תעשיית הרכב המקומית התייצבו היום בפני התקשורת - בצעד יוצא דופן המעיד על חשיבות העניין - ודרשו ממשרד האוצר לשנות את תוכנית "מיסוי ירוק", שנועדה לעודד את השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה. הבסיס לדוח שפרסמו היום ולמצעד השיחות עם עיתונאים שערכו השניים - יונתן ולד, מנכ"ל יבואנית מותגי קבוצת פולקסווגן, ודורי מנור, מנכ"ל יבואנית פיג'ו וסיטרואן - מצוי בטענתם, כי כלי רכב מונעי דיזל יופלו לרעה במסגרת המלצות התכנית. יש לציין שהשניים מייצגים קבוצה של ארבעה יבואנים, הכוללת גם את יבואנית פיאט ואלפא-רומיאו ויבואנית רנו וניסאן. בתגובה ראשונית לדברים, אומרים ברשות המיסים כי בכוונתם ללמוד את הדוח ולהגיב במועד מאוחר יותר.


האם יצליח הדיזל לפזר את הערפיח? ארבעה יבואנים חושבים שיקטין

 

אפליה ירוקה וחיובית

כזכור, ועדת "מיסוי ירוק", בראשות סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, גיבשה לאחרונה נוסחה לפיה יקבע "ציון ירוק". על-פי ציון זה, יינתן תמריץ או עונש לכל מכונית חדשה: מכוניות עם ציון נמוך ייהנו מהטבת מס בגובה 2,000 או 4,000 שקל (בהתאם לציון), ועל מכוניות עם ציון גבוה יוטל קנס בגובה 4,000 שקל. הנוסחה הקובעת מבוססת על חישוב עלות הנזק הסביבתי שגורמות מכוניות.

 

אלא שלטענת ולד ומנור, התוכנית המוצעת תיצור אפליה נגד מכוניות המצוידות במנועי דיזל, ובכך תרחיק את ישראל עוד יותר מהנהוג במערב אירופה. לדברי השניים, אפליה זו נוצרת כתוצאה ממשקל נמוך מדי שמייחסת ועדת "מיסוי ירוק" לנזק שגורם פחמן דו-חמצני (CO2) - גז שתורם להיווצרות "אפקט חממה" ומזרז את התחממות כדור הארץ. מרבית מנועי הדיזל פולטים כמות נמוכה יותר של פחמן דו-חמצני ממנועי בנזין.

 

דוח מיוחד שהוכן לבקשת ארבעת יבואני הרכב, מבהיר כי הנזק הסביבתי הכולל שגורמים מנועי דיזל, נמוך מזה שגורמים מנועי בנזין. מסקנות הדוח קובעות כי כל מיסוי שייצור אפליה לרעת מנועי דיזל, אינו מתאים למגמות העולמיות העכשוויות. יש עם זאת לזכור כי מנועי דיזל פולטים יותר חלקיקים נשימים (PPM) ותחמוצות חנקן (NOX). בבעיית פליטת החלקיקים מטפל מסנן ייעודי, שהחל מ-2009 יותקן בכל מכוניות הנוסעים החדשות באירופה על-פי חוק.

 

יוזמה מבורכת, אבל...

"היוזמה של הוועדה ברוכה," אומר ולד, "אבל מדינת ישראל מפספסת נקודה מאד משמעותית: בניגוד לאירופה, בה יותר מ-50% ממכוניות הנוסעים החדשות מונעות בדיזל, בישראל רק 4% מהמכוניות מצוידות במנועים צורכי סולר. וזה קורה רק בגלל שאירופה מעודדת את השימוש בדיזל". לטענת ולד ומנור, העידוד באירופה נובע מהבנה כי מנועי דיזל צורכים פחות דלק, ולכן מצמצמים את צריכת הנפט (ממנו מזוקקים סולר ובנזין, ש.ה), ותורמים לאיכות הסביבה. העידוד באירופה נעשה באמצעים שונים, למשל קביעת גובה אגרת הרישוי השנתית בהתאם לפליטת הפחמן הדו-חמצני. 

 

"לא יכול להיות שנמשיך לחיות בבועה טיפשית, שמתעלמת מצריכת הדלק," אומר מנור, הטוען כי צמצום התלות בנפט חשוב במיוחד למדינה כמו ישראל. "יש כאן תרבות צרכנית מאד נחשלת, ותפקידנו לשנות אותה".

 

אפשר כמובן לטעון כנגד ארבעת יבואני הרכב כי יש להם אינטרס כלכלי מובהק לקדם את מנועי הדיזל: לארבעתם, במיוחד ליבואני מותגי פולקסווגן ופיג'ו-סיטרואן, יש יתרון יחסי בכל הנוגע למנועי דיזל מול יבואנים אחרים, והם בוודאי רוצים להשתמש בו כמנוף שיווקי. גם השימוש באירופה כדוגמה ומופת למה שראוי, בעייתית-משהו: ליצרניות הרכב האירופיות כוח פוליטי רב, ומדיניות איכות הסביבה של האיחוד האירופי ודאי מושפעת ממנו.

 

אולם, ולד ומנור אומרים כי האינטרס העומד לנגד עיניהם הוא לאומי, ולא כלכלי. מנור: "השיטה המוצעת על-ידי הוועדה לא תיצור שינוי במודעות של הצרכנים, והתמריץ הכלכלי פשוט קטן מדי. לא תיווצר כאן העדפה צרכנית, מאחר שהצרכנים לא יבינו את השיטה, וגם לא ייראו את השינוי".

 

להקטין את שווי השימוש?

ולד: "השיטה של הוועדה מטפלת בנושא שממילא כבר מטופל על-ידי היצרניות האירופיות, במסגרת תקינה (תקני יורו 5 ו-6 העתידיים, ש.ה). למעשה, השפעות המיסוי הירוק יתפוגגו כשתקני יורו 5 ו-6 ייכנסו לתוקף". עוד אומר ולד כי דווקא נושא בוער ביותר - התחממות כדור הארץ - אינו זוכה להתייחסות מספקת, וזאת בגלל המחיר הנמוך מדי הניתן לפחמן דו-חמצני.

 

כדי ליצור שינוי בהעדפות הצרכניות, ולעודד שימוש בכלי רכב "ירוקים", טוענים ולד ומנור כי יש לנקוט בצעדים דרסטיים יותר. למשל, שימוש באגרת הרישוי השנתית או בשווי שימוש ברכב צמוד. מנור: "אגרה שנתית או שווי שימוש נמוכים יותר לכלי רכב ידידותיים לסביבה, יהיו הרבה יותר אפקטיביים. ואם בכל זאת בוחרים במס קנייה - שהוא תשלום חד-פעמי - אז צריך הטבה הרבה יותר גדולה". עוד מבקשים השניים כי יונהג סימון לכלי הרכב באולמות התצוגה, המציג בצורה ברורה ופשוטה את מידת פליטת המזהמים של המכוניות.

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "מסקנות ועדת מיסוי ירוק מתבססות על עקרונות קיימים בעולם, ובכלל זה באירופה. עם זאת, אנחנו לומדים את הדוח שהוגש לנו, ואנחנו פתוחים לכל רעיון".

 

בשבוע הבא תקיים ועדת המיסוי הירוק שימועים, במסגרתם יוכלו גופים רלוונטיים להביע הסתייגויות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
וסולר לכל?
צילום: עטא עוויסאת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים