שתף קטע נבחר

הרב רוזן על שביתת המורים: לגבש מתכונת שבת

הרב ישראל רוזן מתנגד לשביתת המורים, משום ש"כמו בביטחון וברפואה – כך בחינוך לא תיתכן שביתה מלאה". מטיעונים כמו "ביטול תורה" הוא פחות מתרשם: "ומה עם החופשות הארוכות? פעמים שביטולה זהו קיומה". ומנגד קובע הרב אבינר: מצווה להשתתף בשביתה

שביתת ארגון המורים העל יסודיים נכנסה הבוקר (יום ב') ליומה ה-20, והיא מספקת לרבני הציונות הדתית נושא לפולמוס מרתק על ביטול התורה בטווח הקצר מול הדאגה לחינוך בישראל בטווח הארוך.

 

ראש מכון צומת, הרב ישראל רוזן, מצטרף היום למשיבים, וקורא לארגוני המורים לגבש "מתכונת ערב שבת", על פיה תפעל המערכת כשיוחלט על השבתתה. לדבריו, "תחום החינוך צריך להיות מוגדר כ'חיוני', בדומה לרפואה ולביטחון", ולכן לא יעלה על הדעת לאפשר בה שביתה מוחלטת. את הדברים יפרסם הרב בעלון "שבת בשבתו" שיחולק בשבת בבתי הכנסת.

 

במאמרו דוחה הרב רוזן את הנימוקים בדבר ביטול התורה שהועלו באחרונה לדיון ומקשה: "מה עם החופשות הארוכות, המבצעים הלאומיים ואחרים"? ... תלמידים משוטטים (ברחוב ובאינטרנט) ביום ומתהוללים בלילה". בנוסף הוא מצטט סעיף ב"שולחן ערוך" הקובע כי "לא יבטלו התינוקות כלל, חוץ מערב שבת וערב יום טוב בסוף היום" ותוהה: "האמנם מתכונת זו מקובלת על מנהלי המוסדות?".

 

"לא אהבתי זירת טיעונים זו" מודה הרב רוזן, המייחס אותם ל"מנהלים לא-אובייקטיביים" שחוששים משביתה יעילה שתחייב אותם בעתיד לשאת במימון גבוה יותר של המורים. "אני חש אינטואיטיבית כי קצת מנצלים קרדומה של תורה לחפור בשדה כלכלי-חברתי", הוא כותב וקובע: "מצוות תלמוד תורה מוטלת בעיקרה על ההורים ולא על המורים או על הציבור". בנוסף מזכיר הרב התייחסות של הרב יוסף שלום אלישיב שנדרש לפני כ-20 שנה לסוגיה ופסק: "לעניין ביטול תורה אין על המורים חיוב יותר משאר בני העיר".

 

הרב רוזן אינו מבחין בין לימודי תורה ללימודים אחרים, וקורא ל"התייחסות לאומית למערכת החינוך כולה ולא ל'חלקת אלקים' של לימודי הקודש בלבד". הכותב מזכיר כי בשביתות כוחות הביטחון והרפואה פועלות המערכות במתכונת שבת ובעבר אף נשמעו קולות ל"בוררות מחייבת" בין הצדדים, וקובע כי בדומה להם - גם תחום החינוך צריך להיות מוגדר כ'חיוני'.

 

"אני מצפה כי פרנסי המורים הרוצים להצליח במאבקם ישקיעו מאמץ להגדרת 'מתכונת (ערב) שבת', מה יכלל בה ומה לא", מסכם הרב רוזן. "מדובר בתחום קריטי של נוער בטל, וזה חמור הרבה מעבר ל'דבר האבוד' של 'תורה' או 'בגרויות'". בין הצעותיו: 3 ימי לימוד בשבוע ו-2 ימי התנדבות, עבודה או טיולים בעזרת עמותות מתנדבות או ממומנות-הורים ועוד. "שביתת במתכונת 'ערב-שבת' אולי תהיה ממושכת יותר – אבל גם צודקת יותר!".

 

הרב אבינר: שכולם ישבתו

מי שחולק על רוזן הוא הרב שלמה אבינר, מחשובי הרבנים בציונות הדתית, שבמכתב ששלח בשבוע שעבר ל"פורום המורים הדתיים" הציג את עמדתו לפיה "יש לכל מורה להשתתף בשביתה – הן בלימודי חול, הן בלימודי קודש". נציין כי מועצת חמ"ד ומרכז ישיבות בני עקיבא הודיעו עם פרוץ השביתה כי לא ימלאו אחר דרישת ארגון המורים ויקיימו כסדרם את לימודי התורה.

 

תחת הכותרת "מצווה להשתתף בשביתה" הסביר הרב אבינר כי מדובר בנשק לגיטימי כדי לגרור את הצד השני להידברות או לבוררות, וקבע כי "זוהי טובת התלמידים". לדבריו, "אף על פי שבזמן השביתה התלמידים מפסידים – הרי שבחשבון ארוך טווח הם מרוויחים, ובהנהגת הציבור יש ועושים חשבון של הפסד מועט בהווה עבור רווח גדול בעתיד". הרב הדגיש כי לעניין זה אין הוא מבחין בין לימודי חול ללימודי קודש.

 

בנוסף דוחה הרב אבינר את עמדת המורים הטוענים שגם בלעדיהם היא תתקיים, וטוען כי אחידותה קריטית להצלחת המאבק: "אם כל אחד ינהג כן – היא תיפול".

 

עם זאת הוא קורא למורים, הפנויים כעת ממלאכה, לסייע לתלמידים הזקוקים ללימודים, וקובע: "יש לו (למורה) חובה מוסרית לתת זמנו לתלמידיו כדי לקדם אותם, כלומר – לתת להם לימודים לא פורמאליים במקום לא פורמלי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב ישראל רוזן. כמו ביטחון
הרב אבינר. מצווה לשבות
צילום: דודי ועקנין
מומלצים