שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

לקסוס RX400h - חצי מיליון ירוק

רכב שטח ידידותי במיוחד לסביבה? לקסוס מניחים שאפשר לחיות לא רע עם מה שנראה כמו הכרזה נטולת היגיון. החלטנו לבדוק אם הם סתם אופטימיים

יש דברים שעצם קיומם נראה תמוה ומנוגד להיגיון הבריא. קפה נטול קפאין למשל, מרגרינה בטעם חמאה, המבורגר מטופו או פוליטיקאי שמכנס מסיבת עיתונאים כדי לספר שהוא "מעדיף להיות לא פופולארי". כן בטח, ומחר הפרה נחמה תמריא לירח.

 

והנה עוד רעיון תמוה למדי: רכב שטח ידידותי לסביבה. איך כלי רכב שנתפס כמזהם במיוחד, יכול פתאום להפריח בועות סבון מהאגזוז? ללקסוס אין בעיה עם הרעיון, מה שמסביר מדוע היא מתחילה לשווק בישראל את ה-RX400h - גרסת מנוע-כלאיים של רכב השטח שלה.

 

כמו כל הגרסאות ההיברידיות של לקסוס וחברת האם, טויוטה, ה-RX ה"ירוק" מצויד במנוע בנזין ומנוע חשמלי, שאמורים יחדיו להקטין את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. יצאנו לבדוק אם כל מי שאוהב לחבק עצים, יירצה לחבק גם רכב יוקרתי גדול.

 

מי רוצה חיבוק?

זה לא קל לחבק RX, בעיקר כי הוא לא בדיוק נאה. אפילו יחסית לרכבי שטח, שבגלל ממדיהם המגודלים מתקשים להיות אלגנטיים ומושכים, הוא נראה קצת מגושם וסתמי. יותר מכל, ה-RX נראה כמו שריד מהעידן הקודם של לקסוס: הדור השני של רכב השטח הוצג ב-2003 - כמעט שנתיים לפני התפנית העיצובית שבישרו ה-IS וה-LS. אגב, ההבדלים בין ה-RX הרגיל לגרסת הכלאיים מעטים: שבכה קדמית מעט שונה, חישוקים בעלי עיצוב ייחודי, כמה סמלים קטנים המציינים כי מדובר ב"רכב היברידי" - וזהו.

 

צילום: רועי צוקרמן

 

 

גם בתא הנוסעים אין בשורות. העיצוב זהה ל-RX350 - וזה אומר שהכל נקי, נעים לעין ונוח לשימוש, אבל חסרה אווירה של יוקרה אמיתית, כמו זו שאפשר למצוא במרצדס M-קלאס או ב.מ.וו X5. עם זאת, על מה שחסר במחלקת "נשמה", ה-RX מפצה עם איכות הרכבה מבריקה ושפע אבזור.

 

גם מרחב המחייה מצוין, ומי שיזכה לשבת מאחור ייהנה מעיצוב נעים ומשפע מרחב לראש ולרגליים. אגב, את רכב המבחן עיטרה מערכת מולטימדיה אופציונלית בהתקנה מקומית, שאינה נוחה לשימוש ונראית כמו תוספת זולה ולא הולמת לתדמית היוקרתית. אפשר בהחלט לוותר עליה.

 

דובי פנדה מחייכים

ועכשיו כדאי לעבור למה שחשוב באמת ב-RX ההיברידי: העניין ההיברידי. לא פחות משלושה מנועים אחראים על הנעת ה-RX: מנוע בנזין V6 בנפח 3.3 ליטר (210 כ"ס), מנוע חשמלי קדמי (167 כ"ס) ומנוע חשמלי אחורי (68 כ"ס). ההספק המרבי המשולב הוא 272 כ"ס מרשימים, אבל מה שמרשים עוד יותר הוא היכולת של הנעת הכלאיים המסובכת לשלב בין המנועים בצורה חלקה וכמעט בלתי מורגשת.

 

כמובן שהשאלה הגדולה היא האם כל המנועים האלה תורמים לשמירה על איכות הסביבה. התשובה מורכבת: עם התנעת ה-RX, נדלקת נורית "Ready" ("מוכן") מתחת למד ההספק, שמחליף מד סל"ד מסורתי. השקט המוחלט מטעה - המנועים החשמליים פועלים, וה-RX מוכן לתנועה. לחיצה עדינה על דוושת המצערת תשלח את רכב השטח לדרך, מבלי להשמיע קול ומבלי לזהם או לצרוך טיפת דלק. עד כאן, הכל מושלם. למעשה, כל עוד תישארו במהירות עירונית נמוכה, ותקפידו להיות עדינים עם רגל ימין, ה-RX ימשיך לנוע באמצעות המנועים החשמליים, וכך תוכלו לחייך אל דובי הפנדה שתפגשו בדרך.

 

אולם, המעבר לשימוש במנוע הבנזין - שצורך דלק ופולט מזהמים - עשוי להיות תכוף מכפי שאתם מתכננים. האצות עקיפה, נסיעה במהירות בינעירונית, שיוט בכביש מהיר - כל אלה יהפכו את המנועים החשמליים לשחקני משנה, שמסתפקים בסיוע למנוע הבנזין. התוצאה היא ביצועים מצוינים - להם תורמת יעילות תיבת הילוכים רציפה - אבל איכות הסביבה נראית פחות רלוונטית, כשצריכת הדלק מגיעה לחמישה ק"מ לליטר בנסיעה מאומצת.

 

למה להתאמץ?

ואם כבר הגיעה העת לנסיעה מאומצת, ראוי לציין שזה לא הצד החזק של ה-RX. המשקל הנכבד (שני טון), הכיול הרך יחסית של הבולמים ומרכז הכובד הגבוה - מעקרים הנאה מניסיונות סרק שכאלה. אלא שחשוב להזכיר כי עבור הרוב המוחלט של הלקוחות הפוטנציאליים, זה לא ממש רלוונטי. עבורם חשובה יותר נוחות הנסיעה הגבוהה, והבידוד המצוין מרעשים. עבורם, יכולת ה-RX לכסות מרחקים ארוכים בנינוחות ובשקט תזכה להערכה גבוהה ללא ספק.


לקסוס RX400h. האם יש כאן בשורה אמיתית? (צילומים: רועי צוקרמן)

 

ומה עם שטח? עם הנעה כפולה לא-קבועה, מרווח גחון נמוך וצמיגי כביש עדינים, ה-RX הוא רכב-שטח שלא ממש אוהב שטח. והאמת היא שזה לגמרי בסדר, כי כמו מרבית לקוחותיו, לרכב השטח של לקסוס אין יומרות לכבוש את מעלה-מה-שמו, ועדות לכך ישמש המחסור במערכות שטח כמו נעילות דיפרנציאל והילוך כוח.

 

הפקקים בסיטי

אז האם יש סיבה למחבקי-העצים לחבק את ה-RX ההיברידי? לא ממש. היתרון הסביבתי העיקרי של הנעת הכלאיים הוא בתנועה עירונית צפופה, שם פועלים חרש-חרש המנועים החשמליים, מבלי לפלוט מזהמים. אז נכון, רבים מלקוחותיו הפוטנציאליים מבלים זמן רב בפקקי הסיטי של תל-אביב, אבל בסיכומו של דבר, ה-RX אינו "ירוק" בהרבה מיריביו העיקריים: מרצדס M-קלאס וב.מ.וו X5 - במיוחד בגרסאות הדיזל.

 

אלא שדווקא מול יריבים אלה, יש ל-RX ההיברידי מה להציע. נתחיל במחיר: מרצדס M קלאס מתחיל ב-525 אלף שקל עבור גרסת הבנזין ML350, או 535 אלף עבור גרסת הדיזל ML320. ה-X5, בגרסאות 3.0 ליטר בנזין או דיזל, מתחיל ב-600 אלף שקל. ה-RX? לקסוס מסתפקים ב-480 אלף שקל, או 510 עם כל התוספות.

 

עכשיו, הוסיפו לכך את העובדה שה-RX בגרסת הכלאיים הוא גם מאוד אופנתי - "כאילו, גם רכב שטח וגם ידידותי לסביבה" - ותבינו למה אנחנו חושבים שהוא עומד להצליח. מאוד.
לקסוס RX400h
לקסוס RX400h
מנוע בנזין 6 צילינדרים, 24 שסתומים
נפח 3,311 סמ"ק
הספק מרבי 210 כ"ס ב-5,600 סל"ד
מומנט מרבי 29.3 קג"מ ב-4,400 סל"ד
מנועי חשמל מצבר ניקל-מטאל
קדמי (הספק / מומנט) 167 כ"ס / 34 קג"מ
אחורי (הספק / מומנט) 68 כ"ס / 13.2 קג"מ
הספק משולב 272 כ"ס
הנעה / תיבת הילוכים כפולה לא-קבועה / אוטומטית רציפה
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 476 ס"מ
רוחב 184.5 ס"מ
גובה 167 ס"מ
בסיס גלגלים 272 ס"מ
משקל 2,000 ק"ג
נפח תא מטען 439 ליטר
100-0 קמ"ש 7.6 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 12.3 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 192 גרם לק"מ
מחיר לגרסה שנבחנה 511,800 שקל
כריות אוויר שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים לנהג)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לקסוס RX400h. ידידת הטבע?
צילום: רועי צוקרמן
מנוע בנזין ושני מנועי חשמל
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים