שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל / פוטוס

יצרניות הרכב: מספיק להתנכל לנו

לחצים פוליטיים, ארגוני איכות סביבה מיליטנטיים ודעת קהל לא אוהדת, הובילו את יצרניות הרכב לצאת בהכרזה: המכוניות כיום ידידותיות לסביבה ובטוחות מאי פעם, בזמן שהתקנות מחמירות מדי

ליצרניות הרכב כבר נמאס. אחרי שנאלצו להתמודד עם שלל תקנות שמחייבות אותן לשפר משמעותית את בטיחות המכוניות שהן מייצרות, ולהפוך אותן פחות מזהמות סביבה, נדמה שהתקבלה אצלן החלטה לתקוף בחזרה. במהלך הסברתי יוצא דופן, שעשוי להתפרש אפילו כמתקפה נגד מחוקקי האיחוד האירופי, קוראות היצרניות להפסיק ולהאשים אותן בכל תחלואי זיהום האוויר ותאונות הדרכים.

 

כך למשל יצאה לאחרונה התאחדות יצרניות הרכב הבריטית במסע פרסום רחב-היקף, שנועד לשכנע את הציבור כי המכונית המודרנית לא רק בטוחה יותר, אלא גם הרבה יותר ידידותית לסביבה. בהתאחדות מסבירים למשל כי מכוניות כיום מזהמות משמעותית פחות מפעם, אפילו בהשוואה לעבר הקרוב. ב-20 השנים האחרונות למשל, צומצמו ב-78% מזהמים מזיקים שנפלטים ממנוע דיזל של מכונית פולקסווגן קומפקטית. בשש השנים האחרונות, ירדו תצרוכת הדלק ופליטת פחמן דו-חמצני באחד מדגמי ב.מ.וו בלא פחות מ-20%.


אז והיום - איזו גולף פולטת יותר זיהום?

 

אך הדוגמה המאלפת מכולן מוצגת על-ידי פורד פיאסטה הקטנה. הסופר-מיני הוותיקה, שנמצאת כבר בעשור הרביעי לחייה, עברה שינויים רבים לאורך השנים. מאז הדור הראשון ב-1976, הצטמצמה באופן דרמטי פליטת המזהמים. שימו לב: כדי לזהם את כדור הארץ כמו פיאסטה ישנה אחת, צריך להניע ביחד 76 מכוניות מהדגם החדש.

 

ומי יותר מזהמת? טבלאות השוואה*:

 

ומי יותר בטוחה? אבזור בטיחותי אז, והיום

 

הדו"ח המעניין של התאחדות תעשיית הרכב הבריטית (שכוללת כיום בעיקר מפעלי יצור של יצרניות זרות), מגיע נוכח דרישה ציבורית הולכת וגוברת לצמצום הנזק הסביבתי של מכוניות. הן לכדור הארץ, והן לבריאותם של החיים עליו. דרישה זו - אך גם העלייה החדה במחירי הדלק - דוחפת את היצרניות לפתח מכוניות חסכוניות יותר וטכנולוגיות מתקדמות, כמו מערכות כלאיים (תוספת מנוע חשמלי), מכוניות מונעות מימן, מערכות עצור-סע שונות ובעתיד גם כלי רכב חשמליים נטענים.

 

אבל לא הכל ורוד

בהתאחדות תעשיית הרכב הבריטית (SMMT) מודים עם זאת, כי למרות התקדמות משמעותית ברמת הזיהום, עדיין יש מקום רב לשיפור. בראש ובראשונה, עקב הצמיחה האדירה במשקל מכוניות חדשות. דרישה ליותר אבזור - במיוחד ציוד בטיחות כמו כריות אוויר ותא נוסעים מחוזק, אך גם אבזרי מותרות - לצד צמיחה בממדי המכוניות, גורמים לכך שכלי הרכב הולכים ותופחים במשקל.


מרצדס בלי כריות אוויר? מדע בדיוני בשנת 2007, עובדה כואבת ב-1991

 

"מכוניות כבדות יותר, צורכות יותר דלק ולכן מגדילות את זיהום האוויר", אומר בכיר ב-SMMT, "וזה ממחיש את ההשלכות שיכולות להיות לשיפור בתחום אחד (בטיחות, ר.צ), על תחום אחר (זיהום סביבה, ר.צ). זה לקח חשוב במיוחד לקובעי המדיניות". יצרניות הרכב מזהירות כאן בפשטות כי אם ימשיכו לדרוש מהן שיפור בזיהום האוויר יחד עם בטיחות, יעלה הדבר בעלויות פיתוח גבוהות מדי, ועלול להסתיים ללא פירות של ממש. למעשה, בתעשייה מסבירים כי שפע התקנות וההגבלות שמוטלות על מכוניות חדשות, גורמות לא רק לסכנה לתעשיית הרכב, אלא גם לפגיעה באיכות הסביבה.

 

אגב, גם בהקשר הבטיחות, מצהירים ב-SMMT כי המכוניות מציעות כיום אבזור בטיחות עשיר מאי פעם, עם שלל כריות אוויר ומערכות בקרה אלקטרוניות שאפילו לא חלמו עליהן לפני עשר שנים ויותר. בכך עוזרת תעשיית הרכב בצמצום מספר תאונות הדרכים, ובהקטנת חומרתן - נתון מוכר וידוע זה מכבר.


תקנות זיהום האוויר באירופה לאורך השנים (מנועי בנזין)

תקנות זיהום האוויר באירופה לאורך השנים (מנועי בנזין)
תקן הזיהום מאיזו שנה חנקן חמצני פחמן חמצני פחמימן
יורו 1 1992 לא נאכף 3.16 לא נאכף
יורו 2 1996 לא נאכף 2.2 לא נאכף
יורו 3 2000 0.15 2.3 0.2
יורו 4 2005 0.08 1.0 0.1
יורו 5 2009 0.06 1.0 0.1

 

*מילון מונחים: NOx = חנקן חמצני; CO = פחמן חמצני; CO2 = פחמן דו-חמצני; HC = פחמימן; Particulates = חלקיקים; mpg = מיילים לגלון דלק (כלי המרה לק"מ לליטר ניתן למצוא כאן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים